Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-19, 11:36   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard 3D-exporter finns nu tillgänglig

För de som har 3D Canvas Pro (kostar knappt 70 dollar) kan man nu ladda ner en plugin för att konvertera 3D-modeller till det format som används i RS.

http://www.amabilis.com/whatsnew.htm

För min egen del funderar jag på att ev. köpa 3D Canvas Pro bara för att kunna konvertera några av mina gamla modeller. Dock lär de se väldigt taffliga ut när allt annats blivit mer detaljerat...
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 16:16   #2
damiendee
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
Standard

70 dollars er jo billig, men viss man hater KRS blir vel alt for dyrt?



Daniel
damiendee besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 17:55   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej Fredrik
Oavsett om du raderar mina inlägg, så återstår kalla fakta, att 70 dollar e dyrt....
Så dyrt, så ja inte ens tror NÅGON kommer att "köpa" programmet.......!!!!!, bara för att KRS "kräver" detta program....
Ps:
Men eftersom du verkar ha gott ställt, så tycker ja du ska göra ett klipp, å köpa programmet......

452 spänn
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2007-11-19 klockan 18:06.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:04   #4
damiendee
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 5
Standard

Hvor mye er 70 dollars i SEK?


Daniel
damiendee besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:16   #5
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Kommer inte RS släppa en egen exporter som konventerar 3ds filer till RS formatet?, då blir det ju gratis eftersom många gratis program klarar av att exportera till 3ds utan större problem. Kan ha fel dock.

Men, men nu ska det bli extremt kul att få se lite nya modeller till RS! .
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:21   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ja 452 kr är otroligt dyrt får någon som inte har det som intresse, som du Hawk. Vi får väl hoppas att MSTS-2 inte kostar 450 kr för då kommer du kanske inte ha råd att köpa det?
Tillsaken har att 3D Canvas är ett program som togs fram mycket för att MSTS fanns. Programmet finns i 3 olika versioner där grundversionen är gratis och lyxversionen går på 69.90 $
3D Canvas har ett antal extraplugin just för tågskapade. Det finns plugin för att skapa ekerhjul direkt, buffertar, räcken mfl saker just för att man ska slippa bygga detaljer från grunden. Finns mer info om detta på http://www.amabilis.com/

Vidare så skriver RSDL att man jobbar med att ta fram en plugin till Blender. Blender är ett open source 3D-program och kostar därmed 0 kr. RSDL skriver också att de försöker ta fram en universal-plugin så att man kan använda vilket 3D-program som helst och därmed blir man inte bunden att använda något speciellt utan kan välja direkt själv, något som inte MSTS klarar idag då man måste gå via flera program.

Och nu en fråga till Hawk, vad kostar 3D-programmen för att göra modeller till MSTS idag?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-11-19 klockan 18:24.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:33   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

" Och nu en fråga till Hawk, vad kostar 3D-programmen för att göra modeller till MSTS idag?"


TSM är väl rätt billigt(.$20)..., men ska man ha 3ds, så kostar ju de skjortan, de vet både du och jag..
Men där finns de ju vissa möjligheter att få "rabatt"


men sånt får man ju inte skriva om här...


Ha de gött...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:42   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

TSM finns ja men kostar inte 20 $ utan 39 $ så det är inte speciellt billigt att bygga till MSTS heller om vi nu ska jämföra...

3D Studio Max finns från 1800 kr för de som går någon form att högskoleutbildning. Mer info om detta kan fås på t.ex www.animate.se som är ett utmärkt 3D-forum där man lätt kan få hjälp och även hitta många video-tutorials om 3D-skapande.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 22:55   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack för informationen Fredrik. Ska genast kolla in och ladda ned.

Själv köpte jag 3D Canvas Pro så fort det blev känt att det skulle stödja RS. Det går ju även att bygga saker till andra spel, t.ex. MSTS, Trainz. Tycker nog att $70 är ganska billigt, speciellt med den låga dollarkursen för tillfället.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 23:06   #10
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jag har precis köpt och laddat ner 3D Canvas. Om det är någon som redan nu vill ha hjälp med att konvertera något och inte orkar vänta på konverterare till andra 3D-program så går det bra att kontakta mig så hjälper jag till med just konverteringsdelen.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009