Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-06, 03:42   #1
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard ännu en ny byggnad

ett litet godsmagasin (Falköping anno 1892 enl ritningen) jag just börjat bygga (de övriga vattentornen är det nu upp till mazz att färdigställa till div simmar när han hinner med det)

det återstår att se hur detaljerad detta magasin blir i en sim sen, men det vore ju roligt om tex interiör gick att ha eftersom det går spår genom byggnaden.. (och ja jag bygger "onödigt" avancerat för sim-bruk.. men det blir lixom lättare bestämma div mått på så sätt.. och tusen ggr roligare bygga =)


denna gång har jag lite frågor om någon vill försöka svara korrekt, eftersom jag inte vet riktigt då jag saknar en modern simulator ännu:

vad är rekomenderat/acceptabel polygonantal för byggnader i trainz och RW (och ev andra simmar som släppts senaste åren som folket gillar ), i fall de ligger nära spår och har lite viktigare "funktion" än tex enklare byggnader avsedda vara i bakgrunden mest?
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 02:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 00:14   #2
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

det är ingen större fart på det här forumet precis.. jag bygger visst fler byggnader än vad folk svarar
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 00:36   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff Visa inlägg
det är ingen större fart på det här forumet precis.. jag bygger visst fler byggnader än vad folk svarar
Ja, har blivit väldigt få kommentarer från min sida iaf... Men kul att du bygger på, för snyggt, det blir'e, riktigt snyggt! Byggnader av alla möjliga typer behövs väl till alla simulatorer. Kul att se Men hur mycket polygoner som är rekommenderat har jag ingen koll på.. Kanske Lennart har större koll på det för åtminstone Trainz?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 01:28   #4
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

ett par nya detaljer på magasinet...

samt en bild på en banvaktmästarestuga jag byggde det första jag gjorde när jag började lära mig sketchup.. ska nog se till å göra en starkt förenklad version av denna så småningom (för tågsimmar ja), då den är mycket detaljerad med spis, inredning, möbler och källare mm....
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 02:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 01:40   #5
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

god jul! (ute i god tid)
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 02:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 03:40   #6
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Bengan lade upp bla skiss på detta MLJ lokstall... så jag kunde inte låta bli börja på ännu en liten byggnad

snart tror jag att jag gör fler nya modeller per dag än det är nya inlägg på hela detta forum.. skärpning vet ja =)
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 02:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 12:12   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff Visa inlägg
god jul! (ute i god tid)
Väldigt snyggt, Tuff-tuff. Speciellt banvaktsstugan med mångfalden med snickarglädje - sänt värmer. Och hur kunde du veta att jag söker med ljus och lykta efter ett åttakantigt vattentorn?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 13:21   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Många trevliga byggnader är det, hoppas vi får se dem i simulator också.
Byggnader är ju rätt enkla att få in då de inte kräver en massa konfigurerande.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 14:22   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Väldigt fina byggnader!

Men visst bör Godsmagasinet ha en "interiör", det blir mycket verkligare, även i en simulator, och det känns som att man lastar på något då
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 15:16   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Misströsta inte Tufftuff ...

detta forum är pyttelitet och oftast är det tomt som i "körka" men det du och andra gör med Sketchup och Twilight och denna nya snabba renderteknik är väldigt intressant

I Trainz kan du för en så snygg byggnad idag gå upp till 5000 polys om den är spårnära, sen finns ju LOD-möjligheter i alla(?) simulatorer.

Jag ställer gärna upp och försöker få in nån av dina modeller i Trainz (TS2010) ! Frågan är vilket utbytesformat som är bäst att använda ?

Hör av dig i ett PM om du är intresserad !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 15:56   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff Visa inlägg
Bengan lade upp bla skiss på detta MLJ lokstall... så jag kunde inte låta bli börja på ännu en liten byggnad

snart tror jag att jag gör fler nya modeller per dag än det är nya inlägg på hela detta forum.. skärpning vet ja =)
Som vanligt är jag trög med att skriva och berömma, men försöker hänga med så gott jag kan.

Är djupt imponerad av dina byggen och samma sak, med alla andras byggen i olika 3D-program. Det är så, att man är riktigt avundsjuk för att man inte själv bemästrar konsten.

Angående ditt PM, så tror jag att det ska finnas lite fler ritningar på diverse hus och byggnader gömda någonstans på någon av mina hårddiskar. Tar och letar lite och återkommer via PM till dig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 19:42   #12
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

nu tog det fart minsann trevligt trevligt


Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Frågan är vilket utbytesformat som är bäst att använda ?

Hör av dig i ett PM om du är intresserad !
vi får se om det, för just nu är det mazz som har mitt förtroende konvertera några byggnader till att börja med, lite som tack för hans bidrag till mitt Sb-projekt
det allra bästa ska vara att öppna sketchup filer direkt i 3ds max (2010 och nyare kan detta vad jag vet nu, med typ inget efterarbete nödvändigt - inte undra på isåfall att en del proffs med 3dmax föredrar själva byggandet i sketchup hehe).. annars finns collada, eller eventuellt 3ds

sen finns ju en minimal risk att jag blir sugen på att skaffa en ny tågsim igen och kan görat själv
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 04:42   #13
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

inte haft så mycket tid att bygga idag, men lite nytt på lokstallet blev det ändå
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2013-11-03 klockan 02:26.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 04:53   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Snyggt

Är väl ingen idé att fråga om det blir animerade portar på henne. Antar att det ansvaret hamnar på den som konventerar henne tIll något av alla dom Sims vi har.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 10:55   #15
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff Visa inlägg
det är ingen större fart på det här forumet precis.. jag bygger visst fler byggnader än vad folk svarar
Ja, det är trist tufftuff. Man kunde önska ett mera levande forum med flera kommentatorer. Jag har själv dragit ner på mitt kommenterande eftersom jag helt enkelt har haft en snart 9 månader timeout från Trainz pga arbete och minskat intresse. Dessutom blir det tjatigt om det alltid är samma personer som kommenterar på forumet, jag försöker låta bli numera för jag tänker mig att det är bättre om andra får komma fram i bruset.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009