Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-07, 01:55   #1
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard Det man inte har i huvet...

Nu skall en gammal farbror berätta hur man kan blåsa fem tusen spänn till ingen nytta...

Jag bygger mina 3-D objekt i TSM, bygger rutter i MSTS RE och kör tåg med OR.
När jag använder OR så var det med "testversion", just nu version X3404. Det har flapprat och laggat på senare tid när jag kört med OR och trodde i min enfald att det måste vara på grund av att jag har lastat på rutten med drygt 2000 objekt per tile.

Såå, jag beställde nya DRAM och en ny SSD för att snabba upp framerate och få en jämnare gång vid tågkörning. Igår kom prylarna och idag installerade jag nya minnen och SSD'en. Systemdisken C är en SSD och på den nya SSD disken G ligger bara MSTS och OR.
Slog igång systemet, gjorde en test med NovaBench. Resultatet var bättre än med det gamla.

Körde igång OR och till min förtvivlan så laggade och flappade det lika mycket som förut...

Vad göra? Raderade testversion OR X3404 och installerade istället den stabila versionen OR 1.0.1.3095, som är ett halvår gammal. Körde igång OR och till min förtjusning, inget lagg eller flapprande av bilden och en bra framerate.

Hade jag tänkt till, så skulle jag ju ha installerat OR 1.0.1.3095 först, innan jag beställde minnen, Hd och byggde om datorn.

Så kan det gå när man inte tänker längre än näsan räcker... Det man inte har i huvet får man ha i plånboken...

Må Väl!
//Wase
wase besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 11:10   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
OR Version X3408 har jag nu. FPS är bra hos mig. Omkring 15 i Gbg och på landet 40-60. Sävenäs 20.
Min dator har två SSD, liten till Windows och större till simulatorerna.
HD för lagring 500Gb
Grafik: Gigabyte HD 6870
Ram: 8Gb
Processor 3.0Ghz, ganska låg, behöver mer effekt.
Windows 10.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg FPS.jpg (126.4 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg FPS2.jpg (133.2 KB, 56 visningar)
Filtyp: jpg FPS3.jpg (142.5 KB, 56 visningar)
Filtyp: jpg FPS4.jpg (85.0 KB, 54 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2016-01-07 klockan 11:14.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 23:47   #3
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej Totte.
Frame rate är inte så himla viktigt för mig, utan jag vill ha en jämn och fin gång på tåget... Det fick jag med den stabila versionen av OR. Nu fungerar allt som jag vill ha det. Lite bortskämd kanske...

Min dator efter ombyggnation igår:

CPU i7-4790 8 core @ 4,2 GHz
DRAM DDR3 32Gb @ 2,4 GHz
Video NVIDIA GeForce GTX 980
Systemdisk KINGSTON SSD 250Gb
Backupdisk SEAGATE 3TB (vanlig hd)
Backupdisk 2 & 3 SAMSUNG 2TB (NAS speglade)
Speldisk SAMSUNG SSD 850 EVO 1TB (här ligger MSTS & OR ensamma)
OS Windows 10

//Wase
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Open-Rails-2016-01-07-10-56.jpg (208.1 KB, 45 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 03:04   #4
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Imponerande specs
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 13:59   #5
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard Växlingsfilen i Windows 10

Hej.
Jag körde lite godståg i natt, som omväxling till allt byggande.

Kom då på detta med växlingsfilen, som Windows lägger på Systemdisken och använder som "virtuellt RAM minne". Då jag i förrgår dubblade mitt minne från 16 till 32 Gb i datorn, tänkte jag att det måste bli bättre om Windows 10 använder "riktigt" RAM minne istället för växlingsfil på hårddisk. Har man för lite RAM minne och kör många tunga program så använder Windows hårddisken som minne... Min dator använder totalt cirka 2,8 Gb RAM med OS och OR igång. Se bild. OBSERVERA att Cachelagrat är över 10 Gb...

Såå, jag inaktiverade växlingsfilen i Windows och fick upp framerate i OR, med cirka 10%, dvs cirka 10-20 fps. Testkörde Tottes Trollhättan rutt, och nedanstående bild var max frames jag hann se.

Att inaktivera växlingsfilen måste var och en ta beslut på. Inga rekommendationer från mig att inaktivera växlingsfilen. Jag har bara redovisat här, hur MIN DATOR uppför sig efter inaktiveringen. Läs följande från Microsoft innan Ni gör något. Tänk på att ha mycket RAM installerat innan Ni börjar pilla på växlingsfilen.

Windows 10
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7

http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7

//Wase

Bild1: TROLLHÄTTAN ROUTE.
Bild2: RAM minnes hantering av WINDOWS 10.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Open-Rails-2016-01-08-01-36.jpg (197.2 KB, 40 visningar)
Filtyp: jpg RAM.jpg (203.7 KB, 40 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 19:51   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Här ser det på min dator. Vågade inte röra den. SSD E: (Ny volym) finns MSTS, OR och TS2016 installerade.
Något en bra tips?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg minne.jpg (63.6 KB, 33 visningar)
Filtyp: jpg minne2.jpg (63.4 KB, 33 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2016-01-08 klockan 20:07.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009