Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-27, 12:45   #1
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard RailWorks / Auran eller MST

Jag är ganska nöjd med Trainz men jag har Ts2009 och funderar på vilken Sim man ska satsa på härnäst.

Då jag bara haft Trainz så är det ju det man kan bäst

Men nu ska här provas nå nytt !! Hjälp mig nu allesammans kom med era åsikter vilken ska jag köpa ??

TS12 - RailWorks Eller Microsofts som jag är skeptisk till

/ Gurkan
wars786 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 14:38   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Du kan läsa tråden här, så du kan fundera på: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31770
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 15:03   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Eftersom du redan har Trainz och är nöjd med det, men har bestämt dig för att även prova något nytt så skulle jag nog föreslå följande:

- Trainz har du ju redan.. Bra!
- skaffa RW3 nu.
- skaffa ORTS senare när den blivit självständig.

Då har du tre utmärkta simulatorer, var och en med olika egenskaper för/nackdelar. ORTS är intressant på så sätt att dom har en målsättning att profilera den som den järnvägsmässigt mest realistiska simulatorn.

Hoppa således över MSTS och vänta in ORTS i stället, den är ju gratis men utnyttjar allt som är byggt för MSTS. Och kommer kunna allt MSTS kan plus mer.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 15:14   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Så man slipper installera MSTS när ORTS blir självständig?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 15:26   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Så man slipper installera MSTS när ORTS blir självständig?
Ja, du kan redan nu köra ORTS utan MSTS bara du sätter upp en filstruktur som MSTS har för fordon och rutter.

Ingen MSTS programkod används av ORTS, bara byggt material.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 21:26   #6
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard

Okej tack för hjälpen allesammans Då ska jag fixa Dem 3
När släpps ORTS och vart hittar man mer info om den ?

Man får ett verklighetstroget spel bild utav Railworks när man kollar runt och bäst av allt är ju såklart specsen ( som min gamling till dator lätt klarar av

Nedanstående ( Railworks 3 )
System Requirements OS: Windows XP / Vista/ Windows 7 - Det har jag
Processor: 2.8 GHz or faster - 2,3 har jag
Memory: 2.0 GB RAM - 2 har jag
Graphics: Video 256 MB with Pixel Shader 3.0* - Både delat och 512 HD
DirectX®: Version 9.0c (Included) - Redan har
Hard Drive: 6 GB of free space + 3 GB for DLC - Har gott om plats
Sound: Direct X 9.0c compatible - Ohh ja ;P

/ Mvh Gurkan

Senast redigerad av wars786 den 2012-01-27 klockan 21:39.
wars786 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 22:14   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wars786 Visa inlägg
Man får ett verklighetstroget spel bild utav Railworks när man kollar runt och bäst av allt är ju såklart specsen ( som min gamling till dator lätt klarar av
Ledsen att spoliera din glädje men den datorn kommer att få kämpa med RW3.
Kraven är minimikrav som din dator nätt och jämnt kommer upp i.
För att få något flyt kommer du förmodligen att bli tvungen dra ned flera inställningar i grafiken och även slå av mycket av de finesser som är nya i RW3 jämfört med RW2.
Först och främst grafikkort och minne som behöver uppgraderas, eventuellt också CPU.
Under hösten har diskuterats grafiken i RW3 och vilka krav den ställer på datorn samt hur man ska göra inställningarna för bästa resultat och folk med betydligt vassare datorer har fått göra kompromisser för att få flyt i grafiken i RW3.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 09:11   #8
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ledsen att spoliera din glädje men den datorn kommer att få kämpa med RW3.
Kraven är minimikrav som din dator nätt och jämnt kommer upp i.
För att få något flyt kommer du förmodligen att bli tvungen dra ned flera inställningar i grafiken och även slå av mycket av de finesser som är nya i RW3 jämfört med RW2.
Först och främst grafikkort och minne som behöver uppgraderas, eventuellt också CPU.
Under hösten har diskuterats grafiken i RW3 och vilka krav den ställer på datorn samt hur man ska göra inställningarna för bästa resultat och folk med betydligt vassare datorer har fått göra kompromisser för att få flyt i grafiken i RW3.

Okej antog nästan det :P Men Rw2 borde den klara ? Ska ändå klira ihop till en ny burk men hyran och alla utgifter tillåter inte detta på ett litet tag :P Vanliga svennson livet
wars786 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 09:22   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wars786 Visa inlägg
Okej antog nästan det :P Men Rw2 borde den klara ? Ska ändå klira ihop till en ny burk men hyran och alla utgifter tillåter inte detta på ett litet tag :P Vanliga svennson livet
Problemet är att Railworks använder sig av Steam, så även om du installerar RW2 kommer det automatiskt att uppdateras till RW3.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 13:44   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Problemet är att Railworks använder sig av Steam, så även om du installerar RW2 kommer det automatiskt att uppdateras till RW3.
Men det finns en inställning i RW3 att köra med RW2 grafiken.
Fast då är risken att du blir besviken eftersom den grafik du får inte håller samma klass som de bilder du ser på nätet.
Dessutom är datorn klen även för RW2 grafiken så även då blir du nog tvungen att göra avkall på kvaliteten.
Personligen körde jag RW2 på en bärbar med liknande prestanda (fast dubbelt så mycket minne) och var då
tvungen ställa ned grafiken för att det inte skulle hacka men det var acceptabelt jämfört med de bilder jag såg på nätet.
När RW3 kom byggde jag ihop en ny stationär dator eftersom den bärbara omöjligt orkade med RW3.
Har ett grafikkort med 2GB minne som dock inte är absoluta toppresterande samt 8GB internminne och
en processor på en bra bit över 3GHz men måste trots det slipa på inställningarna för att RW3 ska flyta någorlunda jämnt.
Senaste månaden har det dock inte varit något problem eftersom jag inte har någon tid över till RW tyvärr.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 16:54   #11
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Men det finns en inställning i RW3 att köra med RW2 grafiken.
Fast då är risken att du blir besviken eftersom den grafik du får inte håller samma klass som de bilder du ser på nätet.
Dessutom är datorn klen även för RW2 grafiken så även då blir du nog tvungen att göra avkall på kvaliteten.
Personligen körde jag RW2 på en bärbar med liknande prestanda (fast dubbelt så mycket minne) och var då
tvungen ställa ned grafiken för att det inte skulle hacka men det var acceptabelt jämfört med de bilder jag såg på nätet.
När RW3 kom byggde jag ihop en ny stationär dator eftersom den bärbara omöjligt orkade med RW3.
Har ett grafikkort med 2GB minne som dock inte är absoluta toppresterande samt 8GB internminne och
en processor på en bra bit över 3GHz men måste trots det slipa på inställningarna för att RW3 ska flyta någorlunda jämnt.
Senaste månaden har det dock inte varit något problem eftersom jag inte har någon tid över till RW tyvärr.

Okej låter rätt tufft för att få ut det bästa ur Rw lär man ju ha en rejäl dator lite mer än 11 tusen iaf :P

Men som sagt får jobba upp sig lite så man får råd till det roliga

Då att tillägga är att i spelen behöver man inte över 2000 gymnasie poäng för att köra tåg :P haha
wars786 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 17:15   #12
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard

Fast å andra sidan kör på lite till med TS09, 10an gillar jag inte :P har den installerad funkar bra med vissa saker. Men 9an är på många punkter bättre roligare och framför allt lättast än 10an .

Finns dessutom mycket svenskt till det också .

Men datorn och pengarna begränsar ju det roliga Blir helt enkelt bygga en ny ifrån komplett när sommarn kommer sen blire inköpa Ts12 och Rw3 och Orts eller hette det så? när det kommer

Jag utbildade mig till Lastbils mekare på volvo men tröttnade på det yrket efter ett tag , sen provade jag på att vara praktikant på Dalaspår i Blge ( dom sysslar med järnvägs rep och likn.

Så tror jag ska fixa till betygen lite med några hundra poäng sen pröva på Tågförar utbildning Så man får lite äkta känsla

Men från Mekare till lokförare låter verkligen tufft men man lär ju börja nånstans i livet :P
wars786 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009