Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Visa resultat för omröstning: Din medverkan och intresse
Ja, jag vill och kan hjälpa till! 9 52.94%
Jag kommer, men har inte möjlighet/kan hjälpa till. 3 17.65%
Jag kan hjälpa till med förarbetet, men har ej möjlighet denna helg. 1 5.88%
Nej, jag kan inte, men det är en bra ide! 4 23.53%
Nej, jag är inte intresserad. 1 5.88%
Flervalsomröstning. Antal röster: 17. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-09, 14:56   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Ett slag för Tågsimulatorhobbyn

Under årens gång har jag vid flera tillfällen försökt att arrangera en tågsimulatordag, men det har skräpat sig på att jag inte fått ihop tillräckligt med folk som kan visa olika saker vid stationer likt som vi hade på Tågsimulatordagen 2003 om någon kommer ihåg...

Det har även varit problem att få ett solitt besked från dom som sagt sig vilja hjälpa till, det har på nått sätt varit "om inget annat kommer i vägen"... Det går inte att dra igång ett evenemang under sådan premisser, dock ingen skugga på nån och hoppas ingen känner sig träffad.

Nu tänker jag göra ett försök igen, men nu går jag publikt med en gång med förfrågan till er kära Tågsimulatorkollegor oavsett simulator.

***
Helgen den 15-16:e juni skissar jag på ett event där vi ställer ut olika simulatorer. Det är alltså inte en tågsimulatordag som kan sägas rikta sig till utövarna utan detta är mer för att visa dom som inte hittat till hobbyn än...Och betydligt mindre engagemang för att få till, bara jag får ett antal värdar.

Evenemanget ska vara helt simulatorfabrikatsoberoende, helst önskar jag mig att Trainz, OR, TSW och TS-2019 ställs ut med en dator var, samt kunniga förevisare för sina simulatorer. Eventuellt kan vi få en professionell simulator att visa också.

Besökarna ska ha möjlighet att själv köra och framför allt ställa frågor.

Er uppgift som värdar, ni som kan tänka er det, är att dels se till så att om det är kö, se till att den som kör max får 5 minuters körtid. Och naturligtvis svara på frågor och göra PR för simulatorhobbyn.

En enkel lathund behövs också för varje simulator, hur gör man.

Arena för detta blir i Järle, lokal finns. Ångtåg körs hela helgen.

Syftet är att slå ett slag för tågsimulatorhobbyn, det kan kännas lite som den går på sparlåga just nu.

Naturligtvis måste vi lyfta det kreativa med hobbyn, skapandet av landskap och objekt.

Evenemanget är inte beslut på ännu så detta är bara en del i planeringen, men en vital del i beslutsprocessen är att jag vet att jag har värdar på riktigt för de olika simulatorerna. Så jag hoppas ni vill och har möjlighet att ställa upp, för tågsimulatorhobbyn.

För att göra helgen värd att besöka Nora och Järle, kommer vi har lite extra dragplåster veterantågsmässigt är tanken.

Pressreleaser kommer att skickas till alla facktidningar såväl som TV och dagspress. Detta blir i samband med invigningen av NBVJ:s trafiksäsong så jag räknar nog med att det ska kunna dra folk. Vi hade 1700 besökare på Tågsläppet i år.

Naturligtvis PR på sociala medier och hemsida.

Arrangör för detta skulle i så fall bli Banbyggarna i samarbete med NBVJ.

***

Btw, på tal om Nora... Det är öppet att anmäla sig till vår säkerhetskurs, som ger dig möjlighet att bli aktiv i trafiken, bara du är över 18 år. PM:a mig eller skriv härom du har intresse att få veta mer... Vi har en mycket god trend nu i Nora, med fler och fler aktiva även i de yngre åldrarna. Vi ska försöka utveckla oss för "showen", dvs. vad i det vi har attraherar vår kära besökare... Detta plus att vi ska ha skoj själva, passa på och kom med, det händer saker nu i Nora...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts_arena.jpg (220.0 KB, 335 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 15:05   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Och ordet är naturligtvis fritt, ju fler kommentarer bra/dåligt är mycket värt. Ös på.

Jag sa ju att eventet som sådant riktar sig till "dom som inte hittat vår trevliga hobby" än... Men det förtar självklart inte att det är en möjlighet för oss utövare att träffa varandra IRL oxå, på Tågsimulatordags-maner...

Om det är så att du tycker det låter intressant att medverka, men inte vet riktigt hur det ser ut då i juni, droppa gärna en rad här då. Mycket intressant och värdefullt för mig att veta.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-11-09 klockan 19:37.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 21:03   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Bra initiativ! juni ligger så långt fram för mig så jag kan inte säga något ännu, mest troligast så har jag nog inte förmågan att resa ända bort till Järle av mera personliga skäl, men om jag kan bistå med något på håll så kan jag hjälpa till, gäller främst TS2019, där jag har en stor katalog av DLC-innehåll och annat skoj knytet till mitt steam-konto i nuläget.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 23:18   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack Adde, precis ett sånt svar som är värdefullt för bärigheten av det här evenemanget. Det ger mig lite kunskap om hur ert intresse är för en sån här sak.

Och utan er så blir det betydligt knepigare att få den heltäckning jag önskar, det är hobbyn som ska fram, inte en specifik simulator.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 13:25   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jag är på! Har bil med gott om utrymme för passagerare, dessutom tillgång till släp för transport av grejer. Kan dessutom hjälpa till med förberedelser på plats i Nora om så behövs.

Slänger ett PM till dig, Mazz, förresten!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-10, 19:33   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Jag är på! Har bil med gott om utrymme för passagerare, dessutom tillgång till släp för transport av grejer. Kan dessutom hjälpa till med förberedelser på plats i Nora om så behövs.

Slänger ett PM till dig, Mazz, förresten!
Toppen, tack Dson!



Hjälpa till på plats i Nora låter helt underbart, tackar ja till det redan nu, givet att evenemanget blir av! Tror du kommer tycka det är roligt dessutom att hjälpa till med det hela i Nora.


Jag är i Nora nu, så svarar på ditt PM när jag kommit hem.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 16:06   #7
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Thumbs up

Låter jättekul detta och jag tror att det är möjligt för mig även om det är festivalsommar

Kan kanske klämma in detta mellan Sweden Rock och Tons Of Rock i Oslo

Huruvida om jag kan ställa upp med utrustning kanske blir lite knepigt men jag skulle framförallt kunna bistå som värd för TSW eller TS19

Ska titta lite mer på det och komma tillbaka till dig.
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-13, 22:17   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik.H Visa inlägg
Låter jättekul detta och jag tror att det är möjligt för mig även om det är festivalsommar

Kan kanske klämma in detta mellan Sweden Rock och Tons Of Rock i Oslo

Huruvida om jag kan ställa upp med utrustning kanske blir lite knepigt men jag skulle framförallt kunna bistå som värd för TSW eller TS19

Ska titta lite mer på det och komma tillbaka till dig.
"Kan kanske". Før hilvidde Erik! Du ska bli med!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 13:23   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack för trevlig respons hittills, det glädjer mig. Lång tid kvar till eventet, men det börjar kännas helt substantiellt nu att det går att genomföra.

Jag hoppas verkligen vi kan få täckning så att alla "huvudsimulatorerna" kan visas, tror det skulle vara jättebra för besökarna att kunna se och fråga om respektive simulator, såväl som att jag hoppas vår hobby kan få välförtjänt uppmärksammande mer publikt på olika sätt.

För er som inte kan avgöra så här tidigt om ni har möjlighet eller ej, droppa jättegärna en kommentar ändå att ni har intresse men inte landat i möjligheten än.

Perioden nu året ut blir att undersöka och säkra alla ingående saker som behövs för genomförandet, så räkna inte med ett "GO" förrän i början av nästa år.

Boende för er värdar, såväl som matlogistik ska säkras såklart.

Sen föreslår jag att vi även tar tillfället i akt och gör detta även till en träff mellan oss TS-utövare, medverkande såväl som besökande. Alltid trevligt att ses IRL nån gång... Järle är en mycket fin miljö och i Nora finns mycket kul järnvägshistoriskt att titta på, vilket vi naturligtvis ska se till ni som värdar får ta del av.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-11-14 klockan 13:24.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 21:23   #10
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
"Kan kanske". Før hilvidde Erik! Du ska bli med!
Hihi, kanske
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 19:28   #11
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Evenemanget låter som en väldigt bra idé och det vore ju toppen om man lyckas få fler att få intresse för hobbyn.

Jag har dock väldigt svårt att veta ifall jag skulle kunna medverka på plats än så länge då runt den helgen kan vara då jag åker till Uppsala för att vara där/sommarjobba under sommarn som jag gjorde i år. Dock vet jag ingenting om detta heller än så länge, jag får helt enkelt återkomma vid ett senare tillfälle.

Om ni vill använda Karlsborgsbanan så får ni självklart göra det, om jag kan bara ta tag i det och färdigställa banan nångång
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 00:38   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Inblandade parter i en trafikstart en vecka tidigare, dvs. 15-16 juni har fallit i mycket god jord samt att tillräckligt många har här anmält att man kan och vill hjälpa till med tågsimulatordelen, så bitarna faller på plats vartefter.

Formellt har vi nog ett "go" på evenemanget en bit in i januari, så en inledande marknadsföring publikt kommer vi nog initiera under januari. Tanken är att bygga upp en slags förväntningsnivå fram till den aktuella helgen så man får en god medvetandegrad inför helgen. Har förutsättning att kunna bli en bra PR för tågsimulatorhobbyn hoppas jag.

Jag är jätteglad över responsen från er hittills, men har dock en liten blygsam förfrågan till Trainz-folket... Finns det nån som kan tänka sig...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 01:15   #13
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Inblandade parter i en trafikstart en vecka tidigare, dvs. 15-16 juni har fallit i mycket god jord samt att tillräckligt många har här anmält att man kan och vill hjälpa till med tågsimulatordelen, så bitarna faller på plats vartefter.

Formellt har vi nog ett "go" på evenemanget en bit in i januari, så en inledande marknadsföring publikt kommer vi nog initiera under januari. Tanken är att bygga upp en slags förväntningsnivå fram till den aktuella helgen så man får en god medvetandegrad inför helgen. Har förutsättning att kunna bli en bra PR för tågsimulatorhobbyn hoppas jag.

Jag är jätteglad över responsen från er hittills, men har dock en liten blygsam förfrågan till Trainz-folket... Finns det nån som kan tänka sig...
15-16/6-19 passar perfekt för mig så nu har jag bokat hotell i Örebro
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-27, 01:59   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik.H Visa inlägg
15-16/6-19 passar perfekt för mig så nu har jag bokat hotell i Örebro
Toppen!!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 11:09   #15
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

15-16/6, då bokar jag in det och drar med husvagnen ner dit



Kan ta med dator med TS2019 installerat om det skulle behövas
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009