Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-08, 15:28   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Thumbs up RS utilities!

Alla som lekt med Microsofts gamla tågsimulator (MSTS) känner nog till namnet Mike Simpson. Det är han som gjort Route Riter och som av de flesta ses som det bästa hjälpedlet för att hålla koll på rutter, Lok, vagnar osv.

Denne gud har även gjort två program för Railsim (RS) och här kommer lite länkar och info om dessa:

RS Tools (The missing Bits) är ett liknande program som Route Riter. Den hjälper oss att sätta upp nya rutter och annat i RS.

http://steam4me.railpage.org.au/Rail...or/RS_TMB.html

På ovanstående länk finns Porgrammet att ladda hem.

"Users are reminded that this program has nothing to do with Kuju, RSDL or Electronic Arts and is entirely my own work. Any changes you make to the Rail Simulator files are made entirely at your own risk. Users who are not computer literate and without knowledge of .xml file formats should not try to edit any of the files."

-------------------------------------------------------------------------

http://members.optusnet.com.au/virtu...downloads.html

Om du scrollar ner lite på denna sida så finns den senaste uppdateringen till RS Tools (The missing Bits).

Här finns också det andra programmet som är en ny Front end till RS och heter Rail Simulator Kickstart. Du väljer här vilken rutt och vilket scenario du vill köra och sedan skall RS starta upp direkt. Du kan också ändra och göra lite andra saker i detta program men jag har inte provat dessa än så jag återkommer om detta.


Jag återkommer också med lite information om vad RS Tools (The missing Bits) kan göra så fort jag får lite tid över.

Dessa två är för mig 'must have' om man vill jobba med RS.
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2008-03-08 klockan 17:17.
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 13:01   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Som vi alla vet så är det ett elände att göra alla mappar som behövs innan man gör sin egen Blueprint som sedan kan användas för att göra rutterna. Det har skrivits spaltmetrar om detta på olika forum. RS_Tools (The Missing Bits) kallar jag i fortsättningen för RS_Tools och där kan du göra detta på 3 minuter utan några som helst problem. Följ stegen här nedan. Jag tar för givet att ni har installerat programmet på rätt sätt och talat om var ni har Path för KRS.

0. Starta RS_Tools
1. klicka på Tools i menyn.
2. Klicka på 'Set up Developer Folder'.
3. Skriv i erat namn och klicka på OK. jag kallar denna för Sweden så att jag får allt svenskt i samma mapp.

4. klicka på Tools i Menyn.
5. Klicka på "Set Up Sub Folders"
6. Skriv i Namnet på undermappen. Jag kallar min för Malung eftersom jag vill göra en enkel rutt som startar i just Malung. Klicka på OK.


Klart!! Vi har nu en folder och sub folder som fungerar och som har alla undermappar som behövs.

Vi behöver nu göra en Blueprint, ritning, som talar om för KRS att vi ( i mitt fall) skall starta en rutt på samma latitud och longitud som Malung ligger i. jag har använt Google Earth för att ta reda på rätt koordianter. Kom ihåg att ändra i Google earth Options så att den visar DECIMAL DEGREES. Tillbaks till RS_Tools:

7. I menyn Easy Blueprints väljer du "Route Template"
8. Ett fönster öppnas och du skall välja vilken folder du vill ha den i. Jag väljer i detta exempel 'Sweden' och undermappen "Malung" och till sist väljer jag undermappen "TemplateRoutes" som RS_Tools helt automatisk gjort åt oss. Klicka på "Confirm".
9. Nytt fönster öppnas där du skriver i namnet på din Route Template, longitude och Latitude. Mitt namn blir mlg-vo som betyder Malung till Vansbro. Det är den sträckan jag vill bygga. Avsluta med att klicka på knappen "Make Blueprint".

GRATTIS. Vi har nu i detta exempel gjort en ritning och hela mappstrukturen på 9 lätta punkter. Denna procedur tog förut timmar där jag slet mitt hår för att få allt att fungera.

Vi har ingen ny rutt än så länge utan denna ritning finns nu och kan sedan användas om och om igen för att starta nya rutter från denna Position.


To be continued.....
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2008-03-09 klockan 13:11.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 15:16   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Att starta din nya rutt bör nu vara rena barnleken. Starta upp KRS, klicka på Routes och sedan på new route. Du bör nu se din nya rutt. I mitt exempel heter den Mlg-Vo. Klicka sedan på Create och du får upp en ruta där du skriver in namnet på rutten. Jag har valt att kalla min för Mlg01, detta eftersom vi kanske behöver några olika försök för att få det bra.

OBS OBS OBS. När KRS nu gör din rutt så är den Blå och du ser inga textures. Detta är en BUGG!!!!! Dock en bugg som är lätt att åtgärda. Gör på följande sätt:

1. På vänster sida har du dina tre olika fönster som du kan scrolla ut med muspekaren. I den mittersta ser du längst upp till vänster en blå kub och en mindre blå kub aldeles nedanför. Den nedanför kallas för "Object Set Filter". klicka på den.

2. På höger sidan kan du nu scrolla fram ett fönster. I mitt fönster står det längst upp Developer och nedanför kan jag kryssa i Addon och Sweden. Klicka på höger sida om 'Developer' och ta fram Kuju istället.

3. Nedanför ser du nu 'railsimulator'. kryssa i den och du får tillgång till alla saker, textures, tåg, vagnar osv. När du klickar i 'railsimulator' så tar det några sekunder innan du ser en grön bock. när du ser den är allt nästan klart.

4. Vi måste spara denna rutt. Ibland när jag klickar på krysset längst upp i KRS-fönstret så slår den bara igen. ibland så får jag chansen att spara min rutt. jag vet inte vad detta beror på men om jag klicka några gånger i småfönstren på vänster sida och sedan klickar för att stänga KRS så får jag nästan alltid fram möjligheten att spara spelet. Spara och starta om.


Om vi nu har gudarna med oss så kan du när du startar om och klickar på Routes se din nya rutt och när du klickar på den och tar 'edit' så har du en fin marktexture framför dig. Klicka och scrolla fram toppfönstret som visar Latitude och longitude. har du andra siffror än 0.0000 0.0000 så har du lyckats. GRATTIS.

Nu kan du börja bygga på din egna bana. Hela proceduren tar ca 10 minuter när vi fått hjälp av Mike Simpsons RS_Tools (The missing Parts).
Om du lagt in DEM-Data för denna position så kan du nu använda dessa genom att klicka på penseln (painting Tools) och sedan klicka på 'T'. Du får då ett böljande landskap där du kan tillbringa många timmar när vädret är dåligt. Ett råd är att du, innan du börjar lägga till saker, tar fram ditt DEM-landskap först. jag har ett rutat lock och ritar i vilka rutor jag kommer att använda. Den kommer att se ut som en lång mask. Tar man fram 10-20 st genom att scrolla i de olika riktningarna så har man sedan en lång sträcka att leka med.
Om man behöver förlänga efter att ha byggt så försök att packa din rutt och spara backup. naturligtvis klarar RS_Tools även detta. jag har dock inte gjort det själv ännu utan återkommer med tips på hur man gör så småningom.


Nu får ni klara er ett tag innan jag återkommer, jag har en 20 promilles stigning med mitt fullastade tåg draget av ånglok där jag eldar själv så jag är upptagen ett tag framöver.


Lycka till!
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009