Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-16, 11:30   #1
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Question Val av simulator?

Hej!

Om man vill ha en så realistisk simulator som möjligt, för att nöta in signaler och annat (jag pluggar till lokförare), vilken simulator och vilka linjer rekommenderas? Jag vet inte ännu om jag vill köra gods eller resande, så vilka lok som finns är inte SÅ viktigt för mig, men det hade ju inte skadat med svenska lok man kan stöta på i yrkeslivet. Framförallt är det väl signalerna som är viktigast för mig.
yaaman42 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 11:44   #2
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Msts skulle jag rekommendera, realistiska signaler, mycket svenska lok och vagnar, dock lite dålig grafik.
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 11:45   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

MSTS, Microsoft Train Simulator, har realistiska svenska signaler. Jag har sämre koll på hur det ligger till för de andra "stora" simulatorerna Railworks och Trainz, men det finns säkert realistiska signaler i dem också. Dock så finns det ingen av simulatorerna som klarar att simulera ATC.

Men jag tror nog att MSTS kan vara bra för dig, på grund av dess ålder går den att hitta väldigt billigt, men det ser då inte dåligt ut för det, om man laddar ner några nya banor än orginalen. Finns mycket svenskt till MSTS!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 12:25   #4
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Rekommenderar också MSTS. Du kan köpa den här: http://www.shop.aerosoft.com/eshop.p...nguage=english

__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 15:46   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yaaman42 Visa inlägg
Hej!

Om man vill ha en så realistisk simulator som möjligt, för att nöta in signaler och annat (jag pluggar till lokförare), vilken simulator och vilka linjer rekommenderas? Jag vet inte ännu om jag vill köra gods eller resande, så vilka lok som finns är inte SÅ viktigt för mig, men det hade ju inte skadat med svenska lok man kan stöta på i yrkeslivet. Framförallt är det väl signalerna som är viktigast för mig.
JBJ2 ( MSTS ) har jag försökt att signalsätta såväl som hastighetssätta på ett så verkligt sätt som möjligt i förhållande till kurvradier och andra förhållanden. Har haft hjälp av banverksspecar och järnvägsfolk som tyckt till. Så om du väljer MSTS så kan du ju testa rutten i alla fall. Kompletterande tavlor utmed sträckan blev dock inte färdiga vad gäller placeringar, så det får man väl leva med. Rutten är 30 mil och innehåller både enkel och dubbelspår.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 18:32   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vad det gäller svenska signalsystemet så skulle jag vilja påstå att Trainz har det bästa stödet för efter att Svenolov och JohanV har släppt sitt moderna signalsystem. Fler uppdateringar och ännu större realism är på väg!
Dock så kräver detta att du bygger en bana själv med dessa signaler, vilket kräver att man är insatt i hur det fungerar i verkligheten. Är det bara signalbilder som gäller så funkar väl MSTS eller Railsimulator(Railworks) lika bra.

Trainz har också det största utbudet (skulle jag vilja påstå i alla fall) av svenska lok. Dock så är hyttutbudet väldigt begränsat, så det kanske inte hjälper ändå.

Vill du ha färdigbyggda banor att köra på så är det nog MSTS som gäller, har dock ej koll på utbudet av Svenska sådana med korrekt uppsatt signalsystem, men det vet säkert någon annan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:19   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

I stort sett alla svenska rutter är färdiga med signaler, men vissa äldre rutter är kanske inte fullt så realistiska.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:28   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Den oändliga historien....

...om vilken simulator som är bäst fortsätter märker jag!!!
Jag vet svaret - vet ni det också???

Svar: Det är den simulator man själv håller på med, eller hur?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:51   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...om vilken simulator som är bäst fortsätter märker jag!!!
Jag vet svaret - vet ni det också???

Svar: Det är den simulator man själv håller på med, eller hur?
fast så farligt är det väl inte? Frågeställaren hade ju faktiskt en konkret frågeställning om vad som skulle kunna ge den bästa representationen av en verklig järnväg... Själv nyttjar jag inte MSTS, fast jag i det här fallet rekommenderade det eller ja en rutt som jag byggt med dom ambitionerna som efterfrågas.

Att möjligheterna i Trainz är stora är det väl ingen som tvivlar på men frågan var ju om det då finns en färdig rutt att bara börja köra realistiskt på.

Jättemånga av oss har väl dessutom inte erfarenheten av alla de stora simulatorerna, så då är det väl bara uppfriskande att man skriver om det man har erfarenhet av, i det här ämnet. Upplever inte att nån sparkat på nån simulatorfabrikats-kollega i den här tråden.

Dessutom, om ambitionen är att i första hand köra, då kan väl alternativet mycket väl vara att skaffa alla tre...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:59   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
fast så farligt är det väl inte? Frågeställaren hade ju faktiskt en konkret frågeställning om vad som skulle kunna ge den bästa representationen av en verklig järnväg... Själv nyttjar jag inte MSTS, fast jag i det här fallet rekommenderade det eller ja en rutt som jag byggt med dom ambitionerna som efterfrågas.

Att möjligheterna i Trainz är stora är det väl ingen som tvivlar på men frågan var ju om det då finns en färdig rutt att bara börja köra realistiskt på.

Jättemånga av oss har väl dessutom inte erfarenheten av alla de stora simulatorerna, så då är det väl bara uppfriskande att man skriver om det man har erfarenhet av, i det här ämnet. Upplever inte att nån sparkat på nån simulatorfabrikats-kollega i den här tråden.

Dessutom, om ambitionen är att i första hand köra, då kan väl alternativet mycket väl vara att skaffa alla tre...
Kloka ord som vanligt Mazz! Vad jag menade var att nästan alla hävdar den simmulator som dom mest håller på med. Jag vet att du "har fingrarna" i alla syltburkar men få av oss andra har den förmågan.

Missförstå mig rätt!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:17   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Skall man ha en så realistiskt simulator som möjligt enligt svenska förhållanden så är det väl enbart SST som är aktuellt eftersom det är den enda som simulerar ATC.... men där får du bara en bana och den är svår att installera och använda.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 22:27   #12
yaaman42
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 12
Standard Sst?

Tack för alla tips, tror jag har en licens for MSTS som jag fick med någon PC för hundra år sedan.

Ehrm, förlåt min okunnighet, men vad är SST?
yaaman42 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 22:37   #13
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av yaaman42 Visa inlägg
Tack för alla tips, tror jag har en licens for MSTS som jag fick med någon PC för hundra år sedan.

Ehrm, förlåt min okunnighet, men vad är SST?
Det står för "Simulator för spårburen trafik" och är som det låter en statligt framtagen simulator. Dina skattepengar in action!
Vi har faktiskt ett forum för det nästan längst ner här på sidan om du vill kolla in det.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 22:50   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Min egen rutt Trollhättanrutt Göteborg-Oslo, har jag hållit på i 9 år och rutten är snart färdig. Den är verklig och signalsystemet funkar perfekt. Jag följde nogrann efter banverkets rekomendation och hyttvideofilmer.
Jag vet att många väntar ännu. T.o.m. de stora skaparna Hawk, Mazz och Pierre och fler...
vill gärna köra rutten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-17, 00:29   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Glömde en sak är att du, yaaman42 är ny medlem i forumet. Välkommen!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009