Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-20, 11:48   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard STL B-lok och

God middag. Äntligen har jag frivecka och lite tid över för annat. Jag har då kunna tprova B-loket som är riktigt fint att köra med. Dock har jag några frågor:

1. Om man låtit autopiloten kör en sträcka och sedan tar över loket igen så står alltid vattennivån på 100%. Är det en TANE-special eller något man kan lägga in i i scriptet så det fungerar igen?

2. Slirning. Hur svårt är det att få till slirning i scriptet. Ett ånglok slirar jämt om man inte är snäll på pådraget men jag kan inte få det att fungera på något svenskt ånglok som jag provat. Ev beroende på enginescript som fanns före TANE? ett lok där det fungerar är det röda ångloket vad det nu heter som finns i TANE när man köper den.

3. Tjuvbroms. När man bromsat ett antal gånger så finns det kanske 4kpa kvar i bromscylindern när det är lossat. Just K16-ventilen har jag inte utbildning på men det finns en utjämning på ångloket som man kan skruva på. Fungerar denna och hur i sådana fall?

Tack för de fina ångloken som finns till Trainz.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 18:16   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

1. Intressant, har aldrig låtit AI:n köra med loken. Detta är inget som vi kan ro för tror jag, det är N3Vs kod som sköter eldandet och vattenmatningen för AIs. Dock så borde det inte fungera på det sättet, den borde hålla vattennivån runt 70% istället. Har du testa att köra med "automatic fireman" (du kan slå på det i propertyrutan när du sätter ut ett lok) och sett om den gör likadant som vid AI-körning? Om det fungerar bättre där så borde det vara en bugg i AI:n, annars är det antagligen bara en latmansimplementering av det i TANE för att de inte orkat sätta sig in i att göra ett riktigt reglersystem, vilket kan vara lite knivigt.

2. Slirning styrs från engine-configen och jag tror jag vet hur jag kan kontrollera det. Frågan är bara hur mycket av balansen mellan alla andra delar av lokets fysikaliska egenskaper som man råkar ändra i samma veva, det är lite mystiskt implementerat i Trainz det där.. Jag är egentligen inte helt, helt nöjd med motorerna till loken, så det blir säkert att det kommer en uppdatering av dem någon gång i framtiden. Sitter egentligen och väntar på att de ska implementera stöd för ånglok i Test-Track modulen så att man kan få ut all data man är intresserad av. Det skulle skulle göra det hela mycket lättare istället för att köra 20 minuter, göra beräkningar på olika saker, peta på variabler, köra 20 minuter, räkna lite mer, peta lite mer på variabler, köra 20 minuter till, räkna, peta...
Men jag har nog helt enkelt varit lite väl snäll med slirningen. Visserligen ska B-loken ju ha ganska bra grepp då de har relativt hög adhesionsvikt kontra totalvikt jämfört med till exempel A-loken (Innan de byggdes om med en tredje kopplad axel) som var kända för att vara lättslirade, men lite mindre grepp ska nog ett B-lok ha. Men jag ska försöka justera det lite till framtida versioner. (Det röda loket heter VR Dd, väldigt välbyggd sak! )
Under tiden finns det någon rule som heter Engine Physics eller liknande där man kan dra ned adhesionskoefficienten som man kanske kan leka med. (Är inte helt säker på att den fungerar på ånglok dock)

3. Är inte helt 100 på vad du menar här. Är det Tryckregleringsratten som sitter längst ned på den snabbverkande ledningstrycksregleraren på K16-ventilen du pratar om? (Den lilla ratten på den rostfärgade ledningstrycksregleraren: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=20447) I spelet har denna ingen funktion just nu i alla fall. I verkligheten används den för att justera fjädertrycket på membranet som styr när tryckregleraren ska eftermata huvudledningen. Med andra ord ställer man in till vilket huvudledningstryck man vill ha i ledningen vid lossad broms. Detta behövs egentligen bara då den behöver justeras efterhand membranet och fjädern slits.
4kPa kan du räkna som i princip lossad broms. Kollar du på bromsmanometern på loket (B med sluten hytt som har tryckluftsbromsat lok) så kommer den inte ens ge utslag då det bara är ca 0.04 kg/cm^2 (bar).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009