Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-12, 09:19   #1
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard Hur ändra texturstorleken

Hej!
Jag laddade ner ett Da-lok här på forumet för länge sedan som någon jag tror Hawk hadde ändrat texturen på från 512x512 till 1024x1024.
Nu undrar jag hur ändrar man texturen på andra modeller.Förmodar att man måste ändra något i eng,s,sd-filerna.
Tacksam för svar.
smajlet besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 10:09   #2
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av smajlet
Hej!
Jag laddade ner ett Da-lok här på forumet för länge sedan som någon jag tror Hawk hadde ändrat texturen på från 512x512 till 1024x1024.
Nu undrar jag hur ändrar man texturen på andra modeller.Förmodar att man måste ändra något i eng,s,sd-filerna.
Tacksam för svar.
Hej Smajlet.

För att få ut texturen när du skall göra några ändringar använder du programmet TGATool2.

Öppna texturefilen i programmet (ACE), tryck på export och välj BMP. Spara på valfritt ställe. Sedan kan du med hjälp av ex. Photoshop, Irfanview eller XnView ändra storlek på texturen. Tänk bara på att du inte får fler detaljer bara för att du förstorar bilden, nästan tvärtom. Detta eftersom behandlingsprogrammet 'interpolerar' bilden, dvs. det kollar på runtomkringliggande pixlar och skapar nya sådana runt de gamla. Resultatet blir aldrig särskilt bra.
Så skippa hellre förstoring av lågupplösta texturer. Det medför som sagt inte fler detaljer utan bara en högre belastning av datorn...

Och nej, du behöver inte ändra några eng-filer.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 11:14   #3
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Hej patsun!
Tack för ett mycket bra svar,bäst låta det va som det är då.
Ha det.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 16:20   #4
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Kan man försöka använda den uppförstorade texturen som mall och "skärpa till" bilden? Jag försökte nån gång för ett bra tag sedan med de en av de ritade texturerna till 40-talsvagnarna men fick inte till det vid nåt import/exportförfarande.
__________________
/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 18:54   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun
Tänk bara på att du inte får fler detaljer bara för att du förstorar bilden, nästan tvärtom. Detta eftersom behandlingsprogrammet 'interpolerar' bilden, dvs. det kollar på runtomkringliggande pixlar och skapar nya sådana runt de gamla.
Nja, nu är du allt lite ute och cyklar.
När man ändrar från 512x512 till 1024x1024 så delas varje pixel i den gamla filen upp på fyra i den nya med samma färg. Någon interpolering görs då inte. Interpolering sker när du går åt andra hållet för då tas de fyra pixlarna och vägs ihop till en. Fast det finns olika ,er eller mindre bra metoder för hur interpoleringen går till.
Ändrar man till en större textur, vilket går alldeles utmärkt utan att ändra några andra filer, så bör utseendet bli tämligen oförändrat. På minussidan är att texturen är fyra gånger så stor och därmed tar fyra gånger så mycket minne.
Men är man duktig med sitt bildprogram ger den nya större texturen möjlighet att förbättra texturen och lägga in finare detaljer (t.ex. liten läsbar text).

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 08:18   #6
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Ursäkta

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Nja, nu är du allt lite ute och cyklar.
När man ändrar från 512x512 till 1024x1024 så delas varje pixel i den gamla filen upp på fyra i den nya med samma färg. Någon interpolering görs då inte. Interpolering sker när du går åt andra hållet för då tas de fyra pixlarna och vägs ihop till en. Fast det finns olika ,er eller mindre bra metoder för hur interpoleringen går till.
Ändrar man till en större textur, vilket går alldeles utmärkt utan att ändra några andra filer, så bör utseendet bli tämligen oförändrat. På minussidan är att texturen är fyra gånger så stor och därmed tar fyra gånger så mycket minne.
Men är man duktig med sitt bildprogram ger den nya större texturen möjlighet att förbättra texturen och lägga in finare detaljer (t.ex. liten läsbar text).

Mvh Anders
Jo, det stämmer. Jag trodde att det hette interpolering vilket håll man än satte upplösningen till.
Det jag menade var att detaljerna blir ju direkt inte högre utan en omgång i bildprogramet. Men jag visste inte hur duktig smajlet är, det var därför jag tyckte att han inte skulle förstora texturen.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för denna förvirring...
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 09:58   #7
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun
Jo, det stämmer. Jag trodde att det hette interpolering vilket håll man än satte upplösningen till.
Det jag menade var att detaljerna blir ju direkt inte högre utan en omgång i bildprogramet. Men jag visste inte hur duktig smajlet är, det var därför jag tyckte att han inte skulle förstora texturen.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för denna förvirring...




Det lungnt,jag är tacksam att ni tog tid för att reda ut det här,få se om jag lyckas,bild kommer isåfall.
Ha det.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009