Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-03, 11:38   #16
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Inlägget kan tas bort
__________________
/Lars B

Senast redigerad av LarryB den 2009-08-03 klockan 12:00.
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 18:46   #17
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Svenolov är snart klar med sitt signalscript och samtidigt som han släpper det så kommer jag att släppa de en och tvåvingade semaforerna. T-semaforen dröjer. Svenolov ska fixa scriptet till den så att man så enkelt som möjligt kan få den att funka. Blir lite annorlunda iumed att det är två signaler i en som jag sagt tidigare.

Så håll koll i downloadstråden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 21:09   #18
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nu kanske folk sitter där ute i stugorna och undrar vad som hänt med de där snygga röd/gul målade pinnarna som jag lovat att bygga.

Arbetet är i full gång, personligen har jag plöjt igenom diverse handböcker om äldre signalering och Svenolov har fullt upp med att scripta och han har lagt till ändringar för att får semaforerna ännu realistiskare än vad jag någonsin vågat hoppas på!

Projektet är på gång att vidgas dessutom då jag bestämt mig för att bygga ett helt signalsäkerhetspaket á la tidigt 1900-tal. Semaforer är klara, sedan är mesherna till ett par växellyktor klara sedan 10 minuter, spårspärrar är planerade, hiderpålar(fripålar) är byggda och färdiga, vevställverk planerat, försignal planerad och så som grädden på moset; en stor guide över hur det såg ut, hur det funkade, utmed linjerna och på stationerna, komplett med bilder samt kuider och nedlanddningsanvisningar till alla objekt som finns till trainz.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 19:21   #19
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Det blir ju jättesnyggt.
Angående tid för semaforer så vet jag att den som satt vid infarten till Ängelholm från Spannarp fanns ganska länge, kanske på 1990-talet.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 20:23   #20
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Håller på för fullt med ett signalsäkerhetspaket tillsammans med Svenolov som scriptar samt Bear som betatestar. Dessutom filar jag på en guide till äldre tiders banbyggande.

Såhär ser det ut nu, mer kommer:


1. Växellykta (spårspärrslykta kommer)
2. Spårspärrar, centralt och lokalt omläggbar för höger urspårning (vänster, dubbelklotsig och ev. även flerspårig kommer),
3. Hinderpålar i flera varianter samt normalsektion från 1916 (finns även för 891mm spårvidd)
4. Försignal.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:35   #21
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Jätte snyggt!
Får man göra en liten begäran? om du skull kunna vara vänlig och göra också till 600mms spårvidd?
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 16:38   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 17:50   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
Jag har säkert normalsektioner för 600, 891 och 1021 mm i gömmerna men av skäl som du förstår är jag inte så benägen att leta rätt på dom! Normalspårsvarianten verkar väldigt lovande - kanske jag äntligen får till min Säröbana (den osäkra Polsk-Tyska varianten gör mig galen). Bra jobbat!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 19:21   #24
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.

Tack, jag syftade i första hand på spårspärr och växelklot skulle inte sitta fel.. samt Försignalen...
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 19:59   #25
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Alla signaler sätts ut som scenery objekt, dvs på samma sätt som hus och sedan kopplas de till en osynlig signal på spåret. Därför kan man använda alla signaler till alla spårvidder. (Alla signaler är lika stora för alla spårvidder)

Spårspärrarna är lite annorlunda då jag misstänker att klotsen är mindre ju mindre spårvidd. Men det är hyfsat enkelt fixat.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 22:55   #26
smalspåret
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Anneberg
Inlägg: 18
Skicka ett meddelande via MSN till smalspåret
Standard

spårspärren ändrar inte storlek beroende på spårvidd.
här har du ett exempel på det http://www.flickr.com/photos/13947502@N03/1429411111 det är en länk från (Vk) Västervik från spår 3.
hittade även ed bild från (Vk) Västerviks driftplats del (Jy) Jenny)(hst) med tre skens växeln på Västerviks driftplats med tanke på spårspärren storlek.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2297301859/
__________________
SRJ Z4p 3 (RB Z4p 3, SJ Z4p 261)
smalspåret besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 17:05   #27
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Eftersom detta är treskensspår och 1435mms delen av spåret trafikeras mera regelbundet än 891mms delen så använder man nog 1435mm klotsar. (om det skulle vara olika storlekar)
Notera dessutom att det är klotsar av en modernare (fulare) typ.

Om det är som du säger, att det är samma storlek, så sparar det mig massor av arbete. Jag får testa och återkomma med en bild så får ni säga vad ni tycker.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 19:59   #28
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Idag har jag varit överproduktiv, se bild.


Fixade färdigt spårspärrar, 1435 och 891mm spårvidd (600 kommer ej, orkar inte det), enkel, dubbel, samt klots utan spak för att kunna använda på flera spår och en spårspärrslykta till det. Sedan saknade jag U-tavla med rund tavla samt en gammal orienteringstavla, tog inte lång tid att knåpa ihop. Också mitt nya spår, snyggt eller hur? Va? Ser ni det inte? Kanske beror på att det är osynligt i drivern, det är till för spårspärrarna så att man spårar ur om man inte ser upp vart man åker.

Dessutom har jag suttit och gjort ett diagram som jag ska göra ett dragkraftsdiagram till Lans F-lok med.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 20:56   #29
smalspåret
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Anneberg
Inlägg: 18
Skicka ett meddelande via MSN till smalspåret
Standard

ser redigt bra ut och den rediga orienteringstavla samt U-tavla det är ju ingen vanlig syn.
men kan tipsa alla om att det finns en en sådan orienteringstavla mellan Virserum - Gårdveda.
strax söder om Gårdveda. på väg 135.
__________________
SRJ Z4p 3 (RB Z4p 3, SJ Z4p 261)
smalspåret besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 17:26   #30
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag och Svenolov har kommit överens om att vi lika gärna kunde fixa den trevingade semaforen också, när vi ändå höll på. Just nu är den på scriptning.
Har dessutom gjort en vevapparat, med 6 vevar. Bara som sceneryobjekt, inget animerat.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009