Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-17, 23:27   #7291
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Underbara bilder, Rac !!!!
Att fantisera, leka och gestalta en miljö, att avgränsa till ett speciellt scenario, inte försöka bygga Södra Stambanan, är väl det som alla Trainzare borde syssla med ?

Att bygga på en begränsad yta med tydliga mål och mening är otroligt givande !

Tack för dessa bilder, Rac !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-18, 10:39   #7292
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 371
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

tackar för de vänliga orden tror att de största misstaget många gör är att gapa över för mycket när de startar ett projekt. Som lan säger västra stambanan är jätte kul när den är färdig men gud vad tid det kommer ta och de allra flesta hinner inte ens 10 baseboards innan de tröttnar. Börja bygg en baseboard i sänder i den miljön du vill så blir de snart en stor fin bana utan press som känns kul att bygga. Och sist men inte minst. Dela bilder från den här så andra kan se lära sig och få inspiration till sina byggen vare sig det är en bana på 1, 10 eller 100 baseboard de satsar på
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-21, 16:20   #7293
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard

Testar att ladda upp bilder.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trainsmith_20141221_0005.jpg (206.4 KB, 360 visningar)
Filtyp: jpg Trainsmith_20141221_0011.jpg (202.9 KB, 360 visningar)
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-21, 17:29   #7294
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 371
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

snyggt ...alltid roligt att se fler bidra med sina banor
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 21:34   #7295
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Mycket snyggt hammar'n & Trainsmith .
----------------------------------------------------------
Ett gammalt oljetåg rullar förbi i sakta mak .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20141222_0007.jpg (244.7 KB, 329 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20141222_0008.jpg (263.7 KB, 328 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20141222_0009.jpg (229.8 KB, 329 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20141222_0013.jpg (244.6 KB, 328 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-30, 23:31   #7296
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Behöver mer kraft i laptopen

GOTT SLUT och GOTT NYTT ÅR. Från Bensland har det varit tyst en längre tid så det kanske är dags att visa lite från projektet. Har laddat upp Rac_Hammers bana och utifrån den gått vidare mot Bensland. Tyvärr så försvinner räls och mycket av naturen och blir blå himmel av alltsammans. Misstänker att min dator inte hänger med? Speciellt grafik kortet antar jag? Detta fenomen har uppstått när jag lagt in massor av splines på grönsaker på fälten. Det var inte så innan.
Hälsningar

EDIT: Har löst det genom att radera alla grönsakersplines på fälten. Upptäckte också att Rac Hammer använt högre "upplösning" på baseboarden: 5m i.st.f 10m vilket jag hade. Nu använder också jag 5m på tillkommande baseboards.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0000.jpg (169.5 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0001.jpg (162.2 KB, 246 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0003.jpg (229.2 KB, 249 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0004.jpg (211.5 KB, 249 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0008.jpg (161.1 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0011.jpg (117.5 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0014.jpg (51.3 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg benkegbg_20141230_0016.jpg (175.0 KB, 248 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2014-12-30 klockan 23:44.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-31, 00:34   #7297
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Mycket trevliga bilder som alla lägger upp!

Nu var det ganska länge sedan som jag lade upp bilder här, jag har tyvärr inte så mycket tid för trainz längre. Men nu i julhelgen har jag hunnit med lite "trainz-pyssel". Just nu håller jag på att göra om den elektrifierade versionen av BHJ, som jag tror finns här på forumet att ladda ner. Jag håller på att byta ut alla signaler och vägövergångar till STLs, samt bytar ut gamla objekt till nya och mer passande med bättre texturer och liknande. Några bangårdar har även blivit något ombyggda.
Fast den ursprungliga BHJ börjar få några år på nacken, så tycker jag det är en av de roligaste att köra på i trainz. Den är lagom lång och det går att få till rolig växling på de olika stationerna.

Den första bilden visar en ett tåg som är på väg till Hedebo för att lasta torv. Z4p:n som går sist i tåget är till för att köra in vagnarna till torvlastningen. Spåret till torvlastningen är inte elektrifierat, därför behövs dieselloket.
De två sista bilderna visar också ett torvtåg men nu draget av ett ånglok. Tåget har precis passerat de första växlarna på Hedebos bangård.

Till sist vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt År!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BHJ El ASJ X2 + Z4p.jpg (120.1 KB, 249 visningar)
Filtyp: jpg BHJ El Atlas Hb 1.jpg (197.5 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg BHJ El Atlas Hb 2.jpg (201.3 KB, 251 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-31, 17:49   #7298
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här är den första bilden från min kommande bana DJ-DVVJ - avsnittet DJ. Det är också den sista bilden av banan innan den läggs ut om några månader. Anledningen är att när projektet presenterades för nästan ett år sedan möttes det av totalt ointresse. Ändå var den, vad jag hoppas på, tämligen avancerad och byggd för AI med dels för modern signalteknik, dels för äldre signalteknik.

Bilden är inte märkvärdig - men ändå visar den hur det ser ut utefter en av landets många enkelspåriga järnvägar. Banan tar sig fram i det starkt kuperade Dalsland. I bakgrunden syns en vattensjuk mosse - ett vanligt inslag utefter banan. Denna tar sig fram med någorlunda korrekta höjdnivåer, någorlunda korrekt sträckning och någorlunda landskapsbild. Banan är alltså byggd i DEM och med Google earth som hjälp. Stationerna är byggda efter spårplaner från 1900-talets början och framåt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DJ Gård.jpg (245.8 KB, 237 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-01, 12:33   #7299
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag uppskattar verkligen dina tre banor. Mest kör jag Cab-banan MOD och BJ DVVD.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 00:59   #7300
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag uppskattar verkligen dina tre banor. Mest kör jag Cab-banan MOD och BJ DVVD.
Tack för orden, de värmer. Du får lite mer kött på benen efter nattsömnen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 11:03   #7301
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag ser med spänning fram mot din nästa bana.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 12:22   #7302
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Lite mer kött på benen, NEBO, men inget screenshot - löften är till för att hållas.

Banan består alltså av en något nedbantat version av DVVJ (Bengtsfors-Mellerud), som lades ut i Forum för ett år sedan och av en ny DEM-sträcka Mellerud -Ed (mot Kornsjö/Oslo), Banorna har mergats ihop med Mellerud som knutpunkt.

DVVJ är inte elektrifierad och har standardhastighet 80/60, DJ elektrifierad med sth 160. Banan är 88 kilometer lång, Märkligt är att det endast skiljer 50 meter mellan de två bandelarnas längder.

Det intressanta med DJ-delen är att den visar utvecklingen på signalsidan. De ursprungliga spårplanerna från 1900-talets början har tolkats av Korvtiger. Han har lagt ner ett stort jobb. Nedlagda stationer har återkommit - raka spår har blivit bangårdar.

För närvarande består banan av BÅDE äldre signalsystemet och det moderna. När DJ-DVVJ läggs ut om någon månad kommer den att bestå av två banor; DJ-DVVJ äldre och DJ-DVVJ modern. När det gäller banan med modernt signalsystem kommer den historiska aspekten att beaktas. Anledningen är att indikationer pekar på att sammanföra semaforer med ljussignaler. Det har dessutom visat sig att när man mergar ihop en ny bana med en gammal uppstår problem med mergningspunkten, i det här fallet Melleruds bangård. Det här är inget nytt, det har drabbat andra. I jakten efter felaktigheter har Korvtiger och LAn deltagit.

En annan viktig del i banan är ett utvecklat AI-system med en mängd målpunkter. AI som testverktyg är utmärkt. Minsta fel i banan avslöjas obarmhärtigt. Den är nu felfri.

Testen går till så här: Man startar ett lok och bestämmer en viss målpunkt. Startar inte loket är det något fel på sträckan. Då är det bara ringa in felet, vilket kan ta lång tid. Ett fel som jag upptäckt är ett mellanslag som saknats i en växelbenämning.

I sluttestet används en annan dator i vilken TRS 2010 läggs in. Målsättningen är att inte cdp-fil skall saknas när banan läggs ut i Forum. Slutligen skall en utförlig manual tillverkas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:16   #7303
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
I sluttestet används en annan dator i vilken TRS 2010 läggs in. Målsättningen är att inte cdp-fil skall saknas när banan läggs ut i Forum. Slutligen skall en utförlig manual tillverkas.

Nisse
Det låter som ett ambitiöst mål som verkligen gör det hela lättare för slutanvändaren. Jag måste ladda ner den när den kommer för att titta på det hela. Ett av problemet med många banor är ju just detta med "missing dependencys" som gör det omöjligt att få igång banan fullt ut. Så detta låter väldigt intressant och som en bra möjlighet att få testa en bana utan att jaga ihjäl såg på obskyra ryska sajter efter CDPer som inte längre finns tillgängliga. Väldigt bra målsättning Nils!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-03, 11:55   #7304
erikbast5
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Angry Mail

Hej Berke jag vet att det har tagit långt tid med det
men snälla kan du inte lägga upp den på dropbox eller maila den filen till min epost min epost är out34w4@gmail.com



LÄGG UP DEN BARAAAAAAAAA
erikbast5 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-03, 15:52   #7305
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Uppskattning

Jag uppskattar verkligen dina banor Nisse samt att det inte saknas något.

Min dator blev ju uppäten av åskan i somras och dina banor var verkligen enkla att återskapa.

Tycker även om att köra på dom och ser verkligen fram mot nästa.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009