Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-12, 20:42   #1
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile Kanske Smalspåret

Hejsan. Som ni ser i rubriken så har jag planer på att bygga "smalspåret". Den delen jag är mest intresserad av är sträckan Västervik Hultsfred (med bibanan till Spångenäs).

För att kunna göra det så skulle det vara trevligt om någon här på forumet skulle kunna göra en DEM karta över hela sträckan Västervik-Hultsfred, samt sträckan Vimmerby-Spångenäs (för att få det historiskt rätt så kanske bibanan Blägda Yxern finns med) och normalspåret Hultsfred-Vimmerby.

Om ingen skulle vara intresserad av att lägga tid på en DEM karta som denne inte ska bygga på så förstår jag det och då blir det inget bygge (om inte jag lär mig hur man gör....).
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 21:45   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du kan lära dig själv. andra har gjort det. Alltså; första posten i Trainz Allmänt -och ta inte på dig för mycket. Lycka till.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 23:30   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Kikar på det hela imorgon.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 23:36   #4
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Du kan lära dig själv. andra har gjort det. Alltså; första posten i Trainz Allmänt -och ta inte på dig för mycket. Lycka till.

Nisse
Anledningen till att jag ber om hjälp är att jag har försökt att följa den guiden tidigare, men jag kan inte (=vet inte hur man ska) installera radio mobile

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Kikar på det hela imorgon.
Det skulle vara jätte snällt om du gjorde det
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 11:30   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Gjorde det bekvämt för mig och körde DEM-kartan i storleken 9000x9000 (9x9 mil) för att slippa räkna ut varje sidoförflyttning i höjd och sidled. Tog och markerade alla spårdragningar på kartan och lätt den spara 4 Baseboard från spåret. Så du får radera bort det, som du själv inte vill ha med.

Tyvärr, så var inte spårdragningen utmärkt på DEM-kartan över bibanan till Spångenäs. Men jag satte ut en extrapunkt där banan ungefär gick, så att dessa Baseboard förhoppningstvist kom med, om du nu själv vet ungefär hur spåren låg.

Den prickade spårdragningen är på nedlagd linje.

cdp-filen + 2 kartor, en utan spårdragningen ifylld och en med ifylld spårdragning ligger inpackat i rar-filen (ca:115MB) nedan hos MediaFire.

http://www.mediafire.com/?h8n9r9k96d8fa3o

EDIT: Kartan sträcker sig norrut upp en bit ovanför Överrum och Kisa. Söderut en bit nedanför Mörlunda och Virserum (Såg nu, att jag hade glömt att fylla i spårdel nere i höger hörn mot Oskarshamn, men denna bit är inte förbundet med den övriga spårdragningen på kartan i.a.f.) Västerut en bit bort om Kvillsfors som kan förbindas med den nerlagda dragningen mellan Järnforsen och Målilla. Sen en bit förbi Lönneberga och vidare förbi Mariannelund en bit, så att även Emil får vara med på ett hörn.

EDIT igen: Lagt till en nedkrymt bild på kartan bara för att du ska få en liten uppfattning om hur mycket annat som kom med. Västervik - Hultsfred är rödmarkerat och det ljusblåa är det extranät som hängde med. En hel del att radera, om man inte vill ha allt kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg V-H_karta.jpg (138.9 KB, 153 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-08-13 klockan 11:58.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 00:31   #6
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Question Tack

Tack för att du hjälper mig "Bengan" Men jag stöter på problem när jag ska öppna mappen i trainz. När jag öppnar den så står det att "mappen är skadad eller saknas".

Så jag följer guiden som "Nisse" länkade till. där använder jag nu HOG för att lägga textur på "Mapfile.gnd" (är det rätt) Men där står det att jag behöver en gråskala bild över höjden och hösta+lägsta punkt. Skulle du kunna skicka dom sakerna till mig, eller gör jag helt fel
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 09:20   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tråkigt, verkar bli problem varje gång jag gör en DEM-karta åt någon. Hos mig fungerar det, när jag tar bort själva banan som jag har gjort i Trainz och sedan installerar själva cdp-filen som jag la upp i länken. Kanske bara för att installationen sker på samma dator och samma Trainz, så att något ligger sparat i mitt Trainz.

När jag gjorde denna snutt över Västervik-Hultsfred så upptäckte jag, att mapfile.gnd filen ligger på 518 152 kB i Hog och denna byter jag då ut i banan som jag har gjort iordning i Trainz. Sen när jag Commitar och sedan kör Edit på banan igen, så har mapfile.gnd filen krymt till 208 753 kB. Vet inte om detta är problemet.

Får istället försöka hjälpa dig bit för bit med DEM-karta här på Forumet, genom dom värden som jag har använt.

Har du gjort som i Nisses och Benkes guide, så att du har en mapp för Dem-kartan, en för Hog, en för RadioMobil och har du gjort dom inställningar som behövs i programmet RadioMobil enligt sidan 3 i guiden.

Återkommer med dom värdena som jag har använt, om ovanstående är gjort.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 11:22   #8
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Men det verka vara intressant legotrainzman. Men kommer du att också göra Norsholm-Västervik?. Då får du NVHJ om du gör det eller ska du göra den normalspårig?.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 12:57   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Glömde bort att tillägga att även sträckan Vimmerby-Spångenäs inte var utmarkerad på DEM-kartan. Tog bara upp den lilla tarmen Blägda Yxern i något föregående inlägg, att denna lilla bit saknades.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 15:59   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Tråkigt, verkar bli problem varje gång jag gör en DEM-karta åt någon. Hos mig fungerar det, när jag tar bort själva banan som jag har gjort i Trainz och sedan installerar själva cdp-filen som jag la upp i länken. Kanske bara för att installationen sker på samma dator och samma Trainz, så att något ligger sparat i mitt Trainz.

När jag gjorde denna snutt över Västervik-Hultsfred så upptäckte jag, att mapfile.gnd filen ligger på 518 152 kB i Hog och denna byter jag då ut i banan som jag har gjort iordning i Trainz. Sen när jag Commitar och sedan kör Edit på banan igen, så har mapfile.gnd filen krymt till 208 753 kB. Vet inte om detta är problemet.

Får istället försöka hjälpa dig bit för bit med DEM-karta här på Forumet, genom dom värden som jag har använt.

Har du gjort som i Nisses och Benkes guide, så att du har en mapp för Dem-kartan, en för Hog, en för RadioMobil och har du gjort dom inställningar som behövs i programmet RadioMobil enligt sidan 3 i guiden.

Återkommer med dom värdena som jag har använt, om ovanstående är gjort.
Dock funkar inlandsbanan som du gjort jättebra. Men vilken version av Trainz har du (Bengan), och vilken har legotrainzman?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 17:43   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Dock funkar inlandsbanan som du gjort jättebra. Men vilken version av Trainz har du (Bengan), och vilken har legotrainzman?
Så långt har jag inte tänkt.

Kör TS2010 Build 44088 som i sin tur ger Build Version 3.3 i Trainz.

Så där kan problemet ligga, om legotrainzman har en lägre Build Version än 3.3.

Om så är fallet, vilken Build Version har du då legotrainzman?

Är den lägre, så kan jag ändra i configen och lägga upp en ny cdp-fil.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 18:45   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Dock funkar inlandsbanan som du gjort jättebra. Men vilken version av Trainz har du (Bengan), och vilken har legotrainzman?
Bra Jockes. Vi har tidigare haft problem med DEM och 2012, som jag var chanslös på att lösa. Bollade över problemet till Benkegbg i Kanada, men han har nog haft annat att tänka på.

Men vad var det för problem!?! Här spelar det obefintliga minnet ett stort spratt. Kommer kanske på det.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 20:14   #13
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile Där ligger en poäng

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Så långt har jag inte tänkt.

Kör TS2010 Build 44088 som i sin tur ger Build Version 3.3 i Trainz.

Så där kan problemet ligga, om legotrainzman har en lägre Build Version än 3.3.

Om så är fallet, vilken Build Version har du då legotrainzman?

Är den lägre, så kan jag ändra i configen och lägga upp en ny cdp-fil.
Jag bygger i trainz 2009. Version 2.9 tror jag. Jag kan inte kolla upp det just nu för att jag är i Västervik, men jag kan kolla upp det till imorgon kväll (natt).

gp3119: Jag hade planer på det, men jag känner att det räcker med ett 7 mils projekt med "risk" att bli färdigt inom en nära framtid, än ett ännu längre projekt som kanske aldrig blir färdigt, men det öppnar ju en möjlighet för dig om du vill gå in och bygga Norsholm-Västervik Sedan finns det säkert något program för att sammanfoga rutter och vips så har vi NVHJ

Annars så går planeringen framåt. jag har bestämt mig för att bygga banan någon gång på SJ tiden, troligtvis åren 1956-1958. Anledningen till valet är avsaknaden på NVHJ lok + att jag inte känner till några ritningar för Vimmerbys gamla stationshus som revs 1956. Detta leder ju dock till att banorna Vimmerby-Ydrefors och Blägda-Yxern (som båda lades ner 1940) inte kommer att finnas med.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 21:03   #14
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Jag bygger i trainz 2009. Version 2.9 tror jag. Jag kan inte kolla upp det just nu för att jag är i Västervik, men jag kan kolla upp det till imorgon kväll (natt).

gp3119: Jag hade planer på det, men jag känner att det räcker med ett 7 mils projekt med "risk" att bli färdigt inom en nära framtid, än ett ännu längre projekt som kanske aldrig blir färdigt, men det öppnar ju en möjlighet för dig om du vill gå in och bygga Norsholm-Västervik Sedan finns det säkert något program för att sammanfoga rutter och vips så har vi NVHJ

Annars så går planeringen framåt. jag har bestämt mig för att bygga banan någon gång på SJ tiden, troligtvis åren 1956-1958. Anledningen till valet är avsaknaden på NVHJ lok + att jag inte känner till några ritningar för Vimmerbys gamla stationshus som revs 1956. Detta leder ju dock till att banorna Vimmerby-Ydrefors och Blägda-Yxern (som båda lades ner 1940) inte kommer att finnas med.
OK.

Jag går in i configen och ändrar till 2.9 istället för nuvarande 3.3 och lägger upp en ny cdp-fil hos MediaFire.

Återkommer med länk, när filen är uppladdad.

Länk till MediaFire och den nya cdp-filen.

http://www.mediafire.com/?rwire5lrpc16nkb
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-08-14 klockan 21:34. Anledning: Lagt till länk
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 11:03   #15
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

jag har några böcker som NVHJ är med i. En med loken och den andra är själva banan som är med i. Gp 3119 F.d VGJ 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009