Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-13, 22:47   #46
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Vägskyddssignaler.

I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
  1. Rälskontakt (ringsträcka där bommarna börjar gå ner).
  2. Orienteringstavla med tilläggstavla "V". Senast här ska föraren antingen se att v-försignalen visar fast gult, eller att v-signalen visar vitt.
  3. V-försignal
  4. V-signal
Ovanstående info har jag fått från Tomas.

Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar.

V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar.

Förklaring till bilderna.
  • Rälskontakt: Avståndet till den punkt (från v-signalen) där bommarna börjar gå ner.
  • Ringsträcka: Avståndet från rälskontakten till v-signalen + avståndet till den motsatta v-signalen + 30m.
  • V-blockering: Avståndet från rälskontakten till den motsatta v-signalens rälskontakt.
  1. Hur det ser ut innan v-blockering inträtt.
  2. Vid rälskontakt fälls bommar och v-signlen ger vitt sken. V-blockeringen blir aktiv.
  3. Här kommer v-blockeringen till användning. Nu är tåget inne på den motsatta v-signalens ringsträcka och rälskontakt. Den motsatta v-signalen väntar också på att nå’t ska hända, men den frågar alltid först innan den gör något. Signalen har känt av tåget och frågar om dess namn och frågar SignalLibrary*1) om någon annan signal har kontroll på tåget. Om så är fallet så gör den ingenting.
  4. Efter passerad ringsträcka öppnas bommarna och signaler slår om.
  5. Efter att ha passerat hela sträckan till motsatt v-signals rälskontakt, upphör v-blockeringen.
  6. Ni som har testat min demo för repetersignalen känner redan till, att om det finns en röd huvudsignal mellan tåg och v-signal så förkortas ringsträckan före v-signalen. På samma sätt förkortas v-blockeringen om den motsatta v-signalen har en röd signal framför sig, inom sin ringsträcka.
Hoppas ord och bilder förklarar funktionen på vägskyddssignalerna.

*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild_1.jpg (38.4 KB, 844 visningar)
Filtyp: jpg Bild_2.jpg (37.8 KB, 845 visningar)
Filtyp: jpg Bild_3.jpg (40.1 KB, 837 visningar)
Filtyp: jpg Bild_4.jpg (38.7 KB, 834 visningar)
Filtyp: jpg Bild_5.jpg (38.0 KB, 836 visningar)
Filtyp: jpg Bild_6.jpg (42.9 KB, 832 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 23:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-14, 00:05   #47
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

WOW!
Jag är imponerad!
Det verkar som om det kommer att bli ett komplett och heltäckande signalsystem vad det lider. Ser med spänning fram emot fortsättningen.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-18, 00:11   #48
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Revidering av inlägg #45

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.
.........

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Om det är en slav som är länkad till flera master signaler, anger man namnen på alla master signaler i en följd med en avskiljare emellan (ett komma tecken). Ex. (Csh 38,Csh 39,Csh 40).
  4. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
Revidering: Punkt 3 gäller inte längre. Denna funktion finns numera inbyggd i den signaltyp där behovet finns (f.n. bara v-signaler). En slav till flera masters är knappast aktuell i något annat sammanhang.

Följande är vad som gäller intill dags dato:

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
En ny bild på länkar.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signal Links.jpg (95.4 KB, 795 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-18 klockan 00:34.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-22, 19:34   #49
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.

__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-23, 12:59   #50
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.


Precis likadant är det för mig. Tack Svenolov för det jobb du lägger ner!
__________________
Mer semester åt folket NU!!!
Hinken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-25, 10:11   #51
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

saknas för mig i senaste versionen:
<KUID:36713:15011>
<KUID:36713:15021>
<KUID:36713:24550>
<KUID:36713:24552>
<KUID:36713:24566>
<KUID:36713:24589>
<KUID:36713:24592>
<KUID:36713:24606>
<KUID:37319:26008>
<KUID:37319:37011>
<KUID:41462:23311>
<KUID:41462:23327>
<KUID:41462:23401>
<KUID:41462:23406>
<KUID:41462:23421>
<KUID:41462:23425>
<KUID:41462:36032>
<KUID:62456:20007>
<KUID:73619:25120>
<KUID2:30671:215040:1>

saker som finns på STW:s skivor (delar av dom)? eller är trainz bara dumt och inte ser sakerna på dls? nödvändiga saker, eller nått som eg. inte behövs?

vissa vet jag inte är från STW, men vart får jag tag på dom? ska söka manuellt nu på DLS, men tyckr trainz borde hittat själv..
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2008-01-25 klockan 10:25. Anledning: råkade välja fel karta, så fick fel saknade objekt, edit2: hittade några på dls
leoj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-25, 17:00   #52
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj
.... saker som finns på STW:s skivor (delar av dom)? eller är trainz bara dumt och inte ser sakerna på dls? nödvändiga saker, eller nått som eg. inte behövs?

vissa vet jag inte är från STW, men vart får jag tag på dom? ska söka manuellt nu på DLS, men tyckr trainz borde hittat själv..
Allt finns finns på Svenska tåg skivorna / STW.

<KUID:62456:20007> Plattenbau-mB (my30) finns med i bifogade config-fix.
-
Bifogade filer
Filtyp: zip TRS_Config_Fix.zip (1.54 MB, 137 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-25, 17:36   #53
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

fråga 2 blir då:
är något av detta något man behöver typ nått lok eller så?eller är det bara massa grejjer som gör att banan ser bättre ut så som tex kontaktledingar osv?

jag har ingen av skivorna, så därav undrar jag bara om någon av kuid:erna är nått man behöver eller ej.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-25, 22:30   #54
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj
fråga 2 blir då:
är något av detta något man behöver typ nått lok eller så?eller är det bara massa grejjer som gör att banan ser bättre ut så som tex kontaktledingar osv?

jag har ingen av skivorna, så därav undrar jag bara om någon av kuid:erna är nått man behöver eller ej.
Du kommer att sakna godsvagnarna efter växelloket, men de behövs ju inte. Inte heller det övriga, det är lite skyltar och sånt som gör banan mer lik verkligheten. För signaltesterna har det ingen betydelse. Du kan placera ut lok och vagnar själv, efter tycke och smak.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-26, 19:00   #55
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Försignal före huvudsignal med försignalsbesked?

Flyttar resonemanget med mig själv, från downloads tråden hit.

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
.....
2. Repeterande försignalsbesked (som jag skrivit om i html-dokumentet) är nu införd. Om någon inte har upptäckt att försignalen vid startpunkten i demo 3 visade fel signalbild (vänta kör 40), så kan jag tala om det nu. Försignalen visade infartssignalens "SignalState" (vilket är den status som en autopilot ser), som i det här fallet är gul. Men med den nya införda funktionen visar försignalen infartssignalens försignalsbesked, vilket är det riktiga. Eller? Det kan kanske diskuteras, den ska kanske visa 'vänta kör 40', i det här fallet? Får ta upp det med Tomas...
Den situation jag beskriver i html-dokumenet gäller i alla fall, när den repeterande försignalen ligger efter infartssignalen. Här är det en tvärtom situation, som jag inte är riktigt säker på hur man ska hantera.
.....
...eller den kanke rentav ska visa 'vänta kör', vilket borde vara det mest rimliga.

EDIT: Frågan är besvarad av Tomas. Fristående försignal försignalerar alltid huvudsignalsbeskedet i huvudsignalen. Alltså, det sistnämda alternativet i detta fall.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-27 klockan 00:02.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-02-06, 19:38   #56
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

svenolov, signaler som kan visa signalbilden kör, 40 varsamhet (två gröna), går dom att länka till en växel så att om växeln ligger för rakspår ger signalen en grön, vid kurvläge två gröna?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-02-07, 11:34   #57
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
svenolov, signaler som kan visa signalbilden kör, 40 varsamhet (två gröna), går dom att länka till en växel så att om växeln ligger för rakspår ger signalen en grön, vid kurvläge två gröna?
Ja, det kommer att gå. Man kan ange en tågväg till en signal längre fram och ange en viss signalbild för tågvägan, vilket i praktiken blir detsamma. En fördel med detta arrangemang är att flera växlar i följd kan vara inblandade.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-03-17, 23:28   #58
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Kan man passa på att fråga hur det går med arbetet, var ett tag sen vi hörde nått om det.

En annan fråga, kommer det att finnas möjlighet att istället för en grön som visar "Kör vänta kör" att få ett vitt blinkande sken under? Likaså grönt blinkande vid "Kör vänta stopp" ? Och ett fast grönt sken vid Kör 40 på signaler med fler än 3 lampor? Och varför visar mina signaler med tre lampor ALLTID "Kör 40" med två gröna, även om jag lagt om växeln framför så det borde logiskt bli stopp!?

Även vid dvärgar så har jag problem med att den bara visar "Kör 40, varsamhet - nästa signal stopp", m.a.o ett blinkande grönt sken till vänster, även fast nästa signal visar Kör eller det inte är några växlar eller liknande imellan.

Mycket frågor är det, vet inte om några är besvarade här tidigare, jag kan dock inte hitta något, så jag passar på att fråga. I övrigt funkar allt bara bra hos mig!
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/

Senast redigerad av vfp420b den 2008-03-17 klockan 23:31.
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-04-02, 17:25   #59
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag har varit borta (sjukdom) från denna värld ett tag, men nu är jag på väg tillbaka.

Jag återkommer med svar till er alla, snart.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-04-02, 19:03   #60
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Trevligt att höra att du är tillbaks!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009