Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-07, 18:08   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Problem med vägar i TS2009/10/12

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Sven, jag tror fortfarande att det är vägen som är problemet eller snarare hur vägen hanteras.

Följande vägar har nästan konstant problem, och åtminstonde den sista kan hänga sig helt utan mocrossing. Bilarna börjar stapla upp sig där två splines går samman i en korsning. Om jag har förstått saken rätt så är dessa vägar iofs besläktade, dvs Ekan har målat om rollotrainz vägar. Jag tycker mig dock ha sett samma problem med andra vägar.

grusvag 2 <kuid:396831:2658>
DONJ grusvag 2 <kuid2:564419:1176:1>
regi aszfaltos ut <kuid:128184:37020>

Den här som verkar vara ibbyggd fungerar.

Road 2L Highway <kuid2:60850:37010:1>
....
Ja, vi måste försöka lösa vägproblemet. Nu har jag också fått problem med "vägbiten" (mocrossing) för vägskyddet i den nya signalsystemet. Det uppenbarar sig bara i version 3.3, vad jag hittills vet.

Det går inte att komma åt vägbiten och redigera egenskaperna för den. Det går heller inte att radera den. Till slut blev jag desperat och tog bort alla vägbitar i CM (delete). Banan fick naturligtvis en gul pusselbit.

1. Jag laddade banan igen och valde "Main menu > Delete Missing Assets". Sparade banan och avslutade.
2. Kollade i CM - ingen gul pusselbit. Jag laddade banan igen och till min strora förvåning så fanns vägbiten fortfarande kvar på banan.

Jag tittade i banans (och även sessionens) config-fil. Där fanns inte vägbiten (kuiden) med, men ändå ligger den "fastsvetsad" på banan.

Jag har läst om svårighetar att radera vissa assets i någon annan tråd, men jag har inte hittat igen den. Kan det här vara ett annat problem som även gäller andra objekt? Man kan ju misstänka "layer-eländet" i detta fall.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:27   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har haft något liknande problem med vagnar, då vagnen har varit utplacerad på en bana och jag därefter gjort ändringar som gjort den felande så den ej kunnat visas. Men när jag rättat felet så såg jag fortfarande inte vagnen i spelet, men den fanns där, för jag kunder inte placera ut några andra vagnar på samma ställe, spelet sade att det fanns ett fordon där i ett annat lager (alla lager var dock visade och inga andra sessions förekom på routen). Men det löste sig med din delete missing assets-metod.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:02   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Layers

Mycket mysko kommer nog ur av vi är ovana att hantera Layers - Antalet, Locked, Visible, Active - det är mycket att tänka på innan man placerar ut minsta lilla skitasset i sin rutt. Nån borde skriva en Receptbok om detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:35   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Mycket mysko kommer nog ur av vi är ovana att hantera Layers - Antalet, Locked, Visible, Active - det är mycket att tänka på innan man placerar ut minsta lilla skitasset i sin rutt. Nån borde skriva en Receptbok om detta!
Det blir lätt fel när man är frustrerad över någonting och ett konstaterande är snabbare än eftertanken.

Mitt problem är löst. Det var inget layer-problem, det var inget annat problem med version 3.3 heller. Det var själva vägsplinen (attached-track) som låg kvar och det är ett inbyggt oblekt. (skäms).

Men förutom detta lilla missöde, så finns det problem med att ta bort eller redigera mocrossing-objektet och det fenomenet kan ligga i att vägsplinen täcker hela mocrossing-objektet.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägbit Raderad.jpg (117.6 KB, 84 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-07 klockan 19:38.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 21:32   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det är definitivt typen av spline som är problemet när bilarna "fastnar" fast bommarna har gått upp.

Jag har labbat med det större delen av dagen och har mesher och config ifall någon är interesserad av att göra något med det. Dock ser de inte så bra ut när man gör tvära kurvor, men det går säkert att fixa.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009