Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-05, 17:28   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Bygga banor i TS2009 SP4 (Trainz version 3.3) ?

Varför är det problem med TS2009/SP4 (version 3.3) när man bygger banor?
Jag ska försöka förklara kort, en gång till.

Version 3.3 av Trainz kan hantera lager. TS2009/SP4 kan alltså hantera lager, men när det gäller själva byggandet så kan man inte bygga i flera lager. När man sparar en bana i TS2009/SP4 så sparas den som version 3.3 med två lager enbart, "Route layer" och "Session layer". Och det kan du inte påverka. Du kan inte styra till vilket lager var dom olika objekten ska hamna. Det är här problemen kan uppstå. Det finns många buggar i detta hanterande, när det gäller sparande av en bana.

TS2009/SP4 kan använda banor som är byggda i TS2010, och gör det på ett utmärkt sätt. Och det var det som var själva grundtanken från N3V. Att kunna köra en bana som är gjord för version 3.3.

Om man har byggt en bana för version 3.3 så kan man inte fortsätta att bygga på den i en lägre version. Det går alltså inte att backa tillbaka ett steg i TS2009 ner till SP2 eller SP3 (version 3.1) och använda det man byggt i TS2009/SP4.

Det ultimata sättet för er som har både TS2009 och TS2010 och vill använda dom faciliteter som version 3.3 erbjuder, är att bygga i TS2010 men att köra (Driver) i TS2009. TS2009 kräver inte samma resurser i Driver som TS2010.

Men om ni vill ha ännu bättre prestanda (och kanske mindre problem) och inte använder eller bryr er om det som version 3.3 har att erbjuda. Då ska ni stanna vid version 3.1 (TS2009/SP2). Detta är också ett råd a'la ekankal.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-05 klockan 17:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 23:37   #2
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Som en novis..

vad det gäller tekniska funktionaliteter i olika program 04, 06, 09, 10 osv. och olika versioner av dessa.. har jag inga problem.. kan nog bero på att jag bara bygger och inte nyttjar alla "körmöjligheter" fullt ut, som finns.. via signaler, fordon på vägar osv.. men har dock några manualer att gå igenom.. så jag kanske ger mig på detta i framtiden.. bygger i 2010.. och det är sällan några problem dyker upp. så ser min objektiva bild av Trainz ut nu.. för tillfället...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!

Senast redigerad av stina den 2012-04-06 klockan 23:45.
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 23:42   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hur är det med det svenska signalstemet. På nedladningssidan skriver du att version 3.3 krävs. Beror det på att du använder funktionalitet, eller buggfixar som kommer först där eller är det bara att det inte är testat med äldre patchnivåer?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 03:00   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hur är det med det svenska signalstemet. På nedladningssidan skriver du att version 3.3 krävs. Beror det på att du använder funktionalitet, eller buggfixar som kommer först där eller är det bara att det inte är testat med äldre patchnivåer?
Både ja och nej (när det gäller 3.3).

NEJ. Kräver inte version 3.3. Signalsystemet kräver minst version 3.1. Det är det jag stävar efter och så ska det förbli, så länge N3V inte ändrar sina grundskript en gång till. Alla signaler och grundskript fungerar med version 3.1 eller högre.

JA. Det finns en komponent, regeln (rule) MSL Trafikplatser som är gjord för vers. 3.3. Detta pga inkompatibilitet bakåt. Den utnyttjar en senare generation av "browsern" (html-kod) som inte fanns tidigare. Men det gäller bara denna rule. Signalerna är inte beroende av den, och funktionerna som finns i den kommer att finnas i ett helt nytt objekt senare - Tågklareraren (TKL).

Så i nuläget är det 3.1 som gäller. MSL Trafikplatser kommer att bli obsolete men dess funktioner dyker upp i en annan skepnad i form av TKL.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-07 klockan 03:16. Anledning: Förtydligande
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009