Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-28, 21:46   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard Vilken version av Trainz?

Hej!

Efter ett "kortare" uppehåll från Trainz har bygglusten kommit tillbaka.
Tidigare använde jag Trainz 2010 som fungerade väldigt bra. Men det tycks ha hänt en del på 10 år och jag undrar vilken version skulle ni rekommendera just nu?

Huvudsaken för mig är att så mycket som möjligt av den svenska flottan med fordon och signaler fungerar.
Sedan är det ett plus om versionen är stabil. (Mitt sista minne av Trainz är TANE som vid släppet kanske inte riktigt levde upp till alla löften)

Oavsett är jag väldigt sugen på att komma igång igen!
__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 04:34   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
(Mitt sista minne av Trainz är TANE som vid släppet kanske inte riktigt levde upp till alla löften)
Veckans största underdrift .
Nää, det var nog den sämsta utgåvan av Trainz som någonsin har släppts, spelet var ju inte ens halvfärdigt vid releasen, och det tappade man massor av användare på (både gamla trogna, och sådana som testade Trainz för första gången).

Tack och lov så lyckades man efter många om och men (och då ska vi inte nämna några tidsperspektiv ) få till det mesta, så att TANE nuförtiden fungerar riktigt bra, så bra att det katastrofala ryktet det hade från början har vänt till positiva omnämnanden överlag nuförtiden.

Men JAG skulle rekommendera senaste versionen ändå, TRS19 alltså, som har betydligt mer potential än tidigare utgåvor (och mer är på gång).
Dessutom är gränssnittet mycket likt tidigare versioner, och det tog inte speciellt lång tid (för mej i alla fall) att komma underfund om alla nya funktioner, mm.
Enligt mej så funkar spelet RIKTIGT BRA (om man har en dator med lite pulver i), dessutom funkar det mesta av allt material från tidigare versioner av Trainz direkt i TRS19, och det fåtal som inte funkar är oftast bagatellartat och enkelt att fixa.
Enda plumpen verkar vara att STL's moderna signaler tydligen krånglar efter det senaste Service Packet, jag själv har avvaktat med att installera det (det är en fix på gång som ska lösa sånt som inte funkade som det skulle i SP1, inget nytt när det gäller N3V ), så jag kan inte bekräfta signalproblemen.

Men eftersom att jag är gammal och lat, och får fort träningsvärk i pekfingret när jag skriver , så en rekommendation är att besöka N3V's forum och hemsidor om man vill få reda på mer om alla detaljer, nyheter, mm om spelet. Det skulle ta mej ljusår att försöka plita ner en beskrivning på allt som är nytt i spelet, och jag skulle nog glömma hälften ändå (minst).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 10:31   #3
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Signalproblemen och vägskyddaproblemen finns. Man kan inte namnge signaler och vägskydd. Det finns ingen kontakt mellan osynlig master och signal. Man ser inte i serveyor om installationen är rätt. Däremot fungerar signalerna i driveläge.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 14:38   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack för hjälpen!
Jag har förstått det som att det är "Platinum Edition" som är mest värde för pengarna. Men förstår jag det rätt ingår det endast några fler rutter och simulatorn kommer automatiskt med SP1?
Missar jag något om jag "endast" väljer att köpa TRS 2019?
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009