Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-18, 23:22   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question Huir elektrifierar man en rutt ?

Hej
Har tänkt att det vore intreessant att elektrifiera hela WNJ.

Men jag vet inget om hur man gör !?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 13:41   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Har tänkt att det vore intreessant att elektrifiera hela WNJ.

Men jag vet inget om hur man gör !?
Det vore det optimala stilbrottet, anser jag.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 14:38   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Stilbrott eller inte, så är det nog inte förbjudet. Eller? Vet inte vad Copyrightreglerna säger om detta.

Men, om du vill elektrifiera en rutt i Trainz så är det enkelt.
Du kan exempelvis starta upp Bensland och studera hur jag har gjort.

Det lättaste är att använda STL ModCat - lättanvända luftledningar. Det är färdiga spline-objekt med stolpar och ledningar. Läggs ut på samma sätt som övriga spline-objekt (vägar, räls). Finns på Banbyggarnas hemsida under "Spårnära".

Vill man bygga mer realistiskt så kan man använda STW luftledningspaket för TANE. Det är lite tunnare ledningar och finns i flera varianter där avstånd mellan stolparna är avgörande. Det är pilligt och arbetssamt att sätta samman stolparna med ledningarna, tycker jag. Därför använder jag hellre ModCat.

En annan stor skillnad mellan färdiga ModCat-stolparna och STW's stolpar är att den sistnämna kan configureras för flera ledningar, exempelvis vid växlar.

Så - den stora skillnaden är alltså: Med ModCat klickar du ut stolpar med ledningar som splines. Utgå från samma splinepunkt som rälen. Klart.
Men med STW blir det mer komplicerat. Du sätter ut en stolpe och sedan måste man konfigurera hur den ska se ut i Property-rutan. Där väljs färg på stolpen, antal utliggare och typ, återledning, hjälpkraftledning.... Varje val motsvarar en siffra. Det blir en kod av siffror. Den koden ska du skriva in i namnrutan för objektet (i propertyrutan). Varje siffra ska ha ett "mellanslag" (ordmellanrum), exvis 1 0 0 2 5.... Klicka OK. Klicka på "frågetecknet" igen för att öppna propertyrutan på nytt. Kopiera kodsträngen (Ctrl+C).

Sätt ut nästa stolpe. Öppna propertyrutan för den, klistra in kodsträngen (ctrl+V). Klicka på "snabbknappen" i propertyrutan och stolpen får samma konfiguration som den tidigare stolpen. Klicka OK. Du får en varning att objektet med samma namn finns. Det är OK.
Och så fortsätter man, stolpe för stolpe, där man vill ha samma konfiguration på stolparna. Annars är det naturligtvis ditt nya val som gäller. Ett litet tips, man behöver inte fylla ut hela kodsträngen om den bara har nollor i slutet.

Sedan drar du en passande ledning mellan stolparna. Det är där pillandet kommer in, att få den att hamna rätt i sidled och höjdled.

Bryggor och tillbehör finns också som objekt att sätta ut. Återigen ett pillande med att vrida och vända och få in på plats. Men det blir snyggt när det är färdigt.

Lycka till och fråga gärna om hjälp.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-19, 15:47   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är inte förbjudet, men att elektrifiera WNJ är för mig ett stilbrott men om Hawk vill syssla med detta så står det honom fritt!
WNJ är förvisso en fiktiv förvaltning, gestaltad av Krister Brandt m.fl, i Skövdes Modelljärnvägsklubb, en förvaltning med knappa resurser. Att ens tänka tanken att elektifiera den är för mig helt främmande, men att bygga är frritt och huvudsaken är att man gillar det man gör! WNJ var tänkt att sammanbinda två stambanor med en enkel oh billig bana genom Tiveden - från Mölltorp till Laxå. Nog om detta - bygg du på Hawk - huvudsaken är att du trivs med ditt byggande !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2020-09-19 klockan 18:50.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 00:04   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Wink

Hej
Jag vill inte skapa nåra stilbrott.
Därför så avvaktar jag framtida elektrifiering av WNJ
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 15:41   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Jag vill inte skapa nåra stilbrott.
Därför så avvaktar jag framtida elektrifiering av WNJ
Du behöver inte avvakta om du vill träna elekrifiering av "WNJ" bara jag slipper se den uppladdad.
Övning ger ju färdighet sägs det !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009