Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-24, 01:57   #1
MarcusF
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 166
Standard Behöver hjälp att installera Bve 4 Beta

Hej! Jag har installerat net från microsoft (svenska versionen), uchibo test banan och jag har laddat ner bve4 installations cgi . Problemet är att datorn inte känner igen filen och undrar vilket program man ska använda. Vilket ska jag välja?
Tack på förhand!

Ska tilläga att jag har xp pro edition.
MarcusF besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 21:35   #2
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Hej,
Är ganska säker på att du bara fått en felaktig filändelse av någon anledning. Filen ska ha namnet "bve4.0.1670.4801.msi" och inte sluta med cgi, kanske beror det på din webbläsare, eller för att du använder nåt slags nedladdningsprogram. Hur som helst, så kan du testa med att döpa om filen till "bve4.msi" eller nåt liknande och se om det fungerar.

-EDIT-
Glömde bort att säga att alla msi-filer använder programmet instmsi.exe (åtminstone på win98) och att cgi bara är ett knasigt script som ligger på servern. I vissa fall kan det dock bli fel namn på den filen som man laddat hem via ett sånt script, trots att själva filen är den rätta, därför som det förhoppningsvis bara räcker med att döpa om den.

Usch vad jag skriver mycket för så lite [:I]
Hoppas bara det var problemet nu, så du får igång BVE.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 22:07   #3
MarcusF
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 166
Standard

Jag döpte om filändelsen till msi och nu gick det att installera!
Använder Mozilla webläsaren som har ett medföljande litet program som sätts igång när man ska ladda ner något, kanske var det som gjorde att det krånglade.

Tack för hjälpen soda!
MarcusF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 22:11   #4
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Suveränt...
(Jag hade själv exakt samma problem med Webläsaren K-Meleon tidigare)
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 22:23   #5
MarcusF
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 166
Standard

Jag tog en skärmdump efter att ha valt den högsta upplösningen.
Nu är det visserligen bara testbanan men vilken skillnad!
Tänk när det kommer några nya versioner av dom där fantasiska japanska banorna, tex Idha (tror det var så den hette). Med bra grafik kommer
Bve att sopa banan med Trainz, Msts. Känsla har det ju aldrig fattats.



Koprimerad till under 100 kb och förminskad till 640*480
MarcusF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 22:35   #6
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Du har helt rätt.
Fysiken har så länge jag har kört BVE varit mycket bättre än i alla dom andra kommersiella tågsimulatorerna och nu med dessutom bättre grafik, så lär BVE helt klart sopa rent.
Hoppas bara den färdiga versionen kommer snart.

-edit-
Det verkar som att hastighetsmätaren var dåligt fastskruvad i betan...
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 22:55   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Marcus!

Bra att du fick igång BVE 4. Har du testat rutterna U1 och Bergbahn? Länk finns i denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9783


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 23:30   #8
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Jag läste förut nånstans i ett engelskt forum, att man i BVE4 skall kunna titta till höger, genom att trycka på nummer 6 och där även se tidtabellen för rutten. Är det nåt som stämmer?

Ska väl medges att jag inte har kunnat köra BVE på några veckor, så jag har inte haft möjligheten att testa det i den nyaste betan.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-24, 23:56   #9
MarcusF
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 166
Standard

Hej igen. Jo nu har jag testat den Österikiska bergsbanan. Hade svårt med att få igång den från Bve då filkatalogerna tydligen inte var helt kompatibla och jag saknar tillräcklig kunskap för att lägga dom på rätt sätt. Så jag testade det Bve Route Randomsizer och använde loket et11 och så här ser det ut. Dessvärre krashar bve 4 beta strax efter att jag tryckt in print screen men det är en liten skitsak. Om man kan titta sig omkring vet jag inte, försökte lite, återkommer om det fungerar. Vad som definift finns är config-inställningar som tyder på att man ska kunna det. Här är bilden!



Inte alls så tokig grafik längre va? Gillar särskilt perongtaket som ser väldigt realistiskt ut.
MarcusF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-15, 13:03   #10
DV12
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Finland.
Inlägg: 651
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Har precis installerat BVE 4 och och U- bahn samt Birmingham banan och det är inte alls så tokigt [8D]. Härlig körkänsla och nu även fullskärm och hög resulution. Men en sak får jag inte att fungera, och det är fart mätaren. Alltså det finns ingen visare där överhuvudtaget, vad kan månne felet vara?

Aningen jobbigt att köra utan fartmätare då den är A och O.


/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-15, 18:06   #11
DV12
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Finland.
Inlägg: 651
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Nu fick jag fram farten, det var bara att trycka på F3. Men nu har jag en annan fråga. Varför bromsar tåget så att det stannar då jag kör på Birmingham X south? Har det med ATC att göra, och hur låser jag upp nöd bromsen? Går nämligen inte att få igång tåget efter att det stannat.


/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-15, 19:50   #12
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Hej Johan,

Nålen i fartmätaren ska naturligtvis finnas där, men med tanke på att Mackoy har gjort en del smärre förändringar med sitt BVE så kan vi kanske ha överseende med det. När version 4 så småningom har lämnat BETA-stadiet så sitter nog visaren på plats (får vi hoppas). Den är ju som alltid tämligen viktig för oss lokförare

Vad det gäller nödbromsen som inte går att släppa, så undrar jag om inte det också är ett problem som bara BETA-versionen lider av. Möjligen kan det vara att en del rutter inte är fullt kompatibel med BVE 4, eller så är det en bug i BVE.
Fast det får någon annan som vet bättre säga nåt om, jag har inte kunnat köra BVE på ett tag, jag väntar bara på den färdiga versionen nu.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-17, 21:19   #13
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Kan inte spela!
[8]När jag startar programmet så kommer det upp en ljusblå bild
där det står BVE sedan händer inget mer, vet någon hur man
ska göra?[8]
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-18, 17:57   #14
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Vad har du för operativsystem jimsom?
Om du inte har Windows XP, så måste du kanske kolla om du har .NET Framework installerat (XP har väl det installerat redan, eller?). Jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel annars.
Du kan ju prova med att öppna programmet "dxdiag" också och se så att DirectX fungerar som det ska med.

-EDIT-

Du har provat trycka på alla tangenter, när BVE-rutan kommer upp?
Jag minns inte hur det var, men var man inte tvungen trycka på en tangent eller musknapp i den här versionen för att kunna öppna en rutt, någon annan som vet?
Kanske bara är det som är problemet.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-19, 15:09   #15
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Jag vet hur man ska göra nu!

Efter ett tags trixande och fixande så kom jag på att man
skulle högerklicka och trycka på "open" [:I] [:I]

Men tack ändå!
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Behöver hjälp med skalan. Bengan Landskapsdesign - Trainz 19 2004-10-06 12:58
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! ghost MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-05-12 19:06
Jag behöver hjälp med CDP leoj Trainz - Allmänt om Trainz 2 2002-12-19 21:40
Jag behöver en gnutta hjälp Cj Off-topic 0 2002-10-22 15:13
Håller på med en rutt och behöver lite hjälp Yzerman Trainz - Allmänt om Trainz 12 2002-06-24 14:14



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009