Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-03, 10:50   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Lutningsvisare

Hej

Jag sitter och tittar på lutningsvisare i banläran.

Den säger lite kryptiskt att:
"varje lutningsvisare skall ange såväl längd som beskaffenhet i lutningshänseende av de både å ömse sidor därom och till närmaste lutningsvisare befintliga bansträckorna."

Dvs. det antyder att till skillnad från de flesta andra skyltar så skall en lutningsvisare vara läsbar från båda spårriktningarna och ha meningsfull information om det kommande banavsnittet.

Detta istället för att man på en och samma plats men på var sin sida om spåret sätter upp två olika lutningsvisare somm visar information om den kommade basträckningen i "sin" färdriktning.

Mao, frågan är är det så att en lutningsvisare skall vara läsbar från två håll och bryter det i så fall inte mot regeln om att skyltningen skall ske till vänster om spåret i färdriktningen.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 11:22   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Mycket riktigt så är en lutningstavla tvåsidig och visar den kommande lutningen i två riktningar. Det ger ju såklart problem med vänsterregeln, så en lutningstavla placeras alltid på den sidan om spåret där den syns bäst(yttersidan i kurvor oftast), och oftast på vänster sida från km 0. Samma sak gäller ju även kilometer och 100/200m tavlor, som också bara står på ena sidan, där brukar det dock gälla att det är vänster sida från km 0 sett. Kolla på STW's lutningstavlor så ser du hur de ser ut, de är korrekta.
Sedan så finns det en hög med regler som du kan hitta i just banläran om vad som gäller för att en ny lutningsvisare skall sättas upp. Korta sträckor och sträckor med liten lutning, eller flera liknande lutningar, kortare bitar med helt annan lutning, med mera, slogs ju ihop till en lutningsgrupp om de uppfyllde vissa kriterier.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 12:37   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Det är inte heller ovanligt att man bryter mot vänsterregeln vad det gäller skyltar och signaler överlag.
T.ex att man i en skarp vänsterkurva väljer att sätta skylten/signalen på höger sida istället, eftersom den blir synlig betydligt tidigare då.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 12:58   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Ja där ser man, det är mycket jag har att lära mig ännu :-)

Ekan tror du det är möjligt att lägga upp Tomas STW-skyltarsom du har uppdaterat så behöver jag inte fundera på sådana.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 13:09   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Ja där ser man, det är mycket jag har att lära mig ännu :-)

Ekan tror du det är möjligt att lägga upp Tomas STW-skyltarsom du har uppdaterat så behöver jag inte fundera på sådana.
Ska försöka ordna det (måste fixa lite seriösare thumbnails bara, slängde bara in svarta rutor nu).
Jag och Lennart har ju fått fria händer att uppdatera allt STW-material till att funka i nyare versioner, så tillståndet finns redan.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 15:39   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Hur är det med scripten? Jag har för mig att man får gult utropstecken på lutningstavlorna i TS2010 för att scriptet ärver fel class, eller något, men att de fungerar ändå? Tyvärr så är de krypterade, men jag skulle i värsta fall (om inte Svenolov har en annan lösning) kanske skriva ett nytt okrypterat script som gör samma sak, men inte ger gula utropstecken.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 16:05   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Korrekt Korvtigen men gult gäller även för 2009 ver 3.3 - och dom fungerar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 17:23   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Jo även jag får ett gult utropstecken i trianz 2010 men det ser ut at fungera.... Men?

När jag har ställt in en stolpe som jag vill ha den med skyltar och text och sparar lämar samt banan och sedan kommer tillbaks så är bara stolpen kvar utan vingar, dvs. alla inställningarna har fursvunnit. är det någon annan som råkar ut för samma sak?
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:17   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Denna varning (gult utropstecken) indikerar att skriptet ärver fel klass, som korvtiger påpekar. Det innebär, björnl, att skriptet inte fungerar som det ska. Det enda man kan göra åt saken är att ändra på det i skriptet om man får tillgång till källkoden från upphovsmannen. Men jag är övertygad om att korvtiger kan skriva ett helt nytt skript, om han vill. Det är kanske det snabbaste sättet att fixa detta.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-03 klockan 18:26.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 19:34   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Viskningar och rop på hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Denna varning (gult utropstecken) indikerar att skriptet ärver fel klass, som korvtiger påpekar. Det innebär, björnl, att skriptet inte fungerar som det ska. Det enda man kan göra åt saken är att ändra på det i skriptet om man får tillgång till källkoden från upphovsmannen. Men jag är övertygad om att korvtiger kan skriva ett helt nytt skript, om han vill. Det är kanske det snabbaste sättet att fixa detta.
STW-Tomas (Tomas Nordenadler) skript ger för mig RÖTT utropstecken i TS2010. Att Tomas kompilerat skriptet är en sak men då bör det fungera felfritt.

Jag antar att ett kompilerat skript (gse = game script encrypted) ger snabbare exekvering än ett okompilerat!? Dessutom hindrar det insyn och olaga ändringar. Helt emot min syn på öppenhet, men OK.

Här sitter jag med en välgjord lutningsvisare, som inte fungerar ALLS, p.g.a. ett kompilerat skript som ingen kan ändra.

Att ändra så att skriptet ärver rätt CLASS är väl en enkel sak för upphovsmannen! Om denne (läs ChakzOr) nu inte vill eller saknar intresse borde han vidarebefordra det okompilerade skriptet till någon som kan göra det fungerande (läs Svenolov eller Korvtiger)!!!

JAG SUKTAR EFTER EN FUNGERANDE LUTNINGSVISARE TILL TRAINZLIVETS BERGOCHDALBANA!!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screen.jpg (15.9 KB, 92 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 21:18   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du ska inte behöva sukta så länge till. Bussige Ekan har hjälpt mig med väl fungerande lutningsvisare. Jag har installerat 24 stycken på min ÅmÅJ-bana jämte ett stort antal på DVVJ-banan (den med Håverud). Eftersom jag bygger cabbanor använder jag mig med förkärlek av Ch...m m:s äldre stolpar.

Eftersom detta säkerligen är ett fruktansvärt brott mot upphovsrättslagen ges Ekan tillstånd att räcka ut en lång arm söderut och nypa mig i örat.

Håll till godo LAN - och glöm inte hälsa på mig i finkan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lutn.jpg (174.5 KB, 89 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Lutning.rar (175.3 KB, 59 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 21:47   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stort tack Nisse!!!!

Jag hade ingen aning om att det fanns en fungerande tracksidevariant!
Klar jag besöker dig i finkan, vad vill du jag tar med mig:
En ask Trainzpraliner eller en bukett uppfräschade Lutningstavlor?

L
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 21:55   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag hade ingen aning om att det fanns en fungerande tracksidevariant!
L
Det fanns det inte heller, men jag fixade en sådan.
Bara det att Nisse fick kolla så att dom funkade, sen var det meningen att jag skulle ladda upp dom, men som vanligt så har jag glömmt det .

Så det var bara bra att Nisse slängde upp dom här .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 22:10   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Det fanns det inte heller, men jag fixade en sådan.
Bara det att Nisse fick kolla så att dom funkade, sen var det meningen att jag skulle ladda upp dom, men som vanligt så har jag glömmt det .

Så det var bara bra att Nisse slängde upp dom här .

Hur du har fixat till detta undrar jag, har själv hållit på i många timmar att fundera hur jag skulle få dom att fungera. Men nu tänkar jag ta ett steg ytterligare! Uppdatera till 3.1 och med skarpare texturer m.m.

Tack Ekan att du går i frontlinjen så det händer nåt i denna "gravkammare", kanske nåra "döingar" vaknar upp igen?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 23:27   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Jo även jag får ett gult utropstecken i trianz 2010 men det ser ut at fungera.... Men?

När jag har ställt in en stolpe som jag vill ha den med skyltar och text och sparar lämar samt banan och sedan kommer tillbaks så är bara stolpen kvar utan vingar, dvs. alla inställningarna har fursvunnit. är det någon annan som råkar ut för samma sak?
Har drabbat mig ofta, framför allt vid datorbyte eller eller byte av TRS-version. Men beteckningen finns kvar i minimappen och stolparna på banan. Jag för därför protokoll över framför allt lutningsstolparna. Då är det lätt att återvinna dem.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009