Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-03, 00:19   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard Oj oj, idioter till bilförare..! [FILM]

Oj oj, snacka om ouppmärksamma bilförare.
Ouppmärksamma bilförare.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 00:34   #2
Stefanity
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Hålanda
Inlägg: 28
Skicka ett meddelande via MSN till Stefanity
Standard

Knappast ouppmärksamma..
Idioterna försöker ju hinna smita efter bussarna innan
stolparna går upp
__________________


Fotograferande Lastbilschaufför
Kolla gärna in Min Fotosida
Stefanity besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 06:56   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Det där föll mig in i smaken. Tänk om SL kunde fixa till våra bussfiler. Då fick man lite extra underhållning på jobbet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 12:21   #4
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Sånna där stolpar finns redan på vissa ställen i huvudstaden har jag för mig. Rätt smart design också. den släpper ju inte förbi några obehöriga.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 14:11   #5
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

På 55an finns det sådana vid hållplatserna Mjärdgränd och Färjeläget, men de har varit ur bruk ett bra tag.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 14:15   #6
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Likadant utanför vårat plugg vid söderhallen Krille. Men dessa slutade vara i bruk efter att en sprillans ny sopbil, rattad av en förare som körde svart, fastnade med "pinnen" inne i oljetråget .

Vart svårt att koncentrera sig på matte provet då kan sägas... Man var ju tvungen att kolla då det skedde precis utanför fönstret! Hehe.

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-12-03 klockan 14:22.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-05, 08:58   #7
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

De största idioterna är väl de som konstruerat och tillåtits montera ett sådant här hinder. Filmen handlar ju också om barn och vuxna som flugit in i framrutan och skadat sig. Säkerhetsbälte hjälper ju inte heller mot whiplashskador. Bussen skymmer ju dessutom både hinder och eventulla varningtavlor för hindret.En synlig bom hade väl varit mycket lämpligare.

Vad gäller "underhållning" vid bussfickor så är mina egna minnen från tiden efter att en lag gav bussförare rätt att svänga ut i körbanan efter passagerarpåstigning. OK inne i samhällen med fart under 50km/tim som också lagen avsåg, men som vissa bussförare även praktiserade ute på landsvägen.

I bästa fall gavs blinkers samtidigt som utsvängningen, vilket kunde ge ett helt annat utseende på bussen sekunderna senare. Jag körde långtrailer på den tiden som lastade 50 ton betongpålar och som plockade bort allt onödigt utstickande som backspeglar, blinkers och annat som tydligen ändå aldrig användes. Sista närkontakten med buss snabbdemonterade samtliga rutor och halva förarutrymmet på bussen.

Pålarna randades med GDG:s vackra oranga färg, bussförarens kallingar randades i en något brunare kulör. Vid den efterföljande rättegången var representanten från GDG oerhört kaxig före rättegången, betydligt mera dämpad efter att ha dömts som ensam vållande till olyckan...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 10:28   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

1) De största idioterna är väl de som konstruerat och tillåtits montera ett sådant här hinder. Filmen handlar ju också om barn och vuxna som flugit in i framrutan och skadat sig. Säkerhetsbälte hjälper ju inte heller mot whiplashskador. Bussen skymmer ju dessutom både hinder och eventulla varningtavlor för hindret.En synlig bom hade väl varit mycket lämpligare.

1) Filmen säger ingenting om alla dom vuxna och barn som blir påkörda av dessa bilister som inte kan respektera genomfartsförbud och bussfiler.
Att bussen skymmer eventuella varningstavlor tror jag inte mycket på. Då det i regel redan vid infarten sitter skyltar som talar om att det är återvändsgränd eller genomfartsförbud. Varför skylla på dom som har monterat och konstruerat hindrena, när det i själva verket är förarens brist i uppmärksamhet eller för att han vill spara några minuter istället för att köra runt.

2) Vad gäller "underhållning" vid bussfickor så är mina egna minnen från tiden efter att en lag gav bussförare rätt att svänga ut i körbanan efter passagerarpåstigning. OK inne i samhällen med fart under 50km/tim som också lagen avsåg, men som vissa bussförare även praktiserade ute på landsvägen.

2) På den här punkten kan jag hålla med dig Håkan. Att många av mina kolleger är förbannat dåliga på detta och tror att det är deras rättigheter.

Enligt 59 § Om en bussförare har gett tecken att han tänker starta från en hållplats vid en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller mindre, skall förare som närmar sig bussen sakta ner och, om det behövs, stanna så att bussen kan lämna hållplatsen.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att han undviker fara.

(Fordonen har skyldighet att lämna väjningsplikt mot bussen, men föraren av bussen har ingen rättighet att köra ut)

Tror att det numera är 3000:- i böter om man bryter mot väjningsplikten med dom nya bötesbeloppen. Då du har väjningsplikt mot buss på 30 & 50 väg, så är det i princip samma sak som att du struntar i den gula triangeln(Väjningsplikt) och bara kör ut i en korsning eller in i en rondell och struntar i annan trafik.

Som bilist, ska du sakta ner redan när du ser att det finns en buss längre fram vid hållplatsen. Inte p.g.a. att i första hand, att bussen kanske strax lämnar hållplatsen. Utan att du ska tänka på att det kanske kliver av barn eller idioter till vuxna. Som bara kliver rakt ut för att korsa vägen framför bussen. Detta är något man upplever nästan varje dag som busschaufför och oftast slutar det bra med att fordonet hinner stanna eller att personen hinner se fordonet i tid. Tyvärr har jag fått se 2 påkörningsolyckor under mina 20 år som busschaufför, där personer har klivit ut framför bussen. En fick lättare skador och den andra fick svåra skador. Ingen rolig upplevelse och minuter blir som timmar, när man försöker göra vad man kan tills hjälp anländer.
Det positiva med det hela, är att jag själv har lärt mig och sänker hastigheten och tack vare detta, så har jag precis fått stopp och undvikit att köra på en grabb i 10-årsåldern med bara några cm till godo som sprang ut bakom en mötande buss vid hållplats. Vet i katten hur det hade gått om jag hade hållt mina 30km som det bara var på denna sträcka, nu höll jag som tur bara 10-15km. Hade det varit en 50 sträcka och hade jag kört i 30km, så hade jag kört över honom.

Då det inte finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

På 30 och 50 sträckor, så slår jag på blinkers, riktar in mig på 3,4,5 bilar bakåt beroende på dess hastighet och börjar rulla. Har inte den 4,5,6 bilen saktat in för att släppa ut mig, så kör jag iallafall och det får ta emot. Har hänt ett par gånger. Fördelning av ansvar från försäkringsbolagen har blivit 30-70% till min fördel, men inte befriat mig helt då rättigheter saknas och bara skyldigheter finns i trafiken.

På 70 sträcka. Där slog jag på blinkers och inväntade en lucka i början, men lärde mig ganska snabbt. Att många panikbromsar och tror att man ska köra ut framför dom. Så jag sitter och väntar in att det är fritt bakom och slår på blinkers och kör, men ibland är det så himla mycket trafik så att man är tvungen att slå på blinkers iallafall och hoppas att någon vänlig själ släpper ut en.

Och kör man ut med en buss framför en lastbil. Då ska man inte ens köra buss. Sen spelar det ingen roll om man kommer från höger i korsning eller lämnar en busshållplats. Passageranas säkerhet först oavsett vad trafikreglerna säger.

3) I bästa fall gavs blinkers samtidigt som utsvängningen, vilket kunde ge ett helt annat utseende på bussen sekunderna senare. Jag körde långtrailer på den tiden som lastade 50 ton betongpålar och som plockade bort allt onödigt utstickande som backspeglar, blinkers och annat som tydligen ändå aldrig användes. Sista närkontakten med buss snabbdemonterade samtliga rutor och halva förarutrymmet på bussen.

3) Jag blir så trött när det alltid hänvisas till vad en lastbil med last väger och hur svårt det är att få stopp på dom. Bussen väger i regel mindre än hälften av lastbilen när den är full och jag blir lika förbannad som ni. När personbilar slänger sig in framför en eller vintertid, när man rullar sakta fram mot ett trafikljus för att slippa stanna, då man hellre vill ha rull på fordonet när det slår om till grönt för att inte fastna vid ljuset om halka råder.

Men det är ytterst få lastbilschaufförer och tyvärr även busschaufförer som tar hänsyn till att deras fordon väger lite grann. På 70 och 90 vägar kan man ha en långtradare som håller 100km bara ett par meter bakom sig ibland (speciellt på Essingeleden). Då finns det ingen tanke på att dom far fram med 50 ton i last och har svårt att få stopp på fordonet. Så det gnälls mycket om vikten när personbilar slänger sig in framför, men det finns ingen tanke på vikten när dom kör ikapp och upp i baken på en personbil och håller 90-100 på en 70 väg. Dubbelmoral tycker jag.

Undra hur mycket pengar vi skulle spara, om vi bara visade lite mer hänsyn till varandra i trafiken och följde trafikreglerna. Dom finns ju där faktiskt av en orsak. Bara att i bland kan det vara svårt att se denna, men tänker man efter ett tag och försöker lägga ihop två och två, så förstår man den.

Bara ett exempel. Vid många skolor i Stockholm, har det blivit 30km dygnet runt. Idiotiskt tyckte jag, men efter lite tänkande. Hur många ungar under 12 håller koll på om klockan är 7 - 7:30 på morgonen eller 17 - 18 på kvällen som det stod på tilläggstavlorna tidigare och det finns ju barn i rörelse andra tider också. Är själv ingen ängel i trafiken, på nätterna håller inte jag 30 där iallafall. Men det finns anledningar till dom flesta reglerna om man tittar på djupet av dom.

Mindre trafikolyckor = Lägre försäkringspremier, mindre sjukvårdskostnader, lägre skatt m.m. (i bästa fall)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-06, 15:43   #9
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
1)

De största idioterna är väl de som konstruerat och tillåtits montera ett sådant här hinder. Filmen handlar ju också om barn och vuxna som flugit in i framrutan och skadat sig. Säkerhetsbälte hjälper ju inte heller mot whiplashskador. Bussen skymmer ju dessutom både hinder och eventulla varningtavlor för hindret.En synlig bom hade väl varit mycket lämpligare.

1) Filmen säger ingenting om alla dom vuxna och barn som blir påkörda av dessa bilister som inte kan respektera genomfartsförbud och bussfiler.
Att bussen skymmer eventuella varningstavlor tror jag inte mycket på. Då det i regel redan vid infarten sitter skyltar som talar om att det är återvändsgränd eller genomfartsförbud. Varför skylla på dom som har monterat och konstruerat hindrena, när det i själva verket är förarens brist i uppmärksamhet eller för att han vill spara några minuter istället för att köra runt.

2) Vad gäller "underhållning" vid bussfickor så är mina egna minnen från tiden efter att en lag gav bussförare rätt att svänga ut i körbanan efter passagerarpåstigning. OK inne i samhällen med fart under 50km/tim som också lagen avsåg, men som vissa bussförare även praktiserade ute på landsvägen.

2) På den här punkten kan jag hålla med dig Håkan. Att många av mina kolleger är förbannat dåliga på detta och tror att det är deras rättigheter.

Enligt 59 § Om en bussförare har gett tecken att han tänker starta från en hållplats vid en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller mindre, skall förare som närmar sig bussen sakta ner och, om det behövs, stanna så att bussen kan lämna hållplatsen.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att han undviker fara.

(Fordonen har skyldighet att lämna väjningsplikt mot bussen, men föraren av bussen har ingen rättighet att köra ut)

Tror att det numera är 3000:- i böter om man bryter mot väjningsplikten med dom nya bötesbeloppen. Då du har väjningsplikt mot buss på 30 & 50 väg, så är det i princip samma sak som att du struntar i den gula triangeln(Väjningsplikt) och bara kör ut i en korsning eller in i en rondell och struntar i annan trafik.

Som bilist, ska du sakta ner redan när du ser att det finns en buss längre fram vid hållplatsen. Inte p.g.a. att i första hand, att bussen kanske strax lämnar hållplatsen. Utan att du ska tänka på att det kanske kliver av barn eller idioter till vuxna. Som bara kliver rakt ut för att korsa vägen framför bussen. Detta är något man upplever nästan varje dag som busschaufför och oftast slutar det bra med att fordonet hinner stanna eller att personen hinner se fordonet i tid. Tyvärr har jag fått se 2 påkörningsolyckor under mina 20 år som busschaufför, där personer har klivit ut framför bussen. En fick lättare skador och den andra fick svåra skador. Ingen rolig upplevelse och minuter blir som timmar, när man försöker göra vad man kan tills hjälp anländer.
Det positiva med det hela, är att jag själv har lärt mig och sänker hastigheten och tack vare detta, så har jag precis fått stopp och undvikit att köra på en grabb i 10-årsåldern med bara några cm till godo som sprang ut bakom en mötande buss vid hållplats. Vet i katten hur det hade gått om jag hade hållt mina 30km som det bara var på denna sträcka, nu höll jag som tur bara 10-15km. Hade det varit en 50 sträcka och hade jag kört i 30km, så hade jag kört över honom.

Då det inte finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Hej Bengan!

Mitt inlägg blev för långt för att kunna skickas så jag har fått stryka sluet av din text för att det skulle få plats.


Jag håller med dig i NÄSTAN allt du skriver. Särskilt regeln att ingen har exklusiva rättigheter. Om alla tog hänsyn och var tillräckligt vaksamma skulle nästan alla olyckor kunna undvikas.

Vad jag reagerade mest på i filmen var att man skapat ett mycket farligt hinder som i sin tur kunde orsaka ännu mera skador. Jag förstår inte riktigt vitsen med att byta ut en eventuellt skadad fotgängare mot en skadad bilist eller dess passagerare. Det finns ju redan mycket enkla och betydligt billigare konstruktioner med t.ex sådana bommar som finns vid infarter till P-hus och liknande. Lika effektiva och ger rimligen inte några skador vid påkörning som dessutom måste anses som totalt onödiga eftersom bommarna är väl synliga redan i både upp- och nedfällt läge.

Vad gäller den bussolyckan jag refererade till så hade den troligtvis inte hänt om jag alltid framfört mitt fordon i extremt låga hastigher även på stora vägar, vilket tyvärr i sin tur orsakat oändlig irritation och en massa vansinnesomkörningar. I detta fallet var sikten helt obehindrad, jag såg hela trottoaren som var utan passagerare, farten var dämpad och jag satt med högerfoten lätt stödd mot bromspedalen som jag nästan alltid gör före korsningar och annat med väntande bilar.

Det var emellertid aningen halt och en hård inbromsning när föraren valde att svänga ut i körbanan när det bara återstod 25-30 meter hade troligvis lett till att släpet kommit i sladdning och antingen massakrerat många i bussen eller några i de mötande personbilarna. Det enda alternativet var att försöka ta sig emellan den smala passage som återstod och till varje pris undvika att få någon av de mötande personbilarna i fronten eller göra en manöver som fått någon av dem att i sin tur göra något i panik.

Oskicket att lägga sig strax bakom i hög fart som du skriver om är just ett oskick och tycks dessvärre ha ökat på senare tid även bland yrkeschaufförer av alla fordonstyper. Jag har nu genom ålder och sjukdom tvingats att sluta köra bil yrkesmässigt och det är inte med någon större saknad så som trafiken utvecklats.

Skrämmande är också alla som sitter och pillar med en massa annat under körning antingen det nu gäller mobiler, SMS eller GPS-leksaker. En del kan hantera det, många vinglar hit och dit, höjer och sänker hastigheten osv.

Jag började köra lastbil och periodvis buss yrkesmässigt 1963 och har faktiskt inte ORSAKAT en enda olycka ännu genom lyckliga omständigheter, fantasi och förhoppningsvis lite körskicklighet. Däremot har jag valt att köra i diket eller gå ut i mötande fil några gånger för att rädda livhanken på bilister som kommit över på min sida i halka eller vinglat ut alldeles framför mig. Att lägga en fullastat tankbilsekipage i ett dike eller en bergvägg bara för att en personbilsförare klantar sig är kanske inte alltid ett särskilt lockande alternativ. Att häva en sladd på ett 24-meters ekipage som knippat sig är inte heller alltid det lättaste.

Inte heller är det så roligt att gå ur bilen för att ta vara på söndertrasade människor eller försöka släcka en bilbrand med fastspända och avsvimmade/döda personer är heller inget man minns med glädje så du behöver alls inte påpeka det för mig. Det har hänt lite för många gånger att man varit den första som anlänt vid en olycka.

För att ytterligare älta detta ämne lite så är det en annan sak som jag också upplevde som mycket frustrerande. Man läser ofta hur svårt det är för lokförare att hantera när någon hoppat framför tåget för att de ledsnat på tillvaron. Visst förstår jag den problematiken men ingen anklagar i alla fall lokföraren för att ha varit den vållande, vilket i alla fall måste anses vara en fördel gentemot vad som kan drabba en yrkeschaufför.


Många av mina kollegor och även jag själv har vid åtminstone ett tillfälle drabbats av just detta. En personbil styr rakt emot dig utan anledning och du gör allt i din makt för att reda ut situationen. Ibland med framgång, andra gånger inte. En arbetskamrat på åkeriet där vi körde just betongpålar fick en gubbe i fronten trots snabb undanmanöver med hela ekipaget på ena sidans hjul, får framvagnen på dragbilen skadad och hamnar slutligen i motsatta diket med bil som inte gick att styra. Några pålar går rakt igenom hytten och tar samtidigt med sig hans högerben.

För att ytterligare förgylla hans tillvaro blir han åtalad för att ha orskat olyckan genom att köra på fel sida vägen. Långt senare hittas ett brev där gubbjäveln, som förskingrat och kursat firman tagit ett tårdrypande avsked. En viss upprättelse kanske långt efteråt, men inte gav det honom varken benet eller familjen som han också senare förlorade, åter. Den som kom billigast undan var nog han som orsakade olyckan.

Många rader men så kan det bli när man tänder till...

Ha det bra,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 20:11   #10
Cörran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 75
Skicka ett meddelande via ICQ till Cörran
Standard

riktigt korkat av förarna ja....men så måste man tyvärr ta hänsyn till många inte är smartare när dom kör.

ett sånt "hinder" är som att be om problem
__________________
Scania R470 24m. Får jobbet gjort
Cörran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 11:23   #11
Patrix
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 12
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
På 55an finns det sådana vid hållplatserna Mjärdgränd och Färjeläget, men de har varit ur bruk ett bra tag.
Haha, det påminner mig om när jag körde 55:an en gång.. Körde i godan ro på kajen, och skulle svänga upp mot Mjärdgränd. Slingan för att påverka dessa pollare (jo, det heter faktiskt så!) ligger väldigt långt till höger, är väl kamouflerade i backen, och är väldigt lätt att missa. Det gjorde jag såklart, men trots att jag sedan efter några backningar och rattvridningar med säkerhet påverkat slingan åkte inte pollarna ner..
Jag kliade mig i huvudet och kom på en briljant idé. Jag for ut ur bussen och ställde mig och hoppade jämfota på en av dem. Till slut, och till folksamlingens förtjusning, sjönk de ner i backen. Gissa om jag fick bråttom in i bussen sedan, så att jag inte skulle råka ut för samma sak som idioterna i filmen! Tyvärr finns dock inte spektaklet på bild...
Patrix besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 11:26   #12
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GodisP
Haha, det påminner mig om när jag körde 55:an en gång.. Körde i godan ro på kajen, och skulle svänga upp mot Mjärdgränd. Slingan för att påverka dessa pollare (jo, det heter faktiskt så!) ligger väldigt långt till höger, är väl kamouflerade i backen, och är väldigt lätt att missa. Det gjorde jag såklart, men trots att jag sedan efter några backningar och rattvridningar med säkerhet påverkat slingan åkte inte pollarna ner..
Jag kliade mig i huvudet och kom på en briljant idé. Jag for ut ur bussen och ställde mig och hoppade jämfota på en av dem. Till slut, och till folksamlingens förtjusning, sjönk de ner i backen. Gissa om jag fick bråttom in i bussen sedan, så att jag inte skulle råka ut för samma sak som idioterna i filmen! Tyvärr finns dock inte spektaklet på bild...
Haha. Att man missade det. Det skulle varit en syn det också !
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009