Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-19, 15:26   #1
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard MSTS fryser

Hej!

Jag kan inte längre använda MSTS. Problemet började för ett par månader sedan med att spelet plötsligt stannade med efterföljande "send to Bill" uppmaning. Detta blev mer och mer frekvent och inträffade oberoende av rutt, fps och andra inställningar. Provade att installera om MSTS och köra endast originalet men fick samma resultat. Gick tillbaka till äldre drivrutiner på grafikkortet, stängde av antivirus mm men inget hjälpte. Tog då till storsläggan och formaterade om hela hårdisken och installerade om hela klabbet men inte heller det hjälpte. Allt annat funkar perfekt, men inte MSTS.
Min enda förklaring till detta är att det måste vara någon uppdatering från Micrsoft Update som stör.
Är det någon annan som har eller har haft liknande problem?
Jag kör en ca ett år gammal hp på 3GHz, 512 Mb RAM, 80 Gb hårddisk fylld till 25%, ett ASUS EAX600 grafikkort 128Mb.
mibl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 15:43   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Knepigt...

Här är det svårt att råda... Det jag just nu kommer på är att dra ner på grafikkortets inställningar. Slå av kantutjämningar etc. Gå över och sätt datorns färgläge på 16-bitar istället... Alla inställningar avser jag för grafikkortet direkt, inte inne i MSTS.

Jag har inte hört någon som har bekymmret, det är därför jag ändå sneglar mest åt grafikkortet, som ju är modernt i MSTS-mått mätt... Min egen burk är ingen referens, då den körs helt utan virusprogram eller Ms-uppdateringar och den går fet-bra med MSTS.

Det jag dock behöver göra för att inte AE ska skräpa sig, är att köra på 16-bits färgläge, annars smäller det så fort man förflyttar vyn och om man har placerat ut consists... Så var det inte förr.

Hoppas det ger nått uppslag, iallafall..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-20, 11:29   #3
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Tack för tipset!
Tyvärr verkar det inte hjälpa. Provade också att köra ett spel som följde med grafikkortet, som jag antar är rätt krävande, och det funkar fint. Det verkar bara vara MSTS som får allt att låsa sig. Jag har ju kört MSTS innan alldeles utmärkt med samma hårdvara så jag känner mig som ett frågetecken.
Får försöka komma över en annan burk som är helt fri från nät, virusprogram, servicepack och uppdateringar att köra MSTS i.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-20, 12:21   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl
Jag har ju kört MSTS innan alldeles utmärkt med samma hårdvara så jag känner mig som ett frågetecken.
Eftersom det fungerat förut bör en nyinstallation av MSTS få det att fungera igen.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 11:24   #5
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Efter sju sorger och åtta ominstallationer tror jag att jag kommit på felet. MSTS är ett okänt hot! Jag kör Pandas antivirus och de har något som de kallar "Skydd mot okända hot". Stänger man av det så verkar MSTS funka perfekt. Det hjälper alltså inte att bara stänga av antivirusprogrammet, det "okända hot"-skyddet jobbar tydligen på ändå i bakgrunden.
Jag har också återgått till den ursprungliga drivrutinen för grafikkortet, för säkerhets skull, även om den nya troligtvis inte hade något med felet att göra.
Tack också Mazz för tipset om 16-bits färgläge! Nu slipper jag oönskade färgeffekter i en del texturer.

/mibl
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 23:18   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl
MSTS är ett okänt hot! Jag kör Pandas antivirus och de har något som de kallar "Skydd mot okända hot". Stänger man av det så verkar MSTS funka perfekt. Det hjälper alltså inte att bara stänga av antivirusprogrammet, det "okända hot"-skyddet jobbar tydligen på ändå i bakgrunden.
/mibl

Kallas även för Bloodhound, d v s att antivirusprogrammet jobbar i bakgrunden.
  Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 23:22   #7
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Mejlade Panda om problemet och fick svar att den senaste uppdateringen av antivirusprogrammet skulle fixa till problemet. Och det gjorde den, så ni som också kör Panda antivirus kan använda det fullt ut utan problem tillsammans med MSTS.

/mibl
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009