Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-24, 15:35   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard Ett träd ...

... gör ingen skog, men det är en början.
Totte började med en bild på en björk här och jag slängde ihop ett objekt av den.
Delvis för att uppmuntra till fortsatt arbete, delvis för att testa nya Blender 2.6 och RW exporten: http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=373&t=127680
Han har börjat frilägga den ordentligt, jag har bara fuskat snabbt och grovt.
Tog det värsta först och sedan använt färgväljaren för att ta det mesta av bakgrunden.
När den var lagom gles tog jag sedan och justerade den kvarvarande blåtonen till grått, grönt och brunt för att få säsongstexturer.
Slutligen tog jag helt enkelt och sprutade på lite mer grönt för att få en grov sommar textur.
Tottes önskemål var sedan att få den i olika storlekar så jag skalade om den till 9m, 15m & 21m.
Träd är ju tacksamma då de ser nästan lika ut i formen oavsett storlek.

Det behöver alltså inte vara så svårt att få till lite träd så vi kan få en skog.
Ut och plåta lite träd och fixa sedan till bilden så den är användbar.
Ett par tips är att försök hitta ett träd som står någorlunda fritt så blir det lättare frilägga mot bakgrunden.
Jobba på en bild i stor skala så behöver man inte vara så supernoggrann, små blessyrer försvinner när man sedan skalar ned bilden till lämplig texturstorlek.
Denna länk finns lite tips hur man går tillväga: http://dereksiddle.blogspot.se/2009/07/ff-trees.html
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Björkar.jpg (127.1 KB, 170 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip Björkar.zip (996.0 KB, 24 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 14:14   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Totte har fixat ytterligare en björktextur så nu är det två varianter på björkar i tre olika storlekar.
Jag vet att detta är fel forumdel att posta nedladdningar i men när jag kommer ned på en normal arbetsbelastning ska jag packa ihop allt i en nedladdning och göra det tillgängligt.
Bifogade filer
Filtyp: zip Björkar.zip (1.39 MB, 22 visningar)

Senast redigerad av KMW den 2013-04-07 klockan 14:16.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 18:11   #3
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Det tackar vi för
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009