Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-19, 09:02   #76
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Är det CE 1.1 som är den sista variant?
Den har jag hittat på My Trainz sida.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 09:17   #77
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Nu har jag nog hittat rätt

Om man går hit och loggar in.
https://anewera.centercode.com

Där hittar man Trainz: A New Era, går man dit så hittar man My Task List - Install/Test TANE RC1. Detta ser väl ut att vara rätt.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 15:50   #78
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det står helt klart nu att RC1 är en fullständig version på 8,4 GB - d v s nattarbete för datorn. Dock kommer om några dagar en patch-version. Om man vill slippa att ta bort TAN:E i onödan kan det vara klokt att vänta några dagar.

Den tidigare versionen 1.1 (72079) är ungefär lika stor. Det är ju också möjligt att patch-versionen kan skrivas över RC1.

Att inte uppge att den utlovade realease-versionen heter RC1 är klantigt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 11:12   #79
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Ni som har TANE 73706

Vad tycker ni om RC 1?
Jag undrar om jag verkligen tycker den är så revolutionerande. Utav de banor som kommer med är det bara en rätt tråkig bana som har de nya växlarna och ingen tycks ha bankade kurvor.
Trotts att jag nu har en mycket bättre dator är det fortfarande väldigt trögt att förflytta sig på den engelska banan, specialitet om jag tar upp kartan.
Dessutom tycker ju jag att nu när de ändå är uppe vid Edinburgh har de ju missat en stor tåg attraktion, Forth Bridge. Kanske de senare kommer med banan Edinburgh till Aberdeen.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-29, 13:28   #80
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Vad tycker ni om RC 1?
Jag undrar om jag verkligen tycker den är så revolutionerande. Utav de banor som kommer med är det bara en rätt tråkig bana som har de nya växlarna och ingen tycks ha bankade kurvor.
Trotts att jag nu har en mycket bättre dator är det fortfarande väldigt trögt att förflytta sig på den engelska banan, specialitet om jag tar upp kartan.
Dessutom tycker ju jag att nu när de ändå är uppe vid Edinburgh har de ju missat en stor tåg attraktion, Forth Bridge. Kanske de senare kommer med banan Edinburgh till Aberdeen.
Vilken bana är det som har de nya växlarna? Skulle vilja se hur de tar sig ut...

När det gäller RC1 håller jag med dig, det känns inte som en revolution. Utseendet är inte markant förändrats från TS2010 tycker jag och det var ju främst det man skulle ändra på. Däremot så vill jag säga att iaf på min dator så flyter RC1 betydligt bättre än den förra releasen. Men fortfarande så upplever jag det som att en jämförbar bana skulle gå fortare i TS2010 än i TANE, men jag har inte haft tid att testa det ännu.

De banor som är med har förhållandevis få träd vilket oroar mig för träden på de banor som finns tycks sega ner TANE rejält. Och är det något vi här i Sverige har är träd så om TANE inte kan hantera träd faller det platt enligt min mening. Är det någon som har ett tips på någon rejält skogig bana som finns som man skulle kunna testa i TANE? Den bör mao finnas på DLS så det är enkelt att få tag i den...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 21:17   #81
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Ta dig en titt på Kickstarter County. Inte är det något man hoppar högt av. Dessutom alla banorna är låsta. Det här blir mitt sista Trainz. Jag som inte är så bra på att bygga banor brukade göra små ändringar på banor jag köpt eller laddat ner men sådant går ju inte längre.
Nu när du har sett det stora växellyftet, vad tycker du?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 23:34   #82
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

TANE var nog ett döende företags sista sprattlingar att överleva ett tag till på trogna entusiasters bekostnad och hopp om en bätrre simulator. Synd att det skall sluta så här! Det kallas visst marknadsekonomi ????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 15:49   #83
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Build 74539

Jag har nu laddat ner och startat, ingen installation skall göras, TANE CE v1.2 build 74539.
Jag än så länge bara prövat den engelska banan. Precis som i tian och tolvan är den jättestor, men är den inte samtidigt väl tråkig. Jag tycker ju inte att det har blivit så mycket bättre än vad de tidigare varianterna var. Den nya växlarna och bankade kurvor syns ju inte till här.
Det skall gå att ladda ner mer material vilket jag ännu inte gjort så får se vad det kan innehålla.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-14, 11:49   #84
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Har äntligen tagit mig tid att ladda hem TANE CE ver 2.1. Tog LÅNG tid.
Testade ut TGOJ M3b 61 för att kolla om det fungerar bättre än tidigare versioner, vilket
det gjorde. Även om ett STORT hinder kvarstår:
Mina rökscenarier.
Inget händer utan en sakta stril med ofärgad rök stiger sakta upp från skorstenen.
Jag avänder en specifik script metod för detta och jag har nu fått reda på att det är en
BUG i TANE. Så jag får avvakta.......

Ljudet.
Mycket bättre nu.

Ånglokshytten.
"Allt" fungerar. Även mus tryckandet!!

I övrigt:

STL biblioteket.
Har kopplat bort detta.

Prestandan(Performance)
Lite orolig över prestandan (performance) då det är MYCKET som den stackars PC:n skall göra med
alla nya features, så det blir nog att skruva på inställningarna i TANE när den dan kommer. Just nu
så hackar bilden till emellanåt när jag testar ångloket.

Buggar
Vet inte hur många av er som kollar BUG rapporterna på TANE:s hemsida, men det är INTE få och många av
dem ligger på en grundliggande nivå. Inte bra!
Själv har jag inga problem med att få igång TANE. Dock tar det LÅNG tid att ladda in valt scenarie. Därför
väljer jag just nu "modelljärnvägen". Se bifogade bilder.




vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-16, 09:15   #85
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har äntligen tagit mig tid att ladda hem TANE CE ver 2.1.
Efter ett påpekande:
Nedladdad version är naturligtvis TANE CE ver 1.2.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 00:15   #86
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Ta dig en titt på Kickstarter County. Inte är det något man hoppar högt av. Dessutom alla banorna är låsta. Det här blir mitt sista Trainz. Jag som inte är så bra på att bygga banor brukade göra små ändringar på banor jag köpt eller laddat ner men sådant går ju inte längre.
Nu när du har sett det stora växellyftet, vad tycker du?
Tja, det är verkligen frågan. Visst var växlarna snyggare. Men hur är prestandan egentligen t.ex? Ingen av banorna har speciellt mycket skog så det är inte relevanta ur svensk synvinkel - hur funkar det med mycket skog?
När det gäller skog så finns tyvärr ett problem också - alla speedtrees som funkade för TS2010 och TS2012 funkar inte längre. Man har bytt motor. Så jättemånga träd kommer att sluta funka och färre kommer att finnas som freeware.

Tråkigt att de inte slängde ut speedtrees när de ändå höll på - såvitt jag vet så kräver det kommersiell dyr mjukvara för att göra sådana och det tar dessutom orimligt mkt tid. Risken är stor att vi kommer att hamna i samma situation som i Railsimulator - man blir tvungen att köpa vissa kommersiella rutter (eller content) för att kunna köra freeware banor pga träd mm.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 10:53   #87
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Enligt ett färskt meddelande i TANE Forum kommer endast objekt i DLC att kunna installeras i TANE.

Gick in i DLC och kollade på Björk. Det visade sig då att ryske Pofigs björkar bearbetats till kuid 2 (15 jan 2915). Nordeuropeiska träd lär alltså att finnas till TANE - men vilket jäkla extraarbete det blir för att kunna bygga svenskt i TANE. Är det värt det?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 13:25   #88
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har tagit tillfället i akt och laddat ner speedtrees modell Pofig och som troligtvis går in i TANE-

Troligtvis? Jag kan inte testa björkarna beroende på att jag inte lyckats få in senaste T:ANE-versionen - trots TRE nedladdningar! Tidigare version har ominstallerats bort.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Pofig-björk.jpg (130.2 KB, 166 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 15:00   #89
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har efter ett antal turer kommit in i T:ANE CE. Jag har tidigare lagt in Cabbanan i TANE (se föregående sida) och gjort det nu igen. Någon större skillnad tycker jag mig inte se.

Har tagit ner Tannen am hang från DLS oc h till min förvåning gick den in. Tannen am hang är att användbart objekt eftersom granarna som står på marktextur inte är beroende av gridlinjernza. Tannen kan vridas, placeras hur som helst och är höjd- och sänkbar. Upplever dock att den är inte alls lika snygg som i 2010 och 2012.

Rälsen får man lägga in själv - fem-sex mil - usch.

Niss
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tannen 1.jpg (157.7 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Tannen 2.jpg (139.8 KB, 143 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 21:18   #90
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

N3v:s nya växlar har efterlysts här i Forum. En (finns fler?) har jag hittat och den heter "1 track wood TANE". Jag har lagt in den i T:ANE och kan bara konstatera att själva växeln är A/ snygg och B/ fungerar bra.

Jag har också fått in Emges´ Lever manual right/left och som fungerar bra tillsammans. Vill man dessutom ha en växellykta så tar T:ANE emot Korvtigers variant.

Nise
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Växel.jpg (196.8 KB, 115 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009