Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-03, 13:09   #91
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej bastuträsk!
Välkommen till forumet! Jag håller på bygger två rutter Trollhattan och Bergensbanen så jag kan inte ta fler.
Hoppas några i forumet kan ställa upp på nå´t sätt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 14:39   #92
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hej Bastuträsk!

Det finns flera tågsimulatorer. De två mest moderna simulatorerna är Trainz Railroad simulator och Train Simulator.

Jag har Trainz 12 men har haft dåliga erfarenheter av den. Jag ser Trainz lite som en modelljärnvägssimulator. Trainz: A new era, verkar vara rätt densamma som äldre varianter, vad jag vet...

I Trainz-delen finns det väldigt många 3D-modellerare och i princip mycket från 60-talet och andra årtionden har skapats till Trainz. Allt som saknas är en bana för dem att köra på, för endast en användare bygger banor, de behöver fler ruttbyggare...

För Train Simulator så verkar det vara mera realistisk som en tågsimulator. Jag tycker att grafiken på denna är mycket bättre än i Trainz. Men två problem med TS är dels fysiken, som är felsimulerad. (Man kör typ en personbil när man ska köra ett godståg på flera ton... etc.) dels har simulatorn en massa buggar, imed att nya funktioner och patchar läggs in i princip varje år.

Här har vi det omvända problemet: Flera av oss bygger olika banor (eller försöker göra), men bara ett fåtal skapar 3D-modeller. Vi har mycket moderna lok och vagnar, men äldre material är en bristvara, och man får leta på webben efter utländska likneser...

Vad jag vet så försökte någon här bygga Inlandsbanan, men han har inte varit inne på ett tag nu... som någon sa: I Trainz har vi en fåtal mycket aktiva personer, medan här har vi väldigt många som jobbar lite då och då.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 15:31   #93
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hej Bastuträsk!

Det finns flera tågsimulatorer. De två mest moderna simulatorerna är Trainz Railroad simulator och Train Simulator.

Jag har Trainz 12 men har haft dåliga erfarenheter av den. Jag ser Trainz lite som en modelljärnvägssimulator. Trainz: A new era, verkar vara rätt densamma som äldre varianter, vad jag vet...

I Trainz-delen finns det väldigt många 3D-modellerare och i princip mycket från 60-talet och andra årtionden har skapats till Trainz. Allt som saknas är en bana för dem att köra på, för endast en användare bygger banor, de behöver fler ruttbyggare...

För Train Simulator så verkar det vara mera realistisk som en tågsimulator. Jag tycker att grafiken på denna är mycket bättre än i Trainz. Men två problem med TS är dels fysiken, som är felsimulerad. (Man kör typ en personbil när man ska köra ett godståg på flera ton... etc.) dels har simulatorn en massa buggar, imed att nya funktioner och patchar läggs in i princip varje år.

Här har vi det omvända problemet: Flera av oss bygger olika banor (eller försöker göra), men bara ett fåtal skapar 3D-modeller. Vi har mycket moderna lok och vagnar, men äldre material är en bristvara, och man får leta på webben efter utländska likneser...

Vad jag vet så försökte någon här bygga Inlandsbanan, men han har inte varit inne på ett tag nu... som någon sa: I Trainz har vi en fåtal mycket aktiva personer, medan här har vi väldigt många som jobbar lite då och då.
Trainz har några ruttbyggare, men många håller sig avisdes och publicerar inte så mycket bilder - tyvärr. Och ja, Trainz 2012 är ointressant ur ett Svenskt perspektiv, och TANE är inte helt som tidigare Trainz, finns en hel del skillnader, även om det på min dator laggar på tok för mycket för att vara intressant än så länge.

Ska man satsa på Trainz, ska man nog satsa på Trainz 2010, där funkar både äldre grejer och nyare grejer, samt till Trainz finns som sagt var väääldigt många av alla svenska fordon som tillverkats genom tiderna. Tyvärr saknar vi ett forum som är lätt att hitta i när det gäller Trainz....
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 19:30   #94
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Smile Trainz 2010 kanske passar för mig

Tack för svaren ..... lite mer kött på benen blev det.

När man läser era inlägg få man ju en ganska klar bild av att dom simulatorer som finns på marknaden idag har både för- och nackdelar, och jag känner det som väldigt viktigt att både rätt typ och rätt årgång är det jag behöver anpassa mig emot.
Jag kanske skulle förklara mig lite tydligare. Jag bor alltså i Vilhelmina men är uppvuxen bl.a. efter Bastuträsk - Skelleftehamn sidobanans stationer, en bansträcka som är mer intressant än vad man skulle kunna tro .... återgiven från 60- talet förstås.
Så eftersom Bastuträsk var en järnvägsknut ( med ett trettiotal anställda ) efter norra stambanan behövs både dåtida ellok på den delen, och på sidobanan diesellok och rälsbussar.
Vad jag nu har läst från er och även vad Mazz mailat, så ser det ju ut som om att Trainz årgång 2010 skulle kunna vara den mest lämpliga, där svenskt 50- och 60-tal är viktigast och grafiken får blir något mer lidande i andra hand.
Funderar nu på att införskaffa mig en tågsimulator och vad som är det bästa sättet ... och hur. Tacksam för svar.
Som ni säkert upptäcker så är jag på basic - nivå, men jag låter mig inte generas, med tanke på att vi alla har behov att få bra svar av den som vet mera.
Tack för mig, och hör gärna av er .... inte minst ni som kör Trainz 2010.

MVH Kenneth på Volgsjöstrand
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 20:22   #95
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag är en av dom som aldrig gillat Trainz och tyckt grafiken var hemsk, men jag har ändrat uppfattning. Kolla ekankal´s bilder i screenshots tråden: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...10907&page=501 Dom är helt fantastiska!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 22:01   #96
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Thumbs up Utmärkt

Hämst mycket tack Pierre.

Ja. dom flisvagnarna har man spanat mycket på.
Mittemot stationshuset i Dorotea låg Doroteasågen ( nu nerlagd ) med dessa vagnar, och kunde som grabb från allrumsfönstret ( övre våningen ) se hur dom fylldes med flis dagarna i ända ... men det var ju på 70-talet det förstås.
För min del funkar den kvalitén på grafiken, och jag har ju sett på youtobe och andra ställen här på forumet att vill man återge svensk järnvägsmiljön från 50- 60- talet så är väl Trainz 2010 det närmaste man kan komma.... eller vad tror ni ?
Nästa moment är .... hur bär man sig åt på bästa sätt att installera Tranz 2010. ( kommer det ett paket via skorstenen )

Jag har ju nu i höst införskaffa mig en dator HP Intel Core i7, där jag utgår ifrån att det inte blir några problem med kapaciteten både vad det gäller grafiken och lagringsutrymmet.

Tack igen, och du får gärna skriva mer vad det gäller erfarenheter om Trainz 2010. Även ni andra också. Jag tror vi har nått gemensamt.

MVH Kenneth på Volgsjöstrand
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 22:56   #97
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Lycka till! Och fortsätt skriv mer till Trainztråden istället för TS2016.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 11:21   #98
bastuträsk
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2015
Ort: Vilhelmina
Inlägg: 22
Standard

Ursäkta mig, tydligen saknades ett z i denna tråd. Går det att flytta citaten som berör mig till tråden Trainz ?
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 18:29   #99
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Här är alla 6 varianterna på lutningsvisare.

http://www.littsb.se/temp/MAZ_lutnvis_1V0.zip

Tills dom kommer upp på Banbyggarna så fungerar denna länk. I Banbyggarpaketet kommer även fripålarna att ingå, en lite mer "patina" än den andra.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg luta1.jpg (233.4 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg fripale.jpg (219.0 KB, 157 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2015-11-07 klockan 19:52. Anledning: la till fripåle
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 19:45   #100
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ååhh Mazz, tack så mycket!
De kommer att sitta fint!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 18:41   #101
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Två "småsaker" på väg upp på BB, en frilastkaj, 40m lång samt en järnvägsbank i kurva. Vet inte om den är användbar men lägger upp den ifall den kan vara till nån nytta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bank01.jpg (251.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg bank02.jpg (218.2 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg kaj01.jpg (173.6 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg kaj02.jpg (162.9 KB, 141 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 18:49   #102
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Lastkajen kommer jag använda mycket.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 14:44   #103
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Råkade snubbla över en bild hur banken skulle kunna tänkas användas.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 21:49   #104
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kajen är ju supersnygg, men man kanske kunde haft fler texturer till den. Ljust grus/sand/asfalt. Fast asfalt kanske är fel?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 00:50   #105
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Kajen är ju supersnygg, men man kanske kunde haft fler texturer till den. Ljust grus/sand/asfalt. Fast asfalt kanske är fel?
Ja absolut fler texturer. Fritt fram att måla om och lägga upp om man vill det, men ska även se vad jag själv får till sen.

Jag kommer även att göra en 20m-version, den här är 40m.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009