Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-13, 18:23   #1
signalsidan.se
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2021
Ort: KATRINEHOLM
Inlägg: 3
Standard Skapa instruktionsbilder

För er som inte känner mej så driver jag signalsidan.se
Mitt syfte med sidan är att erbjuda modellrallare signaler och styrning av dessa.
I mitt arbete med att skriva instruktioner till mina signaler och de dekodrar som styr dessa skulle jag vilja presentera detta genom 3D-bilder av olika spåravsnitt med tillhörande signaler.

Vilket program skall jag satsa på för att kunna göra realistiska bilder av svenska signaler och på så sätt kunna förklara för mina läsare.

Tacksam för tips.
signalsidan.se besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 11:10   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Vilket program du bör använda beror helt på vad du vill åstadkomma! Jag tolkar det som att du vill kunna göra schematiska spårbilder med utsatta signaler. I det fallet låter det vettigare att använda något 2D-program som exempelvis open source-varianterna Gimp (www.gimp.org) eller Krita (www.krita.org) alternativt betalalternativet Photoshop och rita allt i 2D.
Men om du verkligen vill visa saker i 3D så är väl Blender (www.blender.org) att rekommendera som 3D-program. Gratis, open source med en stor community som lägger upp tutorialer och kan bistå med hjälp om man kör fast. Dock är Blender (liksom alla andra 3D-program) ganska avancerade och kräver en hel del tid för att lära sig, därav att jag ifrågasätter om du inte borde använda ett 2D-verktyg istället.
Är det mer av 3D-ritningar till beskrivningar hur man sätter ihop saker (jag tänker mig typ svartvita streckade linjer á la IKEA-ritningar) så kanske det finns andra program som passar bättre och som är enklare än Blender.

Har du något bildexempel på vilken stil du tänker dig?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 22:01   #3
signalsidan.se
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2021
Ort: KATRINEHOLM
Inlägg: 3
Standard

Tänk dej att jag vill placera ut signaler till denna bild.
Jag vill samtidigt kunna vrida den för att se den i olika perspektiv.
Jag vill också kunna utnyttja tillgängliga 3D-bilder på svenska signaler.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rälsavsnitt.JPG (94.5 KB, 45 visningar)
signalsidan.se besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 09:34   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 712
Standard

Okey! För att kunna skapa denna typ av bilder behöver du definitivt ett program där du jobbar i 3D. Det finns säkert andra, enklare gratis-program som kan göra detta, men det enda jag känner till på rak arm är som sagt Blender. Men var beredd på att det tar tid att lära sig ett sådant program!

Blender har flera bra nybörjarguider på Youtube (dock på engelska). Här är en som är ganska bra:
https://youtu.be/TPrnSACiTJ4
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-16, 22:24   #5
signalsidan.se
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2021
Ort: KATRINEHOLM
Inlägg: 3
Standard

Jag hade tänkt mej typ AnyRail och sedan plocka in signaler i detta
signalsidan.se besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009