Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Visa resultat för omröstning: Din medverkan och intresse
Ja, jag vill och kan hjälpa till! 9 52.94%
Jag kommer, men har inte möjlighet/kan hjälpa till. 3 17.65%
Jag kan hjälpa till med förarbetet, men har ej möjlighet denna helg. 1 5.88%
Nej, jag kan inte, men det är en bra ide! 4 23.53%
Nej, jag är inte intresserad. 1 5.88%
Flervalsomröstning. Antal röster: 17. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-29, 11:23   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag tror jag kommer och tar med min dator.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 16:55   #17
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Dson, Totte; Lysande, ja datorer behövs!

Vi i NBVJ har precis på Facebook startat ett upprop om intresse att ingå en NBVJ statistgrupp, vilket har gett ett förnämligt gensvar... 15 statister är redan efter några dagar anslutna i gruppen, samt Nora kommuns kultursekreterare.

Tanken är att krydda våra evenemang/körningar med att även statister finns och förstärker intrycket om hur det var att resa förr i tiden. Det kan handla om att det kommer historiskt klädda resenärer, folk och funktioner runt stationen, några upptåg etc etc.

Planen är att premiär för NBVJ statistgrupp ska just bli 15-16 juni, för att ytterligare öka intresset för helgen. Två helt skilda saker naturligtvis, men skapar ytterligare innehåll till denna invigningshelg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg aktivrekyt1000.jpg (201.7 KB, 270 visningar)
Filtyp: jpg statist_pr1000.jpg (167.9 KB, 271 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-12-29 klockan 16:57.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 19:52   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Då är vår utökade trafiksäsong klar och som väntat så blir det säsongstart för vår trafik den 15/6, vilket även innebär att vi just till denna premiärhelg har mer marknadsföring, vilket är gynnsamt för ts-inslaget i Järle.

Helgen genomförs i samarbete med Järle byalag, som bl.a. driver Järle stationscafe, som även dom har säsongspremiär denna helg. Vi trafikerar dock bara på Järle denna helg, då Pershyttan inte riktigt är igång än.

Så... det formar sig positivt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 03:32   #19
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Ett väldigt fint initiativ, men jag håller numera till utomlands så det blir svårt att dyka upp.
Annars vore det kul att visa upp TRS2019 och HNJ DEM banan med alla dess fordon.
Dessutom blir det ju ett tillfälle att träffa likasinnade OCH njuta av den intressanta,vackra
och historiska miljö, som NBJ har att erbjuda!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 12:19   #20
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej.

OK, eftersom jag var med förra gången så ska jag väl vara med denna gång också, sällan tillfälle ges...

Kommer ha med komplett utrustning för att kunna visa OPENRAILS.
Hur man bygger 3D objekt i TSM samt ruttbygge med hjälp av TSRE5.

Kan ta med tre personer i bil med utgångspunkt Överum.

Planerad färdväg:
Avgång Överums Bruk 06.00, Åtvidabergs Station 06.30, Linköpings Central 07.30 sen direkt till Järla, estimerad ankomst 09.30.
.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 14:59   #21
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Försökte skicka meddelande till dig Mazz men din inkorg var full så jag skriver här istället!

Jag är ganska säker på att jag inte kommer kunna medverka i person på simulatordagen, däremot har jag fått med mig en polare som ska hjälpa mig lite med Karlsborgsbanan och vi ska försöka få rutten klar så att den är användbar till denna dag (om det finns ett intresse för att använda den, förstås )

Kan slänga ihop några korta aktiviteter speciellt för dagen då också, dessa ska då helst inte vara längre än 5 minuter eller?

Ifall det finns intresse för att använda rutten kan jag skicka den med tillhörande assets i slutet på maj så det finns tidsutrymme att testa och se till att alla assets m.m. är med
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 19:04   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Asch, ska sanera inkorgen...

vovven47: Instämmer, det vore väldigt trevligt och passande att visa HNJ-banan i TRS2019. Hoppas någon har möjlighet.

wase: Förnämligt!!

Jacmob01: Absolut intresse!


En första teaser är postad på Facebook häromdagen:

https://www.facebook.com/norabergsla...tion&ref=notif


En egen tråd för bildbidrag till marknadsföringen här:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37213
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2019-01-31 klockan 19:42.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 21:37   #23
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Nu är material lämnat angående invigningshelgen till NBVJ:s medlemstidning Förstlingen, som går i tryck om någon vecka...


Så, det är nu absolut inga tveksamheter att detta blir av!!


Idag har vi även haft ett informellt möte med Nora kommun, Örebron Region samt länsstyrelsen, där vi övergripande beskriver vår verksamhet till dessa då det är mycket viktigt att goda relationer med dessa. I det mötet informerade jag även om vår invigningshelg och att den kommer att innehålla visning av tågsimulatorer i Järle. Detta väckte mycket positiv uppmärksamhet bland deltagarna kan jag lova, blev själv förvånad!


Det börjar finnas goda förutsättningar nu för att detta ska kunna nå ut bra.


I den här tidsperioden kommer det även att vara känt en annan händelse i Nora som inträffar senare i sommar som kommer bli uppmärksammat nationellt, vilket jag räknar med även ska gynna intresset för invigningshelgen. Ja, det är TV-inspelning på gång igen i Nora...



Liten förfrågan igen då till er... Trainz? Ingen som vill presentera det?
Och... Screenshots? Hade varit kalas att kunna skickat med en TS-bild i Förstlingen, men inga bidrag än från er... Hoppas på att vi kan ha till nästa nummer av Förstlingen kanske, samt för påannonsering som snart drar igång.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 19:38   #24
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

En exklusiv förhandstitt om NBVJ invigningshelg 15-16 juni i NBVJ:s föreningstidning "Förstlingen" som precis gått till tryck och beräknas landa i brevlådorna om cirka 2 veckor. Som synes är påannonseringen igång nu för TS-exponeringen. I samband med att Förstlingen kommer i brevlådorna börjar även marknadsföringen på sociala medier för eventet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Invigningshelg_urklipp.JPG (225.0 KB, 147 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 21:44   #25
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Thumbs up Kul grej :-)

Vad vore e-buzz utan dig Mazz och Totte
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 15:04   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Uppstarten för PR 15-16 juni är nu igång, nu när Tågsläpp nu avklarat. Blev mer eller mindre succé med Tågsläppet, med runt 1500 besökare vilket även gynnar vår genomslagskraft för PR av invigningshelgen.

Tågsläppet i Nora gav utmärkt respons i Nerikes Allehanda, med bra reportage både före och efter Tågsläppet. I reportaget i går, så fick vi även med "vad är nästa händelse i föreningen", vilket är just invigningshelgen. Och, ordentlig påannonsering att Tågsimulering kommer att visas i Järle kom med vilket är jättebra.

Så, nu kommer vi påbörja marknadsbearbetningen av eventet, de två dragplåstren är just Tågsimulering och vår nya statistgrupp, för att få lite målgrupps-spridning och intressant och ovanligt innehåll.

I nummer som kommer månadsskiftet maj-juni (kan det bli bättre??) kan jag även avslöja att det blir ett reportage om NBVJ i en av de största järnvägstidningarna. Gissa vad som bl.a. kommer att finnas med...

Tjatar lite till på Trainz-folket... Behöver någon som kan visa den simulatorn, jag själv kommer aldrig hinna lära mig den så att jag på ett seriöst sätt kan visa.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2019-04-29 klockan 15:09.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 11:03   #27
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Mazz! Jag kom ju på en grej. Jag har en jädra massa material i mitt Train Simulator 2019. Dessvärre är ingenting av det svenskt. Jag kör Tyska och Österrikiska banor. Insåg att det kanske inte är så himla kalas på ett evenemang i just Nora. Vad tror du, hur mycket bör jag försöka installera av det svenska? Eller går det att köra med det jag har?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 11:20   #28
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Det funkar! Bäst är att ha det material du själv känner dig "hemma" med och det behöver inte vara svenskt. Det är ju tågsimulatorhobbyn som ska visas och inte specifikt att det är svenskt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 10:11   #29
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Kommer det att finnas storskärm som man kan koppla via HDMI-kabel till datorn?
Finns det även router där?

Senast redigerad av Totte den 2019-05-08 klockan 10:13.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 14:05   #30
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Kommer det att finnas storskärm som man kan koppla via HDMI-kabel till datorn?
Finns det även router där?
Såvitt jag vet så finns inget wifi att nyttja där,men jag är på väg upp till Nora nu för årets första ångtågsresa i morgon så jag ska kolla lite.

Vi behöver utgå ifrån att ni som värdar har egen hårdvara att köra på. Jag har dock 2 st. 30-tum-skärmar som jag tar med.

Underlag för artikeln till den tidning som kommer månadsskiftet maj-juni är nu inlämnat och avstämt... Nu kommer övriga järnvägssverige börja bli medvetna om tågsimuleringens möjligheter...

Och... Intresse för en renodlad artikel om tågsimulering är starkt i ett senare nummer och det ska vi prata vidare om.

Det finns även en möjlighet att denna tidning kommer till Järle den 15:e för att göra reportage om eventet.

Det tar sig.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009