Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-16, 17:16   #16
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande ATC-Systemet!

Som vi vet så har railworks både ett tyskt som en Engelsk ATC-System. och jag la märke till att RC-loken har ett ATC-System förinstallerad, men den funkar inte på någon av ATC-Systemen. Likaså fungerar inte engelska tåg på Tyskt ATC och vice versa.

Är RC-Loket förberedd för ett visst ATC-System? finns det?
Annars är det nog en god idé att konstruera vårt svenska ATC-System och installera det på våra svenska lok.

Såg f.ö. att Y1 & T44 hade ATC-Paneler i hyttvyn, men de var inte ATC-försedda i verkligheten.

EDIT: Är det någon som har en exakt mått för hur stora ATC-Baliserna ska vara, så de blir lika stora i spelen som i på verkligheten?
En ATC balis är 400x536 mm, att bygga balisen och få in den i RW är mindre än 1% av jobbat för att få till ett fungerande svensk/norskt ATC-system i RW.
Du är naturligtvis välkommen att göra jobbet och det är säkert flera som kommer att uppskatta det.
Men du kommer att få spendera massor av timmar med både signalscript och enginescript för att få det att fungera.
Sedan krävs det dessutom uppdateringar av modellernas förarhytter för att få in ATC-stöd i dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 18:15   #17
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Tanken är väl främst att göra själva balisen och få in den i Railworks. Själva scriptandet har jag inte tid med att göra i dagsläget utan det får någon annan frivillig att göra, eller så får alla vänta till sommaren innan jag kan tänka mig att ge mig in i det själv. Men den lilla 1% kan passa fint att göra en bana verklighetsbaserad så gott det går utseendemässigt, men ändå vara ATC-Löst.

Men tack för måtten, de har ett bra underlag till en början!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 18:23   #18
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Med massor av timmar tänker jag att man får nog börja nu om det ska finnas någon chans att få ut en första version till sommaren.
Så komplicerat och så mycket jobb är det garanterat för att försöka åstadkomma ATC.
En balis å andra sidan är bland det enklaste 3D-objekt man kan tänka sig.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 20:08   #19
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Med massor av timmar tänker jag att man får nog börja nu om det ska finnas någon chans att få ut en första version till sommaren.
Så komplicerat och så mycket jobb är det garanterat för att försöka åstadkomma ATC.
En balis å andra sidan är bland det enklaste 3D-objekt man kan tänka sig.

Jag menar att jag kan tänka mig att påbörja jobbet till sommaren, om ingen annan tar tag på saken innan dess. inte att få den klart fram tills dess...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 08:10   #20
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har en lite fråga angående dagens suveräna signaler som jag just börjat lära mig att använda. Om vi åker ut från en station som har två spår mot enkelspår (huvudspår bortöver) så har jag en blocksignal efter växlarna.
Signalen som finns före växeln, oavsett om jag står på rakspår eller sidan har också signaler. Dessa signaler vill jag inte skall bli gröna innan blocksignalen blivit grön. Fungerar det så idag på något sätt och hur i sådana fall? I MSTS så kallade vi dessa signaler för mellansignaler för er som har hållt på med dom.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 12:35   #21
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag skulle vilja ha en VF-Signal utan någon stolpe. Den skulle sitta fint på t.ex. Kontaktledningsbryggor.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 20:12   #22
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Gräver upp en gammal tråd. Mycket av detta är fortfarande relevant, särskilt om man ger sig på större byggen, exempelvis Stockholm C som har några hundra signaler...

Fler länkar har jag lyckats fixa själv, så att dvärgsignaler kan användas på större bangårdar. Man behöver bara ändra en siffra i RW_Tools så har man önskat antal länkar! Så vitt jag kan se fungerar det (utom i kryssväxlar som jag skrivit om i en annan tråd, och tyvärr finns det många kryssväxlar... ).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 20:18   #23
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag har läst hela tråden här. Vissa inlägg blev aldrig besvarade. T.ex. VF utan stolpe.
Experter är KMW och newS och de visas i forumet mycket sällan.
Göteborg har också massor av kryssväxlar och det kan bli knepigt att bygga.

Senast redigerad av Totte den 2016-10-19 klockan 20:22.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 23:47   #24
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

När man ändå håller på frågar, skulle någon ordna en hastighetsskylt (Både för Sverige & Norge) som visar den sekundära hastigheten?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 00:02   #25
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
När man ändå håller på frågar, skulle någon ordna en hastighetsskylt (Både för Sverige & Norge) som visar den sekundära hastigheten?
Det hade varit smidigt! Men det är ganska lätt att som workaround länka skylten till någon spårbit med rätt hastighet. I värsta fall får man lägga en bit spår och gömma den under marken.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 10:10   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
När jag närmar en station så brukar genomfartsspåret vara hög hastighet, men på sidospåret är begränsat till 40km/t, så placerar jag hastighetsskylt vid växeln och placerar länken där och sänker ner h-skylten under marken. Då syns 40 på ATC (X2000) och F3/F4. Smart va!

Senast redigerad av Totte den 2016-10-20 klockan 10:12.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 10:35   #27
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det hade varit smidigt! Men det är ganska lätt att som workaround länka skylten till någon spårbit med rätt hastighet. I värsta fall får man lägga en bit spår och gömma den under marken.
Finns mycket olika Workarounds, men om saker o ting kunde fungera som det var tänkt och man kunde fixa lite problem så blir det mindre extrajobb för ruttbyggare, snabbare ruttbyggen och kortare byggtid = Fler rutter. Typ 5 sekunders workaround en gång är väl ingenting, men 5 sekunders workaround per gång 100 gånger... det är ca. 9 minuters bygge som man kunde ha spenderat mera på självaste ruttbygget.

Nu är ju inte skyltens fel, dock om man kunde hitta felet och fixa buggen för de svenska kontaktledningarna så hade det sparat mig en enormt massa tid!

Just hur en hastighetsskylt fungerar är lite dåligt gjort i simulatorn. Vad som säger om skylten ska visa primär- eller sekundärhastighet bestäms av .GeoPcDX-Filerna (3D-Filerna), och då har ju bara upphovsmannen tillgång att ändra algoritmen. Så är det ju inte med länkarna på huvudsignaler tydligen...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 11:56   #28
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

På dom Svenska rutter jag sett tycker jag att signaler och tex hastighetstavlor sitter för lågt om man jämför med den höjd dom sitter på i verkligheten.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:58   #29
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Rogge, angående höjden på skyltar och signaler så får de en förutbestämd höjd relativt marken när man placerar ut objekten. Sedan kan man justera höjden, men tanken är att de redan ska sitta på rätt höjd (om marken är plan och i nivå med spåret). När det gäller signalerna är de också oftast beroende av att stå på en stolpe, som tyvärr är rätt kort så det kan vara en anledning till att de inte sitter högre. Nu är det i och för sig lätt att skala om objekt, så om man vill göra stolpen längre är det inga problem. Då är frågan bara, vilken höjd är korrekt?

Håller helt med dig ADDE om att det vore bra med såna detaljer som underlättar för oss ruttbyggare. Att pilla in en stolpe och märktavla på några hundra dvärgsignaler tar en stund, för att inte tala om allt jobb med kontakledningsbryggor och stolpar.

Mycket bottnar ju tyvärr i att editorn är så dålig. Man kan tänka sig objekt där man har olika fästpunkter, t.ex. stolpen fäster på signalen i den här punkten och den vinkeln - "klick" så sitter stolpen rätt. Istället får man jobba med att vrida och vända på allt hela tiden, vilket tar oerhört mycket tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
När jag närmar en station så brukar genomfartsspåret vara hög hastighet, men på sidospåret är begränsat till 40km/t, så placerar jag hastighetsskylt vid växeln och placerar länken där och sänker ner h-skylten under marken. Då syns 40 på ATC (X2000) och F3/F4. Smart va!
Skylten har ingen funktion alls om du ändå tänker gömma den. ATC och ruttmonitorn tar sin info direkt från spåret. Med andra ord, så länge du har rätt STH på spåret kan du strunta i skylten om du inte vill att den ska visas.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:12   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Skylten har ingen funktion alls om du ändå tänker gömma den. ATC och ruttmonitorn tar sin info direkt från spåret. Med andra ord, så länge du har rätt STH på spåret kan du strunta i skylten om du inte vill att den ska visas.
ACT och ruttmonitor tar inte info från spåret utan hastighetstavla under marken.
Vissa rutter saknar just nergrävda hastighetstavla, körde jag för fort och välte tåget p.g.a. detta.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009