Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-07, 19:47   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard Historia Tävling

Ännu en tävling ifrån mig! Priset är som i förra tävlingen det mest svenska priset någonsin! Äran!

I denna tävling så kan man välja mellan 2 varianter av bidrag! Dock så får man bara välja ett! Så tänk efter innan du deltar.

Nu handlar det om historia och screenshots som vanligt.

Variant 1:
Återskapa ett historisk järnvägs foto ifrån någonstans i världen! Det kan tex vara fotot på när F1200 spårade ur den 1 oktober år 1918 i Getå. (om jag inte miss minner mig). Eller helt enkelt ett foto som du själv har tagit som du anser har ett större historisk värde! Notera dock att fotot du väljer måste finns med i bidraget! Antingen som länk om du inte äger rätten till fotot eller inte har tillstånd. Eller som foto om du äger rätten eller har tillstånd till att publicera fotot!
Om du väljer denna variant så får du så klart endast bidra med en bild som efterliknar fotot du har valt!

Variant 2:
Göra en egen historia. Du ska helt enkelt komma på en egen historia om en händelse i trainz med hjälp av inte mer än 3 bilder! Nu kan du vara kreativ! Du kan antingen kombinera alla 3 bilderna i en bild och göra som en serietidning eller ha 3 bilder efter varandra och en text till dessa bilder där historian berättas!

Nu menar jag inte en historia som tex "F 1200 ute och kör med ett persontåg år 1918". Det jag vill försöka få fram är kreativa och fantasi fulla historier som kan vara roliga eller intressanta att läsa! Notera att du inte måste ha en järnvägs relaterad historia om du väljer denna variant!
Som ett exempel på variant 2 så skrev jag en historia i Screenshot tråden! Men jag insåg nu att den har för många bilder så samma historia med färre bilder kommer att publiceras i slutet av detta inlägg som ett exempel på vad man kan göra! (Dock så skulle jag föreslå att man skriver en lite längre och bättre historia än så! För att jag vet att ni kan!)


Tävlingen är slut den 7de december och någon dag därpå så börjar omröstningen! Jag hoppas att folk är lika intresserade av denna tävling som av den förra!
Lycka till och låt kreativiteten flöda!
__________________________

Idag så tog man SJ T41 202 på sin första provtur efter ett längre verkstads besök hos LAns lok och vagn speciallist. Som har Gjort en större revision på loket! (Man kan ju tycka att en tvättning kunde ha ingått i revisionen)
Men efter bara ett par mil så hördes det ett konstigt ljud ifrån motorrummet och man fick genast stanna vid nästa station och förflytta loket till närmsta stickspår ifall att något allvarligt hade hänt med motorn som kunde vara skadligt för omgivningen. Som tur så visade det sig bara att Åssbon hade glömt en flaska av Lyckholms Etta inne i motorrummet. Efter att man avlägsnat flaskan så kunde prov turen fortsätta!





__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:49   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Oj, skulle en moderator kunna rätta till mitt misstag med titeln på denna tråd.

från Historia tÄvling till Historia Tävling

Tack på förhand!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 18:53   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post Testkörningen som gick fel

Roligt med tävlingar rely , men tänk att jag blir den första tävlande här igen

En solig vintermorgon görs det nylevererade Ra loket färdigt för testkörning. Det splitter nya Ra-loket som levererats av STL (Stor Tåg Leverantör) ska testköras för att se om det klarar av kraven för att få köras på TJ (Trainz Järnvägar), man ska också se om det blir nytt hastighets-rekord. Tj har bjudit in viktiga personer till körningen, bland annat Lennart, STLs bygg mästare. Dom kommer dit i ett special-tåg draget av en T4. Tyvär klarade lokets tågvärmegenerator inte av kylan, så man fick sätta in en Sv1 vagn. När alla gäster kommit så klättrade TJs testförare Hugo upp i hytten. Det var ovanligt med teskörningar på vintern, men då TJs spår var upptagna året runt, var man tvungen. Ett specielt team av andra inom STL skullevara med i en specialbyggd F5 vagn för att mäta hastighet och slitage på spåren. När alla kommit ombord lossade Hugo på bromsarna och drog på gas. Det gick bra, loket hade bra aceleration tack vare STLs chefsmekaniker Svenolov. Tåget går snabbare och snabbare och är snart uppe i 80 km/h. Det verkar inte som loket slutat acelerera. Dom specialinbjudna gästerna njuter av farten i deras A3 vagn. Efter att ha kört i ytterligare ett tag når tåget 150 km/h. När Hugo ska börja bromsa upptäcker han problem. Det kalla klimatet har orsakatproblem med blockbromsarna. Plötsligt kommer en snäv kurva och efter det en snöhög. Det blir en stor smäll och loket stannar. Morgonen efter dras altihop bort av ett äldre D-lok med en A3 snöslunga.

SLUT
hoppas att ni gillar min "story".

Bild 1 visar tåget på stationen
Bild 2 visar tåget på linjen
Bild 3 visar morgonen därpå när D loket med snöslunga kommer.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ra 1.jpg (276.4 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg Ra 2.jpg (232.2 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg Ra 3.jpg (257.6 KB, 241 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2012-11-08 klockan 18:54.
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 16:36   #4
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard Inspektör Weichenhebels mardröm

Det är måndag morgon 1973 och Dipl.-Ing. Weichenhebel har anlänt till sitt kontor på banavdelningen i Bernsbach, där han är inspektör. "Bundesbahn-Inspektor", en mycket ansvarsfull post, han tycker om den titeln. Men idag är han trött. Igår kom ölvagnen till hembyn som den gör varje månad, och varje gång blir det lite för mycket öl. Nu måste han skärpa sig, han måste planera för en specialtransport senare i veckan. Från Sverige kommer en transformatorvagn som ska vidare till Schweiz, och inspektör Weichenhebel har fått ansvaret för att se till att transporten löper smärtfritt. Han ska bara blunda lite först, så att han tänker klarare sedan...

- Ingenjör Weichenhebel, ingenjör Weichenhebel, de är här nu!
Det är byråassistent Radlenk som står i dörren.
- Vad, vilka då?
- Svenskarna, ingenjörn, de är här med transformatorn nu.
- ... Men - de ska ju komma senare...? Vi har ju inte planerat...

Men där ute står transformatorvagnen, med tillkopplad uh-vagn. De två svenskarna har lite lustiga kläder, men så är de ju svenskar också. Ingenjör Weichenhebel hälsar på dem och ska börja förklara att de nog har tagit fel på dag, men då dyker Ober-Inspektor Herzstück upp. Han ser som vanligt arg ut.
- Weichenhebel, ni har väl läget under kontroll!? Ni vet hur viktigt det här är! Ni är ansvarig, glöm inte bort det! Ni har väl planerat ordentligt?



Det är aldrig läge att diskutera med överinspektör Herzstück. Nu måste han helt enkelt ordna det här. Fram med ett starkt lok och iväg längs industribanan, söderut mot Schweiz. Det ska nog gå bra, han känner ju banan, fast han hade ändå tänkt hinna ta en inspektionstur innan transporten...

Men vad nu? Förarn stannar loket, och när Weichenhebel och Radlenk kliver ur uh-vagnen förstår de varför. Spåret gör en alldeles omöjlig böj runt sig själv, vad är detta, hur ska den långa transformatorvagnen kunna ta sig igenom det här? Och nu kommer överinspektör Herzstück, på cykel.
- Weichenhebel, vad tusan har ni gjort med spåret?
- Men, herr överinspektör, det är inte jag, det här fanns inte här förut...?
Radlenk säger lågt:
- Det är en ny EG-förordning, herr inspektör. Alla järnvägar på kontinenten måste ha en sådan här kurva. Det är visst engelsmännen som ligger bakom...
- Jamen, jag visste det, det var ett misstag att släppa in dem i EG! Verdammte Engländer!
Överinspektör Herzstück gapar om Weichenhebels ansvar och att transporten måste komma fram. Ingenjör Weichenhebel börjar få ont i magen.



På något sätt tar sig i alla fall ekipaget igenom kurvan, men nu är de sena! Och varför stannar de nu då? Loket har på något sätt bytts ut mot ett schweiziskt lok. Det är tydligen det som ska föra transporten sista biten till Schweiz, förklarar svenskarna på sin något knaggliga tyska. Enda problemet är att det är ett ellok och den här banan är inte elektrifierad... Jaha, nu kommer förstås överinspektör Herzstück igen, han ser inte glad ut (det gör han aldrig, men nu är han verkligen mörk i synen).
- Weichenhebel, var är kontaktledningen?! Ser ni inte att det är ett ellok, har ni inte ordnat en kontaktledning?!
- Nej, herr överinspektör, jag visste inte att...
- Ni är en idiot, Weichenhebel! Seså, ni får ta dressinen här och åka tillbaks till förrådet i Bernsbach och hämta kontaktledning! Det är bara 82 km, sätt fart! Ni måste vara tillbaks innan kvällen!



Så Weichenhebel börjar pumpa den tröga dressinen, med överinspektörns ord ringande i öronen:
- Det ska vara schweizisk kontaktledning! Schweizisk kontaktledning, Weichenhebel... schweiziska kontakterna, de är här nu, herr Weichenhebel...

Ingenjör Weichenhebel rycker till. Han är tillbaks på kontoret och där står Radlenk. Hur länge har han stått där och sett förvirrad ut?
- Va? Ja, jag måste bara hämta kontaktledningen först... hmm...?
- Herr inspektör?
- Ja, var det inte det ni sa?
- Eh, de schweiziska kontaktpersonerna är här nu, herr inspektör, angående transformatortransporten senare i veckan - herr Weichenhebel, mår ni bra?
- Ja, naturligtvis! Ehrmm! Varför skulle jag inte göra det?!
- Jag vet inte herr inspektör, ni såg bara lite... trött ut. Ska jag visa in schweizarna?
- Ja, javisst. Förresten, Radlenk - det har väl inte byggts in några kurvor i spåren på sistone...?
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 14:40   #5
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Marieholm vid sekelskiftet 1800/1900

Här kommer mitt bidrag till tävlingen! Jag har gjort variant 1.

Här är länken till bilden jag har försökt efterlikna: http://www.samlingsportalen.se/all/C...000000&Recnr=9
Bilden föreställer privatbanestationen Marieholm. Marieholm ligger cirka en mil väster om Eslöv i Skåne. Idag finns det ingen station i Marieholm, men kanske någon gång i framtiden ska det bli station igen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Marieholm.jpg (89.5 KB, 142 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 13:42   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Här kommer ett!

Det är en varm sommarmorgon och klockan är runt fem på morgonen (kanske lite för mörkt för det.. ) och Kyleå Museiförening provkör Förstlingen II som ska användas under dagens museiaktiviteter som ska äga rum. Allt tycks gå bra, och föraren på GC-tåget iaktar med intresse hur dem kör fram och tillbaka med alla små (och ett ännu mindre) lok På plattformen står resenärer som väntar på dagens första tåg till Hultafors (måste hända något i hålan - lite mycket folk för att vara en sommardag tidigt på morgonen... )
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jetekol_20121206_0004.jpg (96.9 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg jetekol_20121206_0002.jpg (116.1 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg jetekol_20121206_0000.jpg (95.6 KB, 104 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 02:07   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu kan man rösta.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33629
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009