Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-14, 19:15   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard Uppbyggnaden av nya rutten

Som rubriken till denna tråden säger så kommer denna tråd att handla om uppbyggnaden av mitt helt ny startade bygge! Jag kommer nu under en tid att bifoga bilderna här och inte i screenshot tråden. Anledningen till att jag kommer att posta bilderna här och inte i screenshot tråden är av den enkla anledningen att jag just nu inte har någon rutt att "fota" på och jag gillar verkligen att lägga upp bilder tagna i trainz. Dock så kommer det inte att komma så många bilder på tåg nu i början utan jag tänkte mig mer bilder på det jag bygger. Men när jag själv känner att rutten är klar nog för att börjas använda så kommer jag nog att börja posta bilder i screenshot tråden igen. ( Vill ju inte förpesta screenshot tråden med mina ofärdig byggda landskap och byar.)
Just som det ser ut nu så kommer jag att ta en del inspiration ifrån Inlandsbanan. Det kommer alltså vara mycket skog och små stationer.

För att sparka igång denna tråd så tänkte jag publicera en dags färsk bild på en konsum butik som har hittat sin plats på den den första stationen som just nu inte har något namn. (Notera att jag gärna tar emot bygg tips så var inte rädda med att kritisera mitt sätt att bygga!) P.S jag bygger inte efter någon speciel tids epok utan jag blandar helt enkelt för att få det så levande som möjligt!

__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 20:45   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Ska bli intressant att se hur du arbetar. Vi har ju sett en hel del fina bilder från tidigare banor.
Kanske din berättelse kan bli som en sorts tutorial där du gärna får beskriva hur du gjorde. Vilka objekt du använder, vilket gräs, typ av träd och så vidare.

Apropå namn: Saknar du namn på stationer och liknande? Själv har jag utgått från verklighetens Värmland på det projekt jag jobbar med. Där behåller jag de mesta av ursprungliga namnen, eller så bollar jag om bokstäverna och får ett annat namn. Exempel Åmål blir Låmå. Ludvika blir Ludavik eller så blandar jag in mitt namn i det hela: Värmlandsbro blir Benslandsbro eftersom hela landet har döpts om till Bensland istället för Värmland. Bara som ett litet tips, alltså...

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:00   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ser himla bra ut, rely! Långt bättre än det jag hinner med vad gäller landskapsbygge. Jag har fullt sjå med testandet av alla modeller så jag hinner inte bygga på nån bana, synd!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:05   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej igen!
.......... Inlägget borttaget av mig, Länken jag lade in fungerade inte...........
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-12-14 klockan 22:11.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:12   #5
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Benke jag såg att kon sum. Hur långt då. Vakert att du återstartar bygget, har själv haft en tids ointresse vad gäller Trainz men kommit igång så smått igen så det blir kul följa ditt bygge.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:22   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nej StickanW, det är inte jag som bygger banan. Du missförstod nog mig. Det är Rely som skall visa hur han bygger sin bana. Skall bli intressant.
(PS Jo, jag är visserligen också tillbaka och försöker nystarta min bana, men det är en annan historia DS.)
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:47   #7
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Ja det gäller ju att läsa innantill, det står ju klart och tydligt Rely först itråden men iblan behärskar man bara analfabetet med medföljande läsproblem. Det blir väl Rely som svara på hur långt kon sum då. Annars så kan man konstatera att det måste vara en vidunderlig omsättning på den där lilla konsumbutiken om den får sina varar levererade med godsvagn på eget stickspår.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 23:07   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Ja det gäller ju att läsa innantill, det står ju klart och tydligt Rely först itråden men iblan behärskar man bara analfabetet med medföljande läsproblem. Det blir väl Rely som svara på hur långt kon sum då. Annars så kan man konstatera att det måste vara en vidunderlig omsättning på den där lilla konsumbutiken om den får sina varar levererade med godsvagn på eget stickspår.

Stickanw
Ha,
det är ett problem när man är "faceless" på internet! Jag blir ibland kallad Ekan, vilket i.o.f.s. är en komplimang - men man får tåla detta, att lägga ut en bild på sitt "face" skulle bara skrämma massa folk - som man ser ut efter 99999 timmar framför datorn. Eller?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 23:34   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Som rubriken till denna tråden säger så kommer denna tråd att handla om uppbyggnaden av mitt helt ny startade bygge! Jag kommer nu under en tid att bifoga bilderna här och inte i screenshot tråden. Anledningen till att jag kommer att posta bilderna här och inte i screenshot tråden är av den enkla anledningen att jag just nu inte har någon rutt att "fota" på och jag gillar verkligen att lägga upp bilder tagna i trainz. Dock så kommer det inte att komma så många bilder på tåg nu i början utan jag tänkte mig mer bilder på det jag bygger. Men när jag själv känner att rutten är klar nog för att börjas använda så kommer jag nog att börja posta bilder i screenshot tråden igen. ( Vill ju inte förpesta screenshot tråden med mina ofärdig byggda landskap och byar.)
Just som det ser ut nu så kommer jag att ta en del inspiration ifrån Inlandsbanan. Det kommer alltså vara mycket skog och små stationer.
Skall bli spännande att följa ditt arbete rely, jag tycker att du bygger fantastiskt snyggt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-20, 00:48   #10
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack för all feedback!
Bygget går MYCKET sakta frammåt men det rör på sig..
Tänkte updatera tråden med lite nya bilder på stationen som börjar ta form. Notera att jag använder mig av en kuperad bygg teknik.

En sak till innan ni kolla på bilderna bara. Jag vill att ni hjälper mig med uppbygnaden! Nu frågar ni er själva hur i hela friden ni kan göra det? Jo.. Om ni kommer på namn till stationer eller kanske namn på byar ( Kommer inte bygga några stora städer på denna rutt) Rutten går nästan bara igenom skogen. Så kom även med förslag på hållplatser, kanske någon ideé om en scen någonstans? Eller en by som står i brand. ALLA ideér och förslag hjälper!
Dock så måste man inte hjälpa mig. Tänkte bara att det var en kul grej.





__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-20, 11:13   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Ortsnamnsgenerator

Hej!
Apropå ortsnamn så använder jag mig av en Namngenerator. Den är egentligen till för ett rollspel som heter EON. Den genererar namn till rollfigurer, sjukdomsnamn, ortsnamn, namn på skepp med mera.
Just den delen av programmet som genererar ortsnamn tycker jag är intressant. Bifogar tre sidor som jag låtit programmet slumpmässigt ta fram. En del namn går att använda, andra är helt ointressanta och svåra att uttala. Jag bifogar också programmet - om du har Microsoft Excel i burken så kan du använda det - annars inte. Du kommer att få en varning om att inaktivera makron men ignorera det och aktivera makron annars fungerar det inte.

Om någon vill ha fler förslag så hör av er.

Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Ortsnamnförslag.pdf (216.9 KB, 56 visningar)
Filtyp: rar EON - RollpersonsNamngeneratorer4.1.rar (253.6 KB, 69 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 21:48   #12
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack benkegbg!
___________________
Så nu har stationen ett namn och bygget kan fortsätta.



__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 22:18   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ser mycket lovande ut! Vart har du fått bärgningsbilen ifrån?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 22:35   #14
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Snyggt Rely...

Kul när det händer lite på banan... ölbackar som dessa har jag inte sett förrut..o macken ser lovande ut...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 21:59   #15
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Sedan med tanke på hur både SJ plus andra bolag fungerar, gäller även Auran plus Trainz kan en station mycket väl heta tex Vettlösa, Spånsta eller Knastorp-

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009