Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-12, 12:04   #1
soderberg
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard Datorn hackar

Hej, jag har problem med att det hackar när det är mycket grafik tex när städer och liknande dyker upp. Därför undrar jag vad jag bör uppdatera/köpa nytt i datorn inte minst när nya Trains Word kommer.
Nuvarande bestyckning är:
Intel Core 17 950/3.06 processor, XMS minne 3x2GB, Windows 10, Samsung SSD 240 GB, Asus GF Gt 740 Grafik, och Eizo FlexScan L885 Skärm.
När jag köpte den i slutet av 2010 var den nästan "top of the line".
Eller är det så illa att jag måste köpa nytt för att få TrainSim att flyta.
Tacksam om någon kan tipsa hur jag ska göra.
soderberg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-11-12, 18:13   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag tror det är ramminne är svag. Normalt ska det vara 2x4gb eller 2x8gb.

Senast redigerad av Totte den 2016-11-12 klockan 23:35. Anledning: Ändrat från 2x4 till 2x8
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-12, 23:00   #3
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Ramminnet är oftast svaret på liknande problem.
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-12, 23:39   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av soderberg
...Samsung SSD 240 GB...
Hur mycket ledig plats finns det kvar på den disken? Diskar med lite utrymme, mindre än 10% kvar, tenderar att prestera väldigt dåligt, väldigt fort.

Nya rutter/tåg som kommer ut idag är ju betydligt mer resurskrävande av datorn än vad dom var för några år sedan. En sex år gammal dator hade jag personligen inte uppgraderat då vad man än uppgraderar så finns det minst en komponent som fungerar som en flaskhals som gör att uppgraderingen knappt märks. Jag har gjort sådana uppgraderingar själv och upptäckte då den hårda vägen att det blir ganska dyrt.

Satsa på en ny dator med ett Nvida-kort med nya Pascalkretsen på, GTX 1050/1050Ti/1060/1070/1080/Titan X.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-12, 23:40   #5
soderberg
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard Datorn hackar

Tack för er hjälp. Jag ska köpa nya minnen. Räcker2x4 GB, och ska det vara DDR3 minnen?
soderberg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 04:04   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om jag fattat rätt har du 6st minnesplatser och ska köra med minst 3st av dom. Så kolla om det står nått på minnena och köp till 3st till med samma hastighet. Och ja, det borde vara ddr3.

Funkar dessa ihop med dom du har, så får du 16GB: http://www.tradera.com/item/302621/2...-paket-1333mhz Om inte, så har du iallafall 10GB.

Sen var det ju grafikkortet också. Jag skulle försöka fått tag i ett beg. 960, som detta: http://www.tradera.com/item/341372/2...0-strix-oc-4gb Eller: http://www.tradera.com/item/341372/2...t-cu-ii-oc-3gb

Om du har en bra cpu-kylare, så kan du testa att överklocka lite: http://www.sweclockers.com/artikel/6...klocka-core-i7 3,8-4,0GHz borde inte vara nått problem ur den processorn. Tänk på att den kommer bli varmare, så försök INTE med org. kylaren!

Tänk också på att en SSD får aldrig fyllas till sista GB:en. Minst 10% utrymme måste lämnas kvar.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 11:46   #7
soderberg
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard Datorn hackar

Tack för hjälpen. Ska börja med internminnet. Funkar inte detta, får jag väl överväga om jag ska satsa på grafikkort eller ny dator.
soderberg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009