Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-09, 14:51   #1
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post Hällerum stationshus

Hejsan hejsan

Efter att ha varit bort i en månad och semestrat så är jag nu tillbaka här på E-buzz. Detta hade jag tänkt fira genom att bygga ett nytt stationshus, mer exakt, Hällerum stationshus på den numera nedlagda sträckan Vimmerby-Spångenäs.

Men när jag hade byggt färdigt allt så händer det som inte får hända. Det blir något uppmuppat med modellen. Så därför har två kortgavlar nu spegelvänts och det ser för J*vligt ut (se bilder).

Jag har försökt att göra "reset Xfrom" men då försvinner hela huset UTOM en kortsida. jag försökte också att spegelvända dom felvända sidorna så att det skulle bli fel i GMAX men rätt ut i trainz. Resultatet blev samma som innan.

Så om någon vänlig "E-buzzare" skulle hjälpa mej så skulle jag bli tacksam
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trött igen.jpg (133.9 KB, 111 visningar)
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 16:14   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

I blender hade jag använt flip normals, kanske finns något liknande i det verktyg som du använder.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 23:02   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
I blender hade jag använt flip normals, kanske finns något liknande i det verktyg som du använder.
Om du menar ett verktyg som spegelvänder en sida ( alltså från att peka från A mot B till att peka från B till A (wow, det lät krångligt)) så har jag försökt det. Det ända som händer då är att det bara blir en liten sketen vägg kvar.

Problemet kan kanske ligga i hur jag exporterar dom ändrade versionerna till trainz. Det (Gmax alltså) skapar bara en .texture fil som heter kortsida. Kan det vara därför som det bara blir just en kortsida som syns?

Nu kanske jag spånar för mycket, men jag blir lite trött när man bygger sin andra sak och den också strular (Karlevi hade ju också problem) så tycker man inte att det är så kul att bygga
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 07:36   #4
ajnin
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: anywhere
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Om du menar ett verktyg som spegelvänder en sida ( alltså från att peka från A mot B till att peka från B till A (wow, det lät krångligt)) så har jag försökt det. Det ända som händer då är att det bara blir en liten sketen vägg kvar.

Problemet kan kanske ligga i hur jag exporterar dom ändrade versionerna till trainz. Det (Gmax alltså) skapar bara en .texture fil som heter kortsida. Kan det vara därför som det bara blir just en kortsida som syns?

Nu kanske jag spånar för mycket, men jag blir lite trött när man bygger sin andra sak och den också strular (Karlevi hade ju också problem) så tycker man inte att det är så kul att bygga


Ge inte upp! Du behövs!!!

1. I Wireframe mode och Polygon mode markerar man den felvända polygonen genom att klicka tills just den är vald (bild 1):

2. Sen klickar man på Flip (långt ned bland verktygen) (bild 2)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (178.8 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (130.1 KB, 69 visningar)
ajnin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009