Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-08, 22:35   #16
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hej

Oj, det var mycket det.

Hoppas att jag inte gör dig allt för besviken nu, men mycket av detta känns för modernt och spårvägsspecifikt för att jag skall ha jättestort eget intresse av att ta fram modellerna.

Det som jag har funderingar på som kan tangera dessa är följande.

1. Volvo 6300, även med spårföljare.

Ritningar finns så det är egenligen bara att bygga, men det är mycket pill med en sådan maskin.

2. Atlas runtomsvängande hjulgrävare av den äldre modellen med spårföljare.

Den här modellen bygger på att jag får tag i ritningar, i första hand på maskinen, spårföljarna till dessa är av relativt enkel konstruktion och bör gå att höfta fram från foton om man får tag i sådana.

3. Motortrallor/dressiner.

Här har jag en del funderingar på framförallt MDR 1xx och HC byggda trallor. I första hand de mindre trallorna, de som är ombyggda från Yd bör lämpligen samordnas med framtagandet av denna. En scania tralla vore också trevlig. Men för alla dessa saknas som vanligt ritningar. Det samma gäller lameco bytare, spikmaskiner mm. Jag har dock tillgång till dessa maskiner med ogämna mellanrum och bör kunna ta foton som underlag för bygget, om ritningarna inte kan lokaliseras.

Vad gäller lastbilarna så är arbetet med själva spårföljarna minimalt, och främst är det väll volvo FL10 som är aktuell, dvs den flakbil som banverket har. Men även den känns lite för modern för att matcha de andra bilarna jag arbetar på just nu.

Kranarna finns i planeringen, ritningar på moderna kranar från HIAB/Jonsereds finns på deras hemsida så det bör inte vara något problem. Det är värre med äldre kranar, framförallt den lilla av bockad plåt som brukar sitta på bilar kring 5 ton från 50 - 60 talet vore rolig att ha. Lösa kranar tror jag inte riktigt på, möjligen för konsolmonterade timmerkranar och liknande som sitter bak på fordonen. Annars måste det finnas extra plats mellan flakets framstam och hytten för att det skall fungera.

Så nu skall jag lämna tillbaka tråden till rack_hammer så att han får fortsätta med sina byggen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 15:38   #17
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

på ettan säger jag kallas fint precis vad ajg var inne på 2:an lika så ...och skulle du göra en volvo fl10 kan man ju ganska lätt måla om den till en moderna med e ju bara själva hytten som skulle bli annorlunda så gör du en fl10 kan man även göra om den till en volvo FM 9 alltså två till köpet av en och behöver du hjälp med att måla dem finns det ju många som som säkerligen hjälper till jag med. och kranarna är något jag tror du löser i sinnom tid du gör så många snygga saker men volvo 6300:an och volvo fl10:an ser jag mest fram emot om amn får önska lite vi har 2 rällsgående traktorgrävare på jobbet förvisso huddig inte volvo men ändå vi har även grävmaskiner om det är något du vill ha foton på. tog lite bilder på våran fm9 med flak och rälls hjul idag om det kan vara till någon hjälp var en sån här typ av lastbil jag menar om dne är lite äldre gör inte så mycket men fl10:an är lite mittemellan vill jag tro och skilljer sig inte så mycket från den här fm9:an den vi hade på jobbet innan var en fl10:a en likadan /rac
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00145.JPG (44.3 KB, 433 visningar)
Filtyp: jpg DSC00146.JPG (40.9 KB, 432 visningar)
Filtyp: jpg DSC00147.JPG (35.8 KB, 429 visningar)
Filtyp: jpg DSC00148.JPG (29.0 KB, 429 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 20:44   #18
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

min senaste kreation BV DLL 210 Vossloh G 1205 väntar bara på editors approval
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20091214_0003.jpg (267.9 KB, 402 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 21:19   #19
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

senaste är en volvo f613
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20091220_0002.jpg (167.2 KB, 362 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 21:37   #20
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard scania P310 tipplemmflak

scania P310 tipplemmflak kommer snart tillsammans med ett paket av banverket fordon
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20091221_0008.jpg (198.7 KB, 319 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 11:49   #21
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

såg just att det börjar komma upp lite lantbruks maskiner så hittade den här traktorn på en rysk sida och målade upp den lite från sin ursprungliga mint gröna färg och nu väntar jag bara på editors approval för att få lägga upp den. den finns i 2 versioner en med motorn igång och en med motorn avstängd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20100102_0001.jpg (104.7 KB, 273 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20100102_0002.jpg (99.0 KB, 271 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20100102_0003.jpg (92.5 KB, 270 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 14:23   #22
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

och nästa bidrag för dagen kommer här 2 st tågvärdar kan komma manliga också innan dessa kommer ut men här är två kvinnliga iaf. Vet att det var någon som efterfrågade detta minns inte vem men håll ögonen öppna i downloads iaf vem det än var
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20100102_0004.jpg (99.3 KB, 254 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 16:05   #23
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

här kommer lite fler bussar denna gången Man i SL färg. skall även höra mej för om han som tillverkat modellen kan göra en ledbuss och en boggi av samma snygga modell/rachammer
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20100106_0000.jpg (102.8 KB, 215 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20100106_0001.jpg (98.7 KB, 216 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 16:14   #24
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile

Hej rac_hammer

Fina grejer. Traktorn är bäst. snygga däck, och brudarna med sin hä...ja, just det.

Hälsningar
LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 17:29   #25
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
och brudarna med sin hä...ja, just det.

Hälsningar
LokKalle
Hehe, det är inte bara du Kalle, som gillar snygga brudar med snygga h....
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=2463
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=2470
men som sagt, det är väl vi "ungdomar" som kanske har drabbats av lite gubbsjuka .

Säger det igen, snyggt jobbat "Hammar'n".
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:37   #26
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

haha tackar jag viste jag hade sett de här brudarna någonstans tidigare med sj vingar jag har nu även hört av mej till voidpointer och hört mej för om han kna tänka sig att tillverka MAN A26 och en MAN A23 dvs: en boggibuss och en ledbuss av samma typ får se vad han säger. statusen på traktorn ligger som att jag väntar på svar från tillverkaren. och brudarna är väll egentligne inget som hindrar att jag lägger tror jag men måste kolla upp det och skall även måla 4 till 2 herrar(dock ej lika visande hrrm) och 2 lokförare i sj respktive greencargo utstyrsel / rachammer
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 21:14   #27
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

VOLVO F86 BRANDBILAR i 3 olika versioner kommer snart i downloads
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rac_hammer_20100113_0000.jpg (132.9 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg rac_hammer_20100113_0001.jpg (141.4 KB, 172 visningar)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:45   #28
IngKogni2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Indre troms, Norge
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hej

Oj, det var mycket det.

Hoppas att jag inte gör dig allt för besviken nu, men mycket av detta känns för modernt och spårvägsspecifikt för att jag skall ha jättestort eget intresse av att ta fram modellerna.

Det som jag har funderingar på som kan tangera dessa är följande.

1. Volvo 6300, även med spårföljare.

Ritningar finns så det är egenligen bara att bygga, men det är mycket pill med en sådan maskin.

2. Atlas runtomsvängande hjulgrävare av den äldre modellen med spårföljare.

Den här modellen bygger på att jag får tag i ritningar, i första hand på maskinen, spårföljarna till dessa är av relativt enkel konstruktion och bör gå att höfta fram från foton om man får tag i sådana.

3. Motortrallor/dressiner.

Här har jag en del funderingar på framförallt MDR 1xx och HC byggda trallor. I första hand de mindre trallorna, de som är ombyggda från Yd bör lämpligen samordnas med framtagandet av denna. En scania tralla vore också trevlig. Men för alla dessa saknas som vanligt ritningar. Det samma gäller lameco bytare, spikmaskiner mm. Jag har dock tillgång till dessa maskiner med ogämna mellanrum och bör kunna ta foton som underlag för bygget, om ritningarna inte kan lokaliseras.

Vad gäller lastbilarna så är arbetet med själva spårföljarna minimalt, och främst är det väll volvo FL10 som är aktuell, dvs den flakbil som banverket har. Men även den känns lite för modern för att matcha de andra bilarna jag arbetar på just nu.

Kranarna finns i planeringen, ritningar på moderna kranar från HIAB/Jonsereds finns på deras hemsida så det bör inte vara något problem. Det är värre med äldre kranar, framförallt den lilla av bockad plåt som brukar sitta på bilar kring 5 ton från 50 - 60 talet vore rolig att ha. Lösa kranar tror jag inte riktigt på, möjligen för konsolmonterade timmerkranar och liknande som sitter bak på fordonen. Annars måste det finnas extra plats mellan flakets framstam och hytten för att det skall fungera.

Så nu skall jag lämna tillbaka tråden till rack_hammer så att han får fortsätta med sina byggen.
for Volvo BM 6300
Kjørte en slik da jeg var i Hæren 07/08. Beste maskin jeg har kjørt til nå når det kommer til anvendelighet. Håper forsiktig på en versjon som Objekt eller til å sette på Jernbanevogn i både sivil og militær-grønn utgave

IngKogni2
IngKogni2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 00:01   #29
Tony_j
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
scania P310 tipplemmflak kommer snart tillsammans med ett paket av banverket fordon
Längtar =) Den kommer bli perfekt till mitt vägarbete!
Tony_j besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 16:32   #30
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

brandbilarna kan komma idag om jag får snabbt svar från tillverkaren sen skall jag jobba på med banverket fordonen
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009