Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-19, 22:01   #1
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard Banorna finns inte med nästa gång spelet startas

Jag har nu igen lite smått börjat spela Trainz, och då TRS2006 som jag hade sedan tidigare. Installerade det på min nya dator (eller ja, den som jag har haft i över ett år) och funderade på hur jag skulle få över mina gamla banor från min gamla dator som jag då byggde. Jag gick helt enkelt in i Trainz-mappen på hårddisken på den gamla datorn och kopierade över alla filer från den till min nya dator med alla banor.

Nu när jag spelat ett tag, laddat ner alla gamla filer igen från nätet/CD-skivor, dvs signaler, kontaktledningsstolpar, hus m.m och fortsatt att bygga på en bana som jag byggde på innan, sparat ner och ska köra, så hamnar man bara på en vit bakgrundssida, och trycker man 1 eller 2 så hamnar man i landskapet. Vill jag trycka upp kartan med M-knappen så hänger sig spelet och kraschar och bara stängs ner. Men sen till det värsta..

När jag startar upp spelet igen så är den banan jag byggt på i över en timma helt borta, även om jag sparade ner den tidigare. Dock ligger versionen kvar som jag hade innan jag började spela och dragit över alla gamla banor. Alltså de är exakt som de var när jag började spela igen första gången idag på den nya datorn. Happ..

När jag sedan bygger om allt och sparar ner med nytt namn och går ur byggläget och hamnar i huvudmenyn och sedan trycker på "Surveyor" så ligger den nya banan kvar i menyn med det nya namnet som jag döpte det till och likaså allt jag sparade före det ligger kvar. Stänger jag däremot av spelet helt och startar om det igen, så är den banan återigen helt borta, även den med det nya namnet som alltså funkade innan.

Detta har fått mig att återigen tappa inspirationen att bygga, för det försvinner ju ändå likt förbaskat om jag stänger av spelet.. Och även att spelet kraschar så fort jag trycker på M-knappen i "Driver"-läget.. Vad ska man göra tycker ni? Avinstallera och installera om igen? Men då att inte ta med de gamla banorna som jag hade kopierat in. Kan det vara det som spökar? Jag har aldrig tidigare råkat ut för detta.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/

Senast redigerad av vfp420b den 2013-09-19 klockan 22:02.
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 23:38   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det låter som ett riktigt knepigt problem. Jag antar att du har samma buildnummer för 2006 i både nya och gamla datorn, Erfarenmässigt vet jag att för man över en bana från ex. Win XP till Win 7 får man problem, dock inte i form av en vit ruta.

Jag gör så här (2010, Win 7). Installerar route och session, gör det en gång till och committar. Nu skall banan ligga i Routes. Men det är ingen garanti, banan kan försvinna därifrån. Nästa steg: öppnar banan i Surveyor, möblerar om lite grann och sparar (inte Spara som). Nu skall den stora "spara-rutan" för route och session dyka upp. Kontrollerar sedan mycket ordentligt att det är rätt route och session som sparas. Nytt steg: Nu skall banan ligga i My content. Spara route och session som cdp-filer och lägg dem som backup på ex. skrivbordet.

Nu ligger i My content din nya lätt ommöblerade bana, liksom i backup-en. Din gamla bana finns nu bara i din gamla dator. Ändra inte namnen genom Spara som. Behåll samma namn i båda datorerna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 00:00   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Har du uppdaterat ditt 2006 med SP1??
Om du hade gjort det med den version som du byggde orginalrutten i, och inte gjort det nu, kan det KANSKE ha något med det att göra.

Vilken version av Windows du använder har ingen betydelse, isåfall skulle ju inte rutter som t.ex är byggda i Win XP som finns på DLS fungera för låt säga alla användare som har Win7 i dag, och så är ju inte fallet.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 01:25   #4
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har du uppdaterat ditt 2006 med SP1??
Om du hade gjort det med den version som du byggde orginalrutten i, och inte gjort det nu, kan det KANSKE ha något med det att göra.

Vilken version av Windows du använder har ingen betydelse, isåfall skulle ju inte rutter som t.ex är byggda i Win XP som finns på DLS fungera för låt säga alla användare som har Win7 i dag, och så är ju inte fallet.
Det första där var ett mycket bra tips! Jag har inte vad jag vet uppdaterat med SP1 på denna dator, för jag har haft spelet installerat länge, men inte spelat det bara och tror inte jag uppdaterade när jag installerade detta. Kan ju pröva med det och se om det fungerar eller inte.

Som det är nu har jag Trainz version 2.6 (Build 3092), om det har någon betydelse.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 01:26   #5
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det låter som ett riktigt knepigt problem. Jag antar att du har samma buildnummer för 2006 i både nya och gamla datorn, Erfarenmässigt vet jag att för man över en bana från ex. Win XP till Win 7 får man problem, dock inte i form av en vit ruta.

Jag gör så här (2010, Win 7). Installerar route och session, gör det en gång till och committar. Nu skall banan ligga i Routes. Men det är ingen garanti, banan kan försvinna därifrån. Nästa steg: öppnar banan i Surveyor, möblerar om lite grann och sparar (inte Spara som). Nu skall den stora "spara-rutan" för route och session dyka upp. Kontrollerar sedan mycket ordentligt att det är rätt route och session som sparas. Nytt steg: Nu skall banan ligga i My content. Spara route och session som cdp-filer och lägg dem som backup på ex. skrivbordet.

Nu ligger i My content din nya lätt ommöblerade bana, liksom i backup-en. Din gamla bana finns nu bara i din gamla dator. Ändra inte namnen genom Spara som. Behåll samma namn i båda datorerna.

Nisse
Hjälper det inte att installera SP1 så får jag titta närmare på ditt tips där och se om det löser sig!
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 02:25   #6
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har du uppdaterat ditt 2006 med SP1??
Om du hade gjort det med den version som du byggde orginalrutten i, och inte gjort det nu, kan det KANSKE ha något med det att göra.

Vilken version av Windows du använder har ingen betydelse, isåfall skulle ju inte rutter som t.ex är byggda i Win XP som finns på DLS fungera för låt säga alla användare som har Win7 i dag, och så är ju inte fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b Visa inlägg
Det första där var ett mycket bra tips! Jag har inte vad jag vet uppdaterat med SP1 på denna dator, för jag har haft spelet installerat länge, men inte spelat det bara och tror inte jag uppdaterade när jag installerade detta. Kan ju pröva med det och se om det fungerar eller inte.

Som det är nu har jag Trainz version 2.6 (Build 3092), om det har någon betydelse.
Fast när jag nu kollar så har jag ju 2.6 Build 3092 installerat på båda datorerna och det är väl SP1 om jag har förstått det hela rätt, så det kan gissningsvis inte vara problemet isåfall?
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-20, 12:24   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Nu är man ju lindrigt sagt ganska rostig när det gäller TRS2006 (har det bara på min kraschade hårddisk), men helt rätt, Build 3092 är SP1.
Vill dock minnas att man löste många problem genom att köra programmet som administratör, så börja med det (om du inte redan gör det).

Funkar inte det kan du prova med att ta bort filen "Assets.tdx" från huvudkatalogen/mappen, sen startar du spelet, och då kommer det att se ut som att det inte händer någonting alls, MEN det gör det, nämligen att databasen repareras.
Gör inget annat än att vänta (det kan dröja läänge innan det är klart), så ska spelet starta själv när allt är klart.

Om inget av detta funkar, återkom, så ska du få fler förslag.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-26, 00:36   #8
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Funkar inte det kan du prova med att ta bort filen "Assets.tdx" från huvudkatalogen/mappen, sen startar du spelet, och då kommer det att se ut som att det inte händer någonting alls, MEN det gör det, nämligen att databasen repareras.
Gör inget annat än att vänta (det kan dröja läänge innan det är klart), så ska spelet starta själv när allt är klart.

Om inget av detta funkar, återkom, så ska du få fler förslag.
Tack för tipset! Sent svar, men jag har varit bortrest + jobbat ett par dagar så jag har inte riktigt hunnit med, men nu så!

Det verkar hjälpa mot att banorna försvinner iaf, för nu finns de kvar efter att ha gjort denna manöver, och dessutom massa andra banor som jag hade sparat ner tidigare.

Dock kvarstår problemet med att i "Driver"-läget så hamnar man någonstans utanför "land" och trycker jag på "4" så kommer jag in i land igen och måste leta upp tåget någonstans, för trycker jag på M-knappen för att få upp kartan så kraschar hela spelet.. Dessutom om man kör i DCC-Mode så får man inte fram stapeln där man ökar/sänker hastigheten, som man visserligen kan göra med kommatecken- och punktknappen. Dock så kan jag inte se någon hastighet då det inte hjälper att trycka på F5 eller vilken knapp det nu var som gjorde att den dök upp..
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009