Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-11, 15:25   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Thumbs up KRS supportar AGEIA PhysX Processor!

Kuju avslöjar idag att Kuju Rail Simulator kommer att stödja fysik-processorn AGEIA PhysX.

Här är Kujus press-release:

http://www.railsimulator.com/press_release_E3.htm


Här kan du läsa mer om fysik-processorn. Kolla på filmerna, det rekommenderas...

http://www.ageia.com/


Stödet menar man kommer innebära att upplevelserna innehållandes bl.a rök, vatten, dimmor, moln etc kommer nå nya realism-höjder...

Lite mer från E3 här:

http://www.e3insider.com/blog/?articleID=RML2Z0I3DA


EDIT:

Resonemang och löpande bevakning av utvecklingen av Ageia-tekniken i den här tråden:

http://217.197.57.186/forum/showthre...9497#post99497
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-07-23 klockan 13:27.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 13:41   #2
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Cool

Som novis måste jag fråga vad det innebär att ha en AGEIA PhysX Processor i datorn, finns det PC idag som har denna hårdvara? Om inte, man ska alltså vänta med datorinköp tills detta finns för det är väl ingen anledning att köpa en dator nu för att få ut det bästa av KRS i framtiden utan detta hårdvarustöd? Om jag fattat det rätt är det här en ny std. för grafikmotorn eller är det bara ett helt nytt grafikkort?
__________________
// Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 01:50   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Lite gammal nyhet men nu utvecklingen av AGEIA PhysX Accelerator har gått vidare och jag nu förstår ungefär hur det kommer fungera. (Lång text)

Problemet (inget problem utan fråga om hur mkt folk vill betala) är att man behöver köpa ett separat kort (i dagsläget) (PCI) som kostar ungefär 2500kr (Mycket pengar för ett spel/simulator... http://www.mycom.se/kategori/_hardva...x_1_45330.html)
Om AGEIA PhysX Accelerator kommer kunna installeras på grafikkort senare vet jag ej då själva kortet är rätt stort redan nu.

De flesta (en del iaf.) spel med AGEIA PhysX Accelerator kommer redan nästa år (Över 100spel i utveckling enligt fakta från Ageia). Som t.ex. KRS. Men vad KRS behöver AGEIA PhysX till tycker jag känns rätt onödigt. För man gör ju inte så mycket än att köra tåget i en simulator. Det är inte gjort för att göra den coolaste krachen och få så många hus som möjligt att ramla ihop (kan ju ioförsig vara rätt roligt imellanåt Och att om du krachar in i samma hus flera gånger om så kommer det aldrig bli lika som den första då varje objekt blir påverkat på olika sätt varje gång.

Visst.PhysX gör allt snyggare och mer realistiskt. Men är det värt det?
Snyggare vatten, landskap, damm som virvlar runt tåget och kläder som hänger på klädstreck och svajar i vinden kanske lockar för att få det så snyggt och realistiskt som möjligt men är det värt ca 2500kr?

Om det är värt att skaffa ett AGEIA PhysX Accelerator-kort redan idag, det vet jag inte då det enda jag vet om som stödjer det är Demot på Cellfactor som ioförsig om man kollar på bilder är riktigt coolt!
Så att vänta och hoppas på att priserna kommer sjunka på dessa kort tills KRS och t.ex. Cellfactor kommer är nog det säkraste kortet just nu. (Om man inte Måste spela demot)

/Det blev en ganska lång post på någonting som bara skulle vara en liten snabb... Iaf. så Gillar jag AGEIA PhysX enormt men att det ska kosta 2500kr för att kunna få spela känns lite tjaskigt. (Då jag gissar på att KRS kommer ha PhysX som obligatoriskt för att kunna köra...)

Ha det bra!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2006-06-21 klockan 01:59.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 08:22   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jag hoppas verkligen inte att det är ett krav att man måste ha ett AGEIA PhysX-kort i datorn för att kunna starta spelet.

Tycker man biter sig ordentligt i svansen och tvingar bort en hel del ev. köpare om de kärvs extra hårdvara för 2000-2500 kr.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 09:53   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag skulle bli förvånad om man skulle kräva att man måste ha fysik-kortet. Det skulle reducera marknaden påtagligt och det tror jag inte man är intresserad av. För dom som köper kortet, så bli bättre funktionalitet tillgänglig vad gäller fysik och grafik, gissar jag.

Fokus hittills för AGEIA har ju varit till stor del krasch-effekter, där saker ska flyga i miljoner bitar. Kanske inte så tåg-sim-nära funktionalitet. Men, om man passar på och spekulera lite granna. Antag att kortets egenskaper går att utnyttja till mer tågsimulator-nära funktioner, såsom tågets placering på rälsen, krängande vartefter spår o växlar säger så osv. Förutom rök och moln då. Vissa grundfunktioner för tågets placering och uppträdande på spåret kanske kan flyttas över till fysik-kortet, till förmån i sak kanske ine för effekternas skull, men för att processorn kan göra annat och totalt sett leverera bättre fps...

Priset då? 2.000 - 2.500 spänn, mycke pengar... Jasså, är det verkligen det? Ett high-end grafikkort kostar det dubbla. En high-end processor kan kosta det 4-dubbla. Kom inte o säg att man kan få ett grafikkort för en tusenlapp, för det är ingen vettig jämförelse. Vill man ha senaste kraft i datorn, så kostar det, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Ny teknik och hårdvara är alltid dyrt vid introduktionen och hamnar priset under 2500 spänn, så tycker jag det är synnerligen skäligt. Sannolikt kommer man dessutom skaffa andra titlar som utnyttjar tekniken likaväl. Hur framtiden sen kommer se ut, vad gäller dess vidareutveckling vet man ju inget om, men så småningom kan man väl gissa att det blir integrerat på grafikkorten kanske... Och att prisbilden på sikt som alltid blir gynnsammare. Man kanske väntar med att skaffa kortet tills man tycker att man kan ta kostnaden och att det är värt det.

Själv kommer jag att skaffa kortet i samband med att KRS på riktigt releasas. Om ingen annan titel dyker upp, med vill-ha-begär, förståss...


EDIT:

Läste i PC Gamer en test av Asus-kortet Asus PhysX P1.

Man anser att vi står inför en ny revolution OM Ageia lyckas med sin teknik. (Och/eller andra...) Dock är det ju lite svårt att testa kortet i dagsläget, då få titlar ännu finns tillgängliga. AGEIA själv påstår dock att det är mere än 100 titlar under utveckling, så det är ju iof lovande. För Cellfactor så i motsats till vad jag själv skrev tidigare, så ska det spelet kräva PhysX-stödet. Nått som man dock i demo-versionen kringgick, med sämre flyt och utan flytande vätskor och förstörda tyg. Min direkta tolkning av det blir då att man kan om man vill designa spelet för att köra utan kortet, men absolut inte lika säker längre. Om man vil skapa en slags ny standard, ungefär som 3D grafikkorten en gång gjorde, så kan det ju bli obligatoriskt. Nåväl, det återstår att se, under tiden får vi väl spekuera vidare. det är ju rätt kul det me...

Man avslutar "testen" iallafall med att konstatera att det finns en stor potential för tekniken framåt... Återstår att se..

Förstörda tyg, förresten... Borde inte det kunna utnyttjas till att ge våra fordon en patina, vartefter dom används...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-06-21 klockan 11:31.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 12:14   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Jo jag hoppas också att det inte kommer vara obligatoriskt att ha ett PhysX kort för att få spela. Men om man nu Inte behöver ett då. Då måste allting vara gjort två gånger. Som vatteneffekter osv.?
Jag kommer också att skaffa ett PhysX kort när det första spelet man vill ha som kräver det kommer ut. (Troligen KRS eller Cellfactor)

2500kr är kanske inte så farligt när man vet att många spel som kommer, kommer använda denna teknik,
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-27, 15:49   #7
soderberg
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard

Dell har redan i dag kortet som tillval till sin "värsting speldator" XPS 700. Då kostar det 2.212:-.
soderberg
soderberg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009