Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-18, 17:31   #346
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Nu fattar jag. Datum påverkar, jag tänkte inte på, hehe.
Det fina är att ljuset stämmer så det är inte samma vid midsommar som i augusti exempelvis.

Tyvärr har jag stött på ett stort problem: / I've encountered a major problem: https://forums.uktrainsim.com/viewto...f=365&t=153435

Det innebär tyvärr att arbetet med rutten ligger nere ett tag.

Finns det kanske någon XML-kunnig här som har tips på hur man kan ersätta felaktiga värden i tracks.xml med motsvarande (korrekta värden) från en äldre backup?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 15:39   #347
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej Hgv!
Hoppas du inte har jobbat alltför mycket, så du kan börja om igen med min uppdatering som är dubbelriktade spår i hela rutten.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....5&postcount=12
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 17:20   #348
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag skulle förlora många veckors arbete om jag använde din version Totte, så det är inte aktuellt. Jag har ju som sagt gjort många förändringar redan på norska sidan.

Men den goda nyheten är att efter knappt två dagars klippande och klistrande med Notepad++ och ny och gammal tracks.xml sida vid sida, så har jag lyckats återställa spåren.

Har märkt att det ibland blir så när man justerar höjden på en punkt på spåret, att lutningen på allt spår i en riktning från punkten ändras, så det gäller att vara uppmärksam på att det inte blivit fel innan man sparar.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 17:40   #349
Thomas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Another planet
Inlägg: 19
Standard

Hej,

Jag har ett problem med den här rutten som jag inte kommer runt. Har installerat allt (tror jag då) och allt verkar okey, men när man ska starta upp rutten så kraschar allt och det nästan direkt. Den står inte å laddar ens, utan skickar bara ut en ur simulatorn. Har ca 130 rutter men detta uppförande har jag inte varit med om tidigare... Testat en del, men kommer ingen vart med denna rutt. Någon som haft det här problemet?
Thomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 17:58   #350
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Svårt att säga, men felaktiga signaler kan orsaka den sortens fel. Tyvärr florerar det en del olika varianter av de svenska signalerna. T.ex. slutade Jönköpingsbanan fungera när jag hade installerat Själland - det visade sig att gamla signalversioner som inte var kompatibla hade skickats med Själland.

Ett sätt att testa om det är signalernas fel är att helt enkelt se till att signalscripten inte laddas. Om du t.ex. misstänker newS signaler så kan du gå in i Assets\newS\sweden\RailNetwork\signals. Där finns en mapp som heter scripts. Om du byter namn på den mappen eller flyttar den någon annanstans så kommer signalscripten inte laddas. Om rutten laddas normalt när scripten inte laddas så vet du att det är där felet ligger.

Senast redigerad av Hgv den 2021-03-21 klockan 18:05.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-22, 03:32   #351
Thomas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Another planet
Inlägg: 19
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Svårt att säga, men felaktiga signaler kan orsaka den sortens fel. Tyvärr florerar det en del olika varianter av de svenska signalerna. T.ex. slutade Jönköpingsbanan fungera när jag hade installerat Själland - det visade sig att gamla signalversioner som inte var kompatibla hade skickats med Själland.

Ett sätt att testa om det är signalernas fel är att helt enkelt se till att signalscripten inte laddas. Om du t.ex. misstänker newS signaler så kan du gå in i Assets\newS\sweden\RailNetwork\signals. Där finns en mapp som heter scripts. Om du byter namn på den mappen eller flyttar den någon annanstans så kommer signalscripten inte laddas. Om rutten laddas normalt när scripten inte laddas så vet du att det är där felet ligger.
Ok, tack för tipset! Jag ska kolla upp det.
Thomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-23, 19:15   #352
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Status update

- Update the overhead wires/catenary

- Adjusting track gradients

- Adjusting speed limits

- Adjusting signalling and signage

Status for all of the above: Complete between Narvik and Vassijaure
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 18:51   #353
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Uppdatering

Banan är nu uppgraderad hela vägen från Narvik till Kiruna. Det som återstår är att justera lutningar och installera ny kontaktledning på Kiruna C / Kiruna malmbangård. Av någon anledning är det omväxlande lutningar på upp till 25 promille inom stationen så det krävs en del trixande för att få till det så att det blir snyggt.

Är det någon som har tillgång till en äldre linjebok och även signalritningar från tiden innan det nya triangelspåret byggdes (från 2010 eller äldre) så skulle det vara till stor hjälp.

Status update

The upgrade work is now complete all the way from Narvik to Kiruna. I still have to adjust the gradients and install new overhead wires within the Kiruna station area which might take a while as it's a fairly complex station.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 19:41   #354
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Snyggt jobbat HGV
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-16, 16:51   #355
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Hur har det gått? Äldre linjebok vet jag inte.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 13:43   #356
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hur har det gått?
Det har gått bra!

Jag känner mig färdig med rutten nu. Nu återstår att fixa till några scenarion och provköra, och sedan skicka rutten till newS som sagt att han ska lägga upp den på sin server.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 14:00   #357
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det har gått bra!

Jag känner mig färdig med rutten nu. Nu återstår att fixa till några scenarion och provköra, och sedan skicka rutten till newS som sagt att han ska lägga upp den på sin server.
Hur blir det med mellan Kiruna - Luleå? Ska jag ta över och fortsätta?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 15:28   #358
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hur blir det med mellan Kiruna - Luleå? Ska jag ta över och fortsätta?
Du får väl fråga newS om han har några framtida planer för rutten.

Öster om Kiruna är det ju i princip bara spår lagt, med undantag för någon enstaka station där det finns lite landskap runtomkring. Det blir nästan som att bygga rutten från grunden om man ska fortsätta mot Luleå och det har jag varken tid eller ork för att göra.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 16:46   #359
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Du får väl fråga newS om han har några framtida planer för rutten.

Öster om Kiruna är det ju i princip bara spår lagt, med undantag för någon enstaka station där det finns lite landskap runtomkring. Det blir nästan som att bygga rutten från grunden om man ska fortsätta mot Luleå och det har jag varken tid eller ork för att göra.
Spåren österut från Kiruna är ju felaktiga riktningar. Jag kan fixa dem. Fixa lutningen mjukare. Landskap bryr jag inte om.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-17, 17:30   #360
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det är väldigt mycket mer som ska till för att få en körbar rutt än att bara fixa lutning och riktning på spåren. Förutom landskap är det signalering, skyltning, elektrifiering och STH som ska justeras. Då måste man ändå markera spåret och ändra egenskaper så jag ser ingen anledning att göra något åt riktning och lutning om man inte har tänkt bygga klart hela paketet så att säga.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009