Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-24, 22:01   #1
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard Ledningar och spåravstånd sökes

Hej!

Jag letar febrilt efter ledningar för enkel- och dubbelspår men hittar dom inte. Jag har för mig de ska finnas med i Tåg2004 och Tåg2005-paketen?

Sedan undrar jag var man kan hitta avståndshjälpmedlen så man enkelt kan dra dubbelspår?

Tacksam för svar!

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 22:05   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Hej! Kontaktledningspaketet finns på stw's hemsida, nämligen här: http://www.nikson.se/stw/luftledningspaket.shtml (finns något fix för detta paket på forumet, men jag är osäker på vart det finns)

Och Verktygspaketet finns även det på stw's hemsida, nämligen här: http://www.nikson.se/stw/verktygspaket.shtml

Lycka till, så hoppas jag vi får se bilder från dig här på forumet snart!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 16:56   #3
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Tack så mycket!

Jag ska ta o ladda ner dessa så får vi se om jag får ihop något. Jag är så oerhört grön på det här med bandesign så förvänta inga stordåd!

Nä nu lär jag bygga lite...

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 17:02   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Tack så mycket!

Jag ska ta o ladda ner dessa så får vi se om jag får ihop något. Jag är så oerhört grön på det här med bandesign så förvänta inga stordåd!

Nä nu lär jag bygga lite...

/Tågluffe
Det har vi nog alla varit från början, men bättre - blir man!

Missa dock inte att skriva in sifferkoden du ser i rutan när du klickat på "?", som stolpen/bryggans namn. Det gjorde jag i början, och då vart det inge bra...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 17:49   #5
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Det har jag missat med .... Blir mycket att göra om :/ men vet någon hur man gör för att dölja de namnen på kartan (mini Map) ?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 18:50   #6
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Hmm... nu förstår jag inte riktigt det där med ?-tecknet.

Till att börja med innan ni förklarar det närmare:

Jag har laddat ner kontaktledningspaketet samt spåravståndsverktygen. Dessa fungerar fint men jag saknar spline-varianten av kontaktledningarna som jag vill minnas att jag hade tidigare, dvs möjligheten att snabbt dra ut stolpar och ledningar över spåren.

De kontaktledningar jag fick när jag installerade kontaktledningspaketet var "bara" sådana man lägger ut som en och en samt separata stolpar.

Sedan måste jag säga att det är ganska yrt och ologisk ordning = svårt att hitta det man söker bland allt innehåll som finns installerat.

Kan man kategorisera detta själv/döpa om ex "rwspass3538blue" (påhittat) till "Tysk, blå passagerarvagn" för att lättare hitta den nästa gång?

Många frågor nu, och fler lär det bli!

Kul att det rör sig här på forumet btw!

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 19:04   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Frågor är alltid välkomna! Det är kul att folk stället frågor, för det betyder ju att dem är intresserade!

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Hmm... nu förstår jag inte riktigt det där med ?-tecknet.

Till att börja med innan ni förklarar det närmare:

Jag har laddat ner kontaktledningspaketet samt spåravståndsverktygen. Dessa fungerar fint men jag saknar spline-varianten av kontaktledningarna som jag vill minnas att jag hade tidigare, dvs möjligheten att snabbt dra ut stolpar och ledningar över spåren.

De kontaktledningar jag fick när jag installerade kontaktledningspaketet var "bara" sådana man lägger ut som en och en samt separata stolpar.
Den möjligheten finns inte i nuvarande system, utan det är trackside-objekt och scenery-objekt (fria att placera ut var som helst alltså) som gäller. Om Lennart tänker annorlunda med dem nya stolparna vet jag ej.

Citat:
Sedan måste jag säga att det är ganska yrt och ologisk ordning = svårt att hitta det man söker bland allt innehåll som finns installerat.

Kan man kategorisera detta själv/döpa om ex "rwspass3538blue" (påhittat) till "Tysk, blå passagerarvagn" för att lättare hitta den nästa gång?
Jarå! Gå in i Content Mangager -> Leta upp det du vill ändra namn på, i detta fall "rwspass3538", klicka på "Edit>Edit in Explorer" -> Öppna "Config" (bör vara ett textdokument - men jag har stött på ryska grejor som har något konstigt format... Men inte funkar dem då heller) och leta upp "Username" -> Ändra till det du vill att den ska heta.

Citat:
Många frågor nu, och fler lär det bli!

Kul att det rör sig här på forumet btw!

/Tågluffe
Fråga på bara!

EDIT: Med reservation för en massa fel/svåra förklaringar.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-07-26 klockan 19:06.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 21:39   #8
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Okej så man får alltså placera ut stolpar för sig och ledningarna för sig, men vad var det man skulle göra med ?-tecknet?

Jag får fram en ruta där man kan skriva in en nummerserie och där man kan fylla i olika slags villkor. Men vad är det jag ska skriva i det tomma nummerfältet för exempelvis en stolpe?

Har någon förresten några bra tips på svenska landskap/banor som ni byggt och som går att ladda ner på DS för att få tillgång till objekt med svensk karaktär och atmosfär såsom hus, vägar, vegetation etc?

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 21:54   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tågluffe Visa inlägg
Okej så man får alltså placera ut stolpar för sig och ledningarna för sig, men vad var det man skulle göra med ?-tecknet?

Jag får fram en ruta där man kan skriva in en nummerserie och där man kan fylla i olika slags villkor. Men vad är det jag ska skriva i det tomma nummerfältet för exempelvis en stolpe?

Har någon förresten några bra tips på svenska landskap/banor som ni byggt och som går att ladda ner på DS för att få tillgång till objekt med svensk karaktär och atmosfär såsom hus, vägar, vegetation etc?

/Tågluffe
Du kan även använda Trackside-stolpar, dessa är bäst vid linjebyggning, medans scenery-stolpar är bäst på bangårdar tex.

Jag är otroligt dålig på att förklara, men gör ett försök! (Se annars denna guide: http://www.nikson.se/stw/catenary.shtml)

Du trycker på "?" och trycker in den konfigurering du vill att stolpen ska ha (Antalet återledningstrådar/hjälptrådar, färg samt utliggare och dyl.). Du får då fram en kod längst upp i rutan, som troligen är gul. Denna skriver du in som stolpens "namn". Är det linjebygge du gör, så kan du kopiera varje stolpes "namn" (eller varannan för att få zick-zack) och klistra in på nästa/nästnästa stolpe. En jättedålig förklaring, men det är svårt när man inte direkt tänker på HUR man gör, jag bara gör det av vana (dock missar jag ändå ibland ).

Så många banor finns det inte, men Nisse (Nild_bild på forumet) håller på med en ny version av sin Svensk Cab-bana, och där kan du nog hitta en hel del. På forumet finns en fin bana av Kristian "Bana 34". Den är riktigt fin! Annars, ladda ner Svenska tåg-skivorna från Banbyggarna om du inte gjort det ännu!

http://banbyggarna.se/trs06/trainz.htm
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 21:57   #10
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard

Tack så mycket för förklaringen! Då ska jag testa mig fram lite med detta!
Tack också för tips på nedladdningar av scenerier!

Återkommer med fler frågor framöver, var så säker!

Mvh

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009