Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-30, 22:35   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Question Lite aktivitet?

I dessa tider när det händer mer än på länge inom järnvägsimulator grenen med nya releaser och helt nya simulatorer så tycks vårt lilla forum gå emot strömmen - eller är det bara jag som inbillar mig att det är mindre aktivitet här än vanligt?

Ja, man är ju inte själv oskyldig till det. Men när ska man få tid?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 22:58   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ja, jag håller med att det är lite aktivitet i forumet. Tid? Jag tror snarare det är intresse har det med att göra.

Senast redigerad av Totte den 2015-03-30 klockan 23:00.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 23:21   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

För min del är det mycket annat som pågår - skolan tar tex mycket tid. Lägger även delar av min hobbytid på min modelljärnväg samt på min icke-svenska rutt som det inte verkar vara speciellt stort intresse för på detta forum.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 00:42   #4
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Intresset finns såklart men när man jobbar heltid ibland 6 nätter i veckan som jag gör så orkar man inte spendera så mycket tid vid datorn. Och på den lediga tid som man har så är det hushållsysslor och träffa vänner som tar mycket av ens tid.
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 01:07   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag är tävlingsbowlare, ta hand om hushållet, ta hand om landstället och huset hemma. Sysslar även med bilar och tågsimmen. Det är kul att vara med i forum. Läsa och skriva.
Märklinanläggninen är nerpackade för jag har inte tid och rum att vara i.
Jag går på dövas förening ganska mycket i Thn för att umgås med andra döva vänner.

Senast redigerad av Totte den 2015-03-31 klockan 01:11.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 08:04   #6
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
För min del är det mycket annat som pågår - skolan tar tex mycket tid. Lägger även delar av min hobbytid på min modelljärnväg samt på min icke-svenska rutt som det inte verkar vara speciellt stort intresse för på detta forum.
Jeg venter med lengsel etter "Borawian Railways" .

Det er en kjempefin rute

Ha en riktig fin påsk alle her på forumet :-)

Senast redigerad av lukas den 2015-03-31 klockan 09:17.
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 20:59   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

För mig är det inspirationsbrist... Jag har tappat fokus på mitt ruttbygge både på Dalabanan och i Norge. I Norges fall så provade jag det nya högupplösta DEM-datat, och måste göra om mycket för att få rätt till. på Dalabanan så stör jag mig mest på avsaknaden av just högupplöst DEM-data.

Sedan är det mest prioriteringar. Jag har andra intressen, jobbar bl.a. med mycket filmredigeringar, samt spelar rätt mycket andra spel av olika slag.... Åh så jobbsökeriet... Snart så ändras väl förutsättningarna då jag faktiskt kan få ett jobb. = Ännu mindre tid till fritid osv.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 00:16   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja, jag håller med att det är lite aktivitet i forumet. Tid? Jag tror snarare det är intresse har det med att göra.
Tja, intresse och tid är ju till viss del utbytbara saker. Dvs har man ett otroligt driv för något så hittar man förmodligen tid. Har man ett något mindre driv så hittar man kanske inte samma tid.

Själv så har jag tyvärr upptäckt två saker sen när jag var sidomannen i DONJ projektet för flera år sedan. Det första är att arbetsbördan på jobbet har gått upp groteskt - jag har helt enkelt inte ork att jobba med Trainz i timtal efter att jag kommit hem efter en arbetsdag. Det är inte jämförbart, det är lätt dubbelt så mkt jobb. Jag kan säga så här - jag hade betydligt lägre arbetsbelastning när jag jobbade som konsult i en av Sveriges största konsult firmor än jag har nu i offentlig förvaltning. Detta pga grotesk administration - man får mindre utfört men det tar längre tid.

Det andra är att jag själv orkar betydligt mindre sen jag gick in i den berömda väggen - det blir helt enkelt inte tid över till så många projekt längre. Framförallt så vill jag se en kortare tidshorisont på dem - därav problemet att ta mig an 3D grejor i Trainz numera. Är man inte så skicklig så tar det lång tid och det är kan enkelt bli så att man lägger ner för mkt tid på något utan att ta tid för annat. Jag har ett antal projekt som jag jobbar på men jag tänker inte posta något här förrän de är klara - vill inte ha någon press från utomstående alls numera.

Slutligen så känns det inte som att man får så mycket drivkraft från det här forumet som det var för kanske 4 år sedan. Då var det mycket mera projekt. Titta t.ex. på Trainz forumet. I 3D forumet så är det nu t.ex. så att bara ETT projekt inte automatiskt sorteras bort från förstasidan pga det varit inaktivt för länge. Jag minns när den listan var så lång att det var 5 sidor med aktiva projekt.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-06, 00:17   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
För mig är det inspirationsbrist... Jag har tappat fokus på mitt ruttbygge både på Dalabanan och i Norge. I Norges fall så provade jag det nya högupplösta DEM-datat, och måste göra om mycket för att få rätt till. på Dalabanan så stör jag mig mest på avsaknaden av just högupplöst DEM-data.

Sedan är det mest prioriteringar. Jag har andra intressen, jobbar bl.a. med mycket filmredigeringar, samt spelar rätt mycket andra spel av olika slag.... Åh så jobbsökeriet... Snart så ändras väl förutsättningarna då jag faktiskt kan få ett jobb. = Ännu mindre tid till fritid osv.
Fast just på DEM fronten blir det väl ändå snart bättre i Sverige - var det inte tal om att den skulle släppas fri för icke kommersiell användning?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 19:51   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Fast just på DEM fronten blir det väl ändå snart bättre i Sverige - var det inte tal om att den skulle släppas fri för icke kommersiell användning?
Det som släpps fritt är väl inte mycket bättre än vad som redan finns;
"En förenklad höjdmodell, 50 meters upplösning, 2 m noggrannhet i höjd"
http://www.lantmateriet.se/sv/Nyhete...formation-fri/

Högupplöst data kräver en finansiering som inte finns idag;
"När finansieringsfrågan får en lösning kan även annan, mer detaljerad, geografisk information släppas som öppna data,
exempelvis flygbilder, högupplösta höjddata, fastighetskartan, adresser och hydrografiska nätverk,
som bland annat möjliggör risk- och konsekvensbedömningar inom miljösektorn och i klimatanpassningsprojekt."

Min egen aktivitet vad gäller tågsimulator inskränker sig nu till att titta på detta forumet ett par gånger i månaden.
Jobbet tar väldigt mycket energi och längtar inte efter att sätta mig framför datorn hemma.
Train Simulator har inte ens varit igång sedan i höstas!

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 19:54   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
För mig är det inspirationsbrist... Jag har tappat fokus på mitt ruttbygge både på Dalabanan och i Norge. I Norges fall så provade jag det nya högupplösta DEM-datat, och måste göra om mycket för att få rätt till. på Dalabanan så stör jag mig mest på avsaknaden av just högupplöst DEM-data.

Sedan är det mest prioriteringar. Jag har andra intressen, jobbar bl.a. med mycket filmredigeringar, samt spelar rätt mycket andra spel av olika slag.... Åh så jobbsökeriet... Snart så ändras väl förutsättningarna då jag faktiskt kan få ett jobb. = Ännu mindre tid till fritid osv.
Hur lyckades du använda det norska DEM-datat?
Har laddat hem lite DEM filer men undrar vad som ska göras med dem () för att få in det i Train Simulator?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 21:55   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Nu är det aktivitetssvacka igen!
Verkar vara nästan bara jag som svarar problemfrågor frågor åt er.
Mina problemfrågor blir sällan besvarade, varför?
Fortsätter forumet vara så här lågt, riskerar försvinna som i norska forum.
Jag ber er, VAKNA!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 22:45   #13
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag studerar i Skåne i ytterligare ett par veckor och har ingen dator. Jag läser forumet på telefonen nästan varje dag, men jag tycker att det är svårt och tar väldigt lång tid att skriva inlägg så jag kommenterar inte så mycket. Men ser fram emot att flytta in i nya lägenheten och börja bygga på mina rutter igen!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 22:54   #14
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jag och många andra tror jag väntar på de nya Unreal simulatorerna,
så det kommer nog vara rätt dött i något år framåt är jag rädd.
Men Trainz folket verkar hålla på rätt bra.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 01:25   #15
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag studerar, och det tar mycket av min tid. Tågsimulatorn använder jag knappast numera, och jag är ingen expert precis.

Är tyvärr en mörk spiral just nu. Ingen aktivitet från modellbyggarna = ingen aktivitet från resten. Så ser jag på situationen just nu.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009