Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-18, 13:26   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Trafikskyltar vägmärken

Hello!

Från DLS har jag hittat flera vägmärken skapade av "bengolle". En del av dem använder jag i mitt trainzland, Bensland.
Det var lite svårt att förstå hur de ser ut, med kryptiska namn som "SWE TT 20" exempelvis. Så jag har ändrat "username" i config-filen till "SWE TT 20 Parkering motorcykel" och liknande på samtliga jag hittat och laddat hem.

Nu till två frågor:
1. När jag någon gång i framtiden delar med mig av Bensland, kommer dessa då att bli som "missing kuids"? Enda ändringen är i "username" så "bengolle"s kuid och allt annat står oförändrat. (Har försökt maila till honom, men kommer inte fram, så om du, Bengolle läser detta, får du gärna höra av dig.)

2. Kan inte finna den fyrkantiga blå skylten för "Övergångsställe". Någon som vet och kan ge tips var jag hittar den?

Ett litet smakprov på Bensland. Här är det i närheten av Karlsköping Central.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Overgangsstalle.jpg (120.2 KB, 91 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-07-18, 16:25   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Bengolle det är jag och i configen, så är det nog någon gammal telia-mail som jag inte har kvar.

Svar på fråga 1.

Blir inga problem, mer än att objekten har sina gamla namn sen tidigare hos övriga.

Innan svar på nästa fråga.

Där döpte jag objekten efter t.ex. VM=Varningsmärken, PM=Påbudsmärken, FM=Förbudsmärken m.m. TT kommer jag inte ihåg, kan vara Tilläggstavlor.

Fråga 2.

Nu står det helt still i skallen och jag kommer inte på vad jag döpte den till.

Men däremot, så har jag uppdaterat A-märkena = Varningsmärken, B-märken = Väjningspliktsmärken (där Övergångsställe är med) och C-märkena = Förbudsmärken med texturegrupper, istället för en jäkla massa olika vägmärken. Sen har jag inte kommit längre. Är tänkt att göras så, med övriga märken också, men det har fallit i glömska.

Märkena har samma namn, som hos Transportstyrelsen. Som t.ex. A1, A2, A3 m.m. Där fler tavlor finns, som t.ex. A1, så har dom fått en siffra till A1_1 och A1_2 Farlig kurva åt vänster, samt åt höger.

Länk till Transportstyrelsen och dess vägmärken, som är bruten i den andra tråden.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...fik/Vagmarken/

Dom uppdaterade märkena finns här i länken nedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36027



EDIT: Står O.B.S för Tane 3.5 i länken ovan, men dom fungerar även i TS2010 med build 3.3. Bifogar en bild också, så ser ni även vad grejerna heter i Trainz.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (291.0 KB, 87 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2017-07-18 klockan 18:26.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-18, 19:28   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack "Bengan" eller ska jag säga "bengolle"

Tack för utförligt svar och länkar. Ja, det är en hel röra med märken och jag kommer nog inte använda dem alla utan bara några få. Så jag nöjer mig med de jag har sedan tidigare (med tillägget av Övergångsstället).
Så här ser min Content Manager ut när det gäller några av dina saker:

Hälsningar från ett varmt Newfoundland.
EDIT: Tillägger att jag använder dem i TANE SP2 och de fungerar fint även där.
Om det blir strul i framtiden så går jag över till dina senaste versioner.
Slut EDIT.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bengolles saker.jpg (146.2 KB, 88 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-07-18 klockan 19:48.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-18, 23:05   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Glömde att säga att ditt jobb med vägskyltarna är mycket ambitiöst och verkligen användbart. Det är en gruva att gräva i för att få verklighetstrogna skyltar i vägsystemet. Synd att du inte hunnit fram till bokstaven X. Där finns ett som jag (och kanske fler) är intresserad av och det är "X1 Markeringspil". Den där rektangulära med gula pilar på blå botten som markerar skarp kurva. Finns en uppsjö på DLS och har något med Chevron i namnet, men de är antingen svart/vita (USA mest?) eller Svart/gula (Brittisk typ?).
Har försökt klona något och se om det går att ändra på. Visst, men då blir det knepigt med copyright därför att jag gör om hela skylten till "mitt" och dessutom kan jag inte gå in i .im-filen och ändra något där.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 05:33   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Har gjort några såna på emges gamla skyltar. Både med gult/blått och vitt/ blått, men vad jag jag kallade dom, minns jag inte. Tror att även dom finns på DLS, annars här på Forumet i Downloadsdelen för Trainz.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 07:42   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Om du söker på DLS och bara kryssar i TS2009 SP4/TS2010, samt ändrar till Username och skriver in Bengolle. Så bör du få fram tre sidor och om du går till sidan tre. Så hittar du Upplysningsmärken med knappt läsbara namn, då inte Trainz klarade av å, ä och ö. Dessa har blivit utbyta mot andra bokstäver/tecken.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2017-07-19 klockan 07:47.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 18:48   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Bengan. Har letat men inte hittat. Sökt igenom 988 objekt av "bengolle" från Trainz 2009/10-tiden men fann mest bilar och annat. De trafikmärken som var där kallades Upplysning om körriktning, men det var inget för skarpa kurvor (se bild)

Jag kan - i och för sig - fixa en skylt själv, men saknar kunskap om hur man ändrar och skapar en .im-fil. Det jag brukar göra är att clona ett objekt - sedan gå in och ändra TGA-bilden i photoshop och på så sätt ändra i objektet. Låter alla övriga namn på "Texture file" och "xx.im" filer och sådant vara kvar.

Så om jag bara hade grunden till skylten så skulle jag kunna gå in och ändra på utseende och färg och storlek. Det sistnämda är lite knepig om det avviker från .im-filen. Då blir det Faulty!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bengolles saker2.jpg (194.8 KB, 67 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 21:08   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Letade igenom mitt gamla TS2010 och hittade grejerna till slut.
Men vet inte, om det fungerar i Tane. Ser att builden är så låg som 1.5. Men fungerade det i TS2010, så kanske det finns hopp för Tane också.

Det blev lite blandat och inte enbart dom skyltarna som du efterlyste.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20170719_0000.jpg (134.0 KB, 64 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Markeringsmärken.cdp (165.0 KB, 50 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 13:15   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jo det är rätt märken. T:ANE är på gott humör ibland och accepterar saker som är "gammalt som gatan". De här sakerna fungerar fint trots sin ålder, medan andra som bara är ett snäpp under godkänd trainz-build inte accepteras alls. Blir inte klok på detta. Hur som helst. Tack för hjälpen. Måste också ge dig en applåd för alla saker du skapat (och skapar) till Trainz. Fortsätt med det.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rken.jpg (92.0 KB, 44 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009