Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 02:57   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Vägskydd i Train Simulator 2013

Tyvärr verkar många vägskydd som fungerade i RW3 / Train Simulator 2012 inte längre fungera som avsett i Train Simulator 2013. På en del ställen har jag lyckats få det att fungera genom att flytta på länkar till bommar och signaler, men jag har svårt att hitta någon röd tråd som jag kan följa för att förstå varför det fungerar ibland och ibland inte.

Bl.a. är det problem med signaler som inte blinkar/låter trots att bommarna går ner. I andra fall fungerar allt korrekt utom att signalerna fortsätter blinka/låta och bommarna ligger nere även när ett tåg har passerat.

Anläggningar utan bommar verkar dock fungera, signalerna går igång när VF-signalen passeras, V-signalen slår om till vitt, och när tåget har passerat går V-signalen till rött och signaleringen mot vägen slutar.

Finns det planer på att uppdatera vägskydden? Tillsammans med andra signaler är dom en viktig del för att få till en realistisk känsla i en rutt och det är tråkigt när det inte går att få det att funka ordentligt.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 10:15   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej och god fortsättning Hgv!
Verkligen trist med vägskydden och jag håller med dig. Hoppas på bara nå´n kunnig datanörd kan fixa buggen så snart som möjligt, annars dör intressen av RW.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 20:37   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Vägskydden borde göras om så att de använder det nyare sättet som även stoppar vägtrafiken.
Viljan att uppdatera dem finns men varken tiden eller orken.
2012 blev ett förlorat år för min del när det gäller RailWorks.
Hoppas lite smått att det ska ändras 2013 men vägskydden ligger inte topp i listan på saker att titta på.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 20:43   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Skönt att höra att viljan finns!

Har du nån uppfattning om hur svårt detta är? Objekten är ju färdiga så det är väl "bara" scriptning det handlar om.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 02:29   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Nu har jag fått vissa vägskydd med bommar att fungera. Vad jag gjorde var att byta plats på länkarna till bommar och signaler. Enligt manualen ska ju bommarnas länkar vara längst in, närmast vägen, och signalernas länkar "längst ut". Byter man plats så att "bomlänkarna" är längst ut verkar vägskydden fungera, åtminstone på enkla korsningar med ett spår. Dubbelspår har jag fortfarande problem med.

Vid vissa korsningar ligger dessutom bommarna nere och signaleringen fortsätter när ett tåg har passerat, men bara i ena riktningen. I andra riktningen fungerar allt som det ska (bommarna går upp och signaleringen slutar).

Tyvärr har jag också åkt på ett nytt problem: RW kraschar utan varning (jag hamnar på skrivbordet) vid vissa vägkorsningar. Det verkar som att det har samband med att vägskyddet aktiveras.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 09:40   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Va jobbigt att läsa sån´t att vägskydden inte fungerar.
Jag tänkte om man skapar vägskydd i helt stycke som det finns tyskt vägskydd. Bommar, vägsignal, V-signal och VF-signal, alla i en enda klick till spåret. Sen kan man flytta dem till rätt önskad plats. Vad tror ni om det?
En annan sak om blåvita bommar, den har fördröjning att få ner bommarna, kan man ändra scripten så att bommen fälls ner direkt efter loket nått länken?

Senast redigerad av Totte den 2013-01-18 klockan 14:16.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 13:38   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det är klart att helt nya vägskydd vore det bästa. Tyvärr är det över min förmåga. Vi får väl vänta på att KMW har tid, ork och intresse till detta.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 17:53   #8
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jag har kikat lite på scripten utan att förstå hälften men det verkar ha smugit sig in ett potentiellt fel i ett funktionsanrop i några av skripten som har med vägskyddet att göra. KMW får väl bekräfta eller dementera detta sedan vid tillfälle men när jag justerade dessa funktionsanrop så fick jag konsekvent vägskyddet att fungera för enkelspåret(flerspårsövergångar är inte testat ännu) om man följer beskrivningen till punkt och pricka i manualen som medföljer signalerna.

Vill någon testa på att göra ändringarna på egen hand(och på egen risk) så ta först en backup på nedanstående filer innan ni ändrar något. .lua filerna går bra att editera i notepad och efter editering innan Railworks startas upp igen så bör eventuell blueprints.pak fil i Assets\newS\sweden\ raderas annars finns möjligheten att inte ändringarna träder i kraft. Bäst nog dock att invänta besked från KMW om detta är orsaken och då eventuell patch till signalerna!

Alla filer finns under railworks\Assets\newS\sweden\RailNetwork\crossing\ scripts\
Kod:
Rad 70 i SE VF Signal.lua 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex ) 
ändras till 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )

Rad 51 i SE X Gate Left.lua 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex )
ändras till 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )

Rad 51 i SE X Gate Right.lua 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex )
ändras till 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )

Rad 51 i SE X Gate ShortL.lua 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex ) 
ändras till 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )

Rad 51 i SE X Gate ShortR.lua 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, linkIndex ) 
ändras till 
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )
Det är alltså en parameter(1) i funktionsanropet som saknas vilket troligtvis(om jag får gissa fritt) betyder att meddelanden som ska skickas vidare till nästa signal "äts upp" innan de når målet och därmed aldrig aktiveras?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 21:34   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag väntar spänt på KMW:s svar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 21:27   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Det är alltså en parameter(1) i funktionsanropet som saknas vilket troligtvis(om jag får gissa fritt) betyder att meddelanden som ska skickas vidare till nästa signal "äts upp" innan de når målet och därmed aldrig aktiveras?
Jag kan bekräfta att parametern mycket riktigt saknas och att det ska vara en etta på dessa ställen.
Betydelsen av parametern är dock en annan än gissningen.
En etta betyder att meddelandet ska skickas till en länk riktad åt samma håll, -1 betyder att det ska skickas till en länk åt motsatt håll.
Sökte genom originalskripten och just detta felet fanns endast på dessa två ställen (alla X Gate kommer från samma originalfil och därför de har samma radnummer).
Lite svårt att tänka ut vilka konsekvenser detta kan få men meddelanden skulle kunna försvinna.
Tror inte det har någon stor betydelse för VF-signalen men X-signalerna skulle väl kunna ställa till en del.
Någon som haft problem med korsningarna får gärna testa och rapportera hur det gick.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 21:54   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Någon som haft problem med korsningarna får gärna testa och rapportera hur det gick.
Man skulle ju kunna tänka sig att någon som haft problemen och tagit upp detta ämne gång efter annan skulle ha vänligheten att testa och ge feedback också så att en lösning skulle komma till stånd....men icke

Enkelkorsning,dubbelkorsning och trippelkorsning testade från min sida och det verkar fungera så långt.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 23:12   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Ursäkta dröjsmålet med svaret.
Det är X-signalerna som ställer till, som KMW skriver. Se enl. bilden.
Den blinkar vit sken medan de andra visar riktigt.
De stora problem är vid bangårderna med huvudsignaler och växlar som har vägkorsning i närheten, fungerar inte alls.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg x-signalen.jpg (207.5 KB, 192 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 23:15   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Mawkish, har du möjlighet att lägga upp färdiga filer med dina ändringar? Jag gick in SE VF Signal.lua och där står redan "1" trots att jag inte har gjort någon ändring i den filen.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 23:18   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Mawkish, har du möjlighet att lägga upp färdiga filer med dina ändringar? Jag gick in SE VF Signal.lua och där står redan "1" trots att jag inte har gjort någon ändring i den filen.
Samma här!
Jag tror det är annat fel i scripten, vet inte vad. Är inte expert på scripten.

Senast redigerad av Totte den 2013-01-22 klockan 23:22.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 23:40   #15
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Tackar för att ni vill testa(även om man måste gnälla och klaga lite först ;D)!

@Totte: På bilden ser det ungefär ut som om jag tar bort ändringarna ovan så kanske kan de lösa dina problem i vilket fall men det kan ju vara någonting annat också.

@Hqv: Har länkat med en rwp-fil med ändringarna glöm dock inte backupen innan!

Problemet för mina tester att jag inte har någon helhet att sätta in vägskydden i som ni har med era rutter utan det blir bara just vägskydden jag testar utan att veta hur de fungerar i symbios med andra signaler.

Tack igen!
Bifogade filer
Filtyp: zip vagskydd_testfix.zip (23.6 KB, 63 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009