Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-04, 19:40   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Låsta växlar i tolvan

Finns det något sätt att bli av med de låsta växlarna i TS12?
Är det 58414 som är sista modellen av TS12?

Jag har en dator med Intel E8600, ett GeForce 8600GT kort, 4 GB RAM samt Windows XP och TS12 ligger på en WD Black 2 TB disk men det är trögt för egentligen för att köra TS12.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 20:19   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
4 GB RAM samt Windows XP.
Byt till Win7 och uppgradera minnet till 8 Gb.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 21:20   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Byt till Win7 och uppgradera minnet till 8 Gb.
Att byta till Windows 7 är väl inget bra råd när man har det bättre XP. Vad kostar det f ö? Tänk också på att Win 7 ligger på tre DVD-skivor medan XP ligger på en - och du får inte att dugg mer. Ett bättre råd är att gå tillbaka till TRS 3010, så slipper man tolvans problem. Att öka på RAM-minnet är ingen dum idé.

Nisse

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 21:37   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Att byta till Windows 7 är väl inget bra råd när man har det bättre XP. Vad kostar det f ö? Tänk också på att Win 7 ligger på tre DVD-skivor medan XP ligger på en - och du får inte att dugg mer. Ett bättre råd är att gå tillbaka till TRS 3010, så slipper man tolvans problem. Att öka på RAM-minnet är ingen dum idé.

Nisse

Nisse
Nils, om han kör Windows XP så är det ingen idé att utöka minnet eftersom datorn redan har 4GB vilket är maximalt vad som stöds i XP. För att använda mer minne måste han installera ett 64bitars OS. Byte till Windows 7 är därför en bra idé
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 23:38   #5
TobbeSvensken
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 41
Standard

Växlarnas låsfunktion är till för att skydda oönskad omläggning av växeln av dig själv eller någon annan, vilket kan till exempel orsaka urspårning.
Jag har aldrig sett att man kan inaktivera den funktionen, men du kan ju alltid kolla om du vill.
__________________
Hälsar en mupp från Stockholm
TobbeSvensken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-05, 01:44   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag skrev mest om hur trögt spelet går eftersom datorn ju skall räcka till. Men jag hoppas kunna bestämma mig så att jag får en ny dator köpt om inte allt för lång tid.
Det jag har i tankarna är Intel 4770, GeForce 770, minst 16 GB RAM samt vilket jag ju minst av allt vill, Windows 8. Har även tänkt mig två SSD. En för operativ och program och en för just Trainz. Någon som kör Trainz från en SSD och kan berätta om erfarenheterna. Det här hoppas jag skall räcka för TS12 men undrar om det räcker för TS1?.

Jag vet vad de låsta växlarna är till för men jag tycker det försvårar den egna körningen. Speciellt på områden där växlarna ligger tätt. Ända upp i tian kunde man ju lägga om växlarna ända till man var framme vid dem med J på tangentbordet.
Så visst tolvan har ju en del förbättringar men samtidigt en del försämringar. Jag köpte tolvan när den kom men tyckte den var så mycket sämre än tian, speciellt då på min dator, så den har fått stå i hyllan ända sedan jag prövade den efter köpet.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009