Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-10, 19:40   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard ?-tecken -???

Jag har råkat ut för ett märkligt fenomen - och då handlar det om TRS 2012, inte förvånande.

Jag har installerat min Cabbana från TRS 2010 till 2012. Banorna använder samma cdp-filer och är i princip en spegelbild. Skillnaden är att i 2012 har jag tvingats ta bort en del äldre objekt och ersatt med nya.

Häromdagen tvingades jag installera om datorn. Jag tog över samtliga cdp-filer, som ingår i 2010, till 2012 samt lade till dom nya. Resultatet blev häpnadsväckande: Inget frågetecken i 2010-banan, 83 i 2012-banan! Samtliga 83 förmodligen inlagda på något sätt av Trainz/N3v.

Jag har självfallet inte gått igenom samtliga 83 annat än stickprovsmässigt. Ingen av de kollade har med Cabbanan att göra. Ett av frågetecknen har att göra med något som heter "My Little Farmies"!

För att förtydliga: ?-tecknen återfinns i TRS 2012 routen Cabbanan,/Content/My content/View Dependencies.

Lägger jag ut den här banan får mottagaren bergis hicka när denne möts av de 83 ?-tecknena. Så den bra frågan: Finns det nåt trix för att ta bort de 83 fulingarna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 20:36   #2
TobbeSvensken
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 41
Standard

Ja, tecken som inte stöds av CM ersätts av "?". Till exempel ryska eller kinesiska bokstäver. Men själva spelprogrammet bör dock kunna visa alla språk.
__________________
Hälsar en mupp från Stockholm
TobbeSvensken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 22:39   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Nisse min vän, vad är det för frågetecken du pratar om????
Vart ser du dom, i CM, eller..........????????
Visa gärna en bild som förtydligar, för JAG fattar inte vad du menar.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 23:58   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nisse min vän, vad är det för frågetecken du pratar om????
Vart ser du dom, i CM, eller..........????????
Visa gärna en bild som förtydligar, för JAG fattar inte vad du menar.
Vi är helt eniga, Ekan - jag fattar inte heller nåt. Däremot fattar jag att TRS 2012 är något av det sämsta jag köpt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1 kopiera.jpg (123.3 KB, 103 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 03:57   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Vad jag förstår, så är alla dessa ?-tecken objekt som saknas för den aktuella rutten. Sådana objekt som inte finns tillgängliga på DLS utan på andra hemsidor. Men jag ser några objekt som har minus i kuidnummret, som då borde ha varit inbyggt i äldre versioner av Trainz men som troligen har ett lägre build än 2.7 som man inte längre kommer åt via CMP. Dessa går troligen att hitta manuellt via DLS om man söker på kuidnummret, annars får man leta reda på dessa kuider i en äldre version av Trainz.

Skrivit från mobilen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 10:24   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nej, Bengan - filerna har INGET med min bana att göra. Jag skall försöka förtydliga. Jag har lyft över min cabbana från TRS 2010 till 2012. Därefter tagit bort de äldre objekten som Trainz hatar (hus framför allt) och lagt in nya (dina bl a). Banorna är identiska.

Sedan har datorn kraschat och ominstallerats. 2010 och 2012 har lagts in på nytt. Därefter har SAMMA cdp-paket lagts in i båda banorna och 12:an kompletterats.

Två helt rena Content har fyllts med samma cdp-filer (plus tilläggen i 2012). Banorna har sedan kontrollerats visuellt och inget saknas vad jag kan se. Detta intygas också av 2010, som inte saknar en enda fil.

Så frågorna är: Varifrån kommer de 83 saknade filerna i 2012 ifrån? Vem har bestämt att de skall vara med? Kan jag ta bort dem ur View Dependencies? Hur?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 10:57   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Det lönar sej att läsa hela inlägg märkte jag nu, det står ju klart och tydligt i
ditt första inlägg: "För att förtydliga: ?-tecknen återfinns i TRS 2012 routen Cabbanan,/Content/My content/View Dependencies", det hade jag missat, hehe.

MEN, nu gör du oss lite förvirrad Nisse, när du säger att det inte är din bana det gäller, är det inte din bana du har högerklickat på, och valt "view dependencies", alltså rutan med alla frågetecken i, eller.........??????

Om så är fallet, prova att högerklicka på banan igen, och välj "download", och se vad som händer.
Det står ju bland annat nere till höger i rutan på din bild att det finns 62 objekt som SAKNAS på download station.

Frågetecknen i rutan betyder att det saknas prylar, som inte CM kan hitta.

Annars får du gå den jobbiga vägen, och kopiera alla kuidnummer med frågetecken, och plocka dom som cdp-filer från ditt 2010, där dom uppenbarligen finns, eftersom att inga missing dependencies visas där, om jag har fattat dej rätt.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 11:06   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Har du sparat även "orginal"-mappen? Har upptäckt att det fanns en hel del även där, som behövdes i Trainz 2010. (fast jag gick från Trainz 2009 visserligen...)

EDIT: kollade på några av dem du har, och kuid -1 är Auran ju (finns åtminstone massor av saker som styår under "Auran" på -1. Och av dem jag kollade på, är det saker som är build in.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-06-11 klockan 11:13.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 11:41   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Har du sparat även "orginal"-mappen? Har upptäckt att det fanns en hel del även där, som behövdes i Trainz 2010. (fast jag gick från Trainz 2009 visserligen...)

EDIT: kollade på några av dem du har, och kuid -1 är Auran ju (finns åtminstone massor av saker som styår under "Auran" på -1. Och av dem jag kollade på, är det saker som är build in.
Mycket bra tanke Jockes - men nej, jag har inte lyft över localmappen för varken 2010 eller 2012. Däremot kan det vara en idé att slänga hela 12:ans localmapp i papperskorgen och installera allt på nytt där.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 16:23   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Troligen från din bana och att det är sådana objekt som du har använt vid ditt bygge.

Alla objekten med minustecken är sådana objekt som är inbyggt i Trainz, men detta betyder inte att samma objekt även är inbyggt i TS2012.

Dom med minustecken på din bild håller Build 1.3 som inbyggt i TS2010 och TS2012 hanterar bara Build 2.7 och uppåt (om jag minns rätt). Tredje sista på din bild är Tomas (chakz0r) Busstop SL renameable som håller Build 2.0 och som också är inbyggd i TS2010.

Förmodar att TS2012 inte vill installera dessa objekt för att Trainz-builden är för låg.

Prova och leta upp kuid efter kuid och ändra i configen så att lägsta Build på dessa objekt blir 2.7

För att inte påverka ditt TS2010 och ändra på dom inbyggda objekten.

Så skulle jag prova med att först klona objektet, sedan ändra Build till 2.7 och sedan spara som cdp-fil. Sedan skulle jag installera denna cdp-fil i TS2012 och sedan köra Open for Edit och där ändra kuidnr. När du klonade objektet, så fick objektet ditt kuidnr. Där skulle jag ändra tillbaka till original-kuiden för att se om det försvann ett objekt på din lista, så att det bara är 82 ? kvar. Sedan upprepa allt 82 gånger till.

Alternativ: Klona alla objekten så att dessa får dina kuidnummer och sedan ändra på alla objekten i configen för din Cab-bana där dom felande kuiderna finns. Nackdelen med det hela är då, att du har snott alla andras objekt och behöver söka en massa tillstånd för att kunna lägga upp dom klonade varianterna för nedladdning då du tänker släppa din Cab-bana.

Troligen gäller väl samma sak, om du nu skulle uppdatera deras objekt till ett högre Build.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:48   #11
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kan ju meddela att objekt med lägre Trainz build än 2.7 fortfarande fungerar i TS2012 (så länge själva objektet är kompatibelt med native mode, mm), det ända som händer är man får ett gult utropstecken för Trainz builden, alltså bara en varning, om man installerar sådana objekt.
Däremot går det inte att ladda ner grejor via CM från DLS som har lägre build än 2.7, så allt sådant får man ladda ner manuellt direkt ifrån DLS web sida.

Men i vanlig ordning så har Auran/N3V kringgått det själv, bland annat så är fortfarand SJ Os flatcar inbyggd (med hjul som inte ens rullar, FIASKO, och får en en hel drös varningar när man clonar den, se bild), men inga varningar på orginalet inte (N3V policy kallas det väl ).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (155.8 KB, 71 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-06-11 klockan 17:52.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 20:31   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tack för alla tips - men problemet kvarstår; Varken jag eller min bana vill ha de 83 felaktiga filerna. Jag vet bara inte hur jag får bort de obefintliga.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 21:23   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Tack för alla tips - men problemet kvarstår; Varken jag eller min bana vill ha de 83 felaktiga filerna. Jag vet bara inte hur jag får bort de obefintliga.

Nisse
Nisse, hur många objekt har du på din Cab-bana i TS2010. Enligt din bild från TS2012, så innerhåller banan där 630 st totalt. Kan nästan sätta en tunna skit på att banan, innerhåller exakt lika många objekt i TS2010 som i TS2012. Så du ska nog inte ta bort dom objekten som du anser obefintliga i TS2012, utan leta reda på varje objekt i TS2010 och gör en cdp-fil av dom som du har frågetecken för. En sak är i alla fall säkert (tror jag) och det är att du inte har dessa 83 saker med ?-tecken installerat i TS2012.

Om dom nu skulle vara obefintliga som du skriver och inte ska vara med på banan. Då får du nog öppna upp configen för Cab-banan och gå igenom alla 630 objekten i kuid-table och plocka bort dom 83 felaktiga kuiderna som du bestämt hävdar är obefintliga och inte har någonting med din Cab-bana att göra, vilket jag ändå tror att dom har.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 11:02   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nisse, hur många objekt har du på din Cab-bana i TS2010. Enligt din bild från TS2012, så innerhåller banan där 630 st totalt. Kan nästan sätta en tunna skit på att banan, innerhåller exakt lika många objekt i TS2010 som i TS2012. Så du ska nog inte ta bort dom objekten som du anser obefintliga i TS2012, utan leta reda på varje objekt i TS2010 och gör en cdp-fil av dom som du har frågetecken för. En sak är i alla fall säkert (tror jag) och det är att du inte har dessa 83 saker med ?-tecken installerat i TS2012.

Om dom nu skulle vara obefintliga som du skriver och inte ska vara med på banan. Då får du nog öppna upp configen för Cab-banan och gå igenom alla 630 objekten i kuid-table och plocka bort dom 83 felaktiga kuiderna som du bestämt hävdar är obefintliga och inte har någonting med din Cab-bana att göra, vilket jag ändå tror att dom har.
Efter en kortare timeout har jag tittat igen på det här problemet. Upptäckte nu att jag har 550 objekt 2010:ans kuid-table, medan jag har tilldelats 629 objekt i 2012.

Ett av de saknade objekten är Mercedes MB 220. Det har jag definitivt inte lagt in, varken i 2006, 09 och så vidare. Varför kan jag utveckla.

Att ta bort ett objekt ur configs kuid-table går tydligen inte, kan kopiera men inget annat. Går det att ta bort dem - i så fall är ju sommaren räddad...

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 11:25   #15
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter en kortare timeout har jag tittat igen på det här problemet. Upptäckte nu att jag har 550 objekt 2010:ans kuid-table, medan jag har tilldelats 629 objekt i 2012.

Ett av de saknade objekten är Mercedes MB 220. Det har jag definitivt inte lagt in, varken i 2006, 09 och så vidare. Varför kan jag utveckla.

Att ta bort ett objekt ur configs kuid-table går tydligen inte, kan kopiera men inget annat. Går det att ta bort dem - i så fall är ju sommaren räddad...

Nisse
Går det inte i banan att köra "delete missing assests" i TRS12? Fanns åtminstone i TRS09 (fast vet inte om den funkade..). Fast om det är saker som ev. saknas på banan (kanske spår elr. dyl) så är det kanske inte det bästa...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009