Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-21, 10:28   #1
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard Installationsproblem

Har upptäckt att de tåg som installeras genom en install.exe-fil sällan fungerar. Har upprepade gånger försökt installera t ex TGOJ litt MA, v.2 men det vill sig inte! Till den saknas tydligen en .s-fil medan det till andra installationer kan saknas en .bmp-fil eller nåt annat. Däremot är det sällan några problem med de .zip-filer där man klistrar in filerna i olika mappar.

Inläggen i Forumet tyder på att detta är ett känt problem, men har någon klurat ut en lösning? Vill gärna ta del av den i så fall...

Till vissa tåg finns ingen .con-fil. Hur använder man då tåget? Har provat Conbuilder och kan göra egna .con-filer, men hur använder man dem sedan i MSTS?

Jag har många tåg inlagda men kommer inte åt dem genom MSTS. Hur får man in dem i rullningslisterna i MSTS?

Slutligen en mycket stor eloge till alla entusiaster som skapat detta! Jag är djupt imponerad och hoppas själv kunna bidra när jag lärt mig lite mer!

Tack på förhand!
pedeo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 10:58   #2
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Testa att följa denna guide om hur man gör consist:
CONSISTGUIDE, MSTS-AKUTEN

När man gjort ett consist och sparat etc så kommer det "nya" tåget att finnas i rullningslisten! Det är ett krav att con filer för tåget finns för att msts ska hitta det![V][8D]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 12:10   #3
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Jag testade att döpa om och skapa nya mappar i TRAINSET-mappen av redan installerade tåg för att tillfredsställa aktiviteterna och slippa alla felmeddelanden till VHJ-banan och kom på så sätt tillrätta med problemet med den saknade Ma_sj.con-filen. Ska göra likadant med godstågsvagnarna lite senare. Allt för att göra den fantastiska VHJ-banan körbar med aktiviteter och allt.

Det är kanske ingen rolig lösning men det verkar som att den fungerar tills vidare. Hoppas ju på tips om en bättre lösning.

VHJ-banan innehåller mångder av spår. Vet någon om det finns en spårplan? Vill prova att skapa lite egna aktiviteter och behöver överblick.

Tack för alla tips hittills!
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 12:12   #4
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pedeo



VHJ-banan innehåller mångder av spår. Vet någon om det finns en spårplan? Vill prova att skapa lite egna aktiviteter och behöver överblick.

Tack för alla tips hittills!
Så fort du öppnar AE (Activity Editor) och väljer VHJ så finns det en karta med ALLA spår

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 12:35   #5
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Jag får inte igång Activity Editor...

Standardinstalleras den, eller?
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 12:38   #6
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Tar tillbaka det sista! Det var min egen dumhet! Efter att ha flyttat MSTS till en annan del hårddisk (har partition) så glömde jag uppdatera sökvägen. Kanske ett tips till andra som inte får det att fungera: datorn tänker inte alltid som användaren...
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 12:39   #7
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Ja..har du installerat spelet så du kan starta det via start/program/Microsoft Games/Microsoft Trainsimulator/

HÄr skall du finna "Editor & Tools"

MVH Erik
VD, Railway Transport System

www.svttl.se
rts@svttl.se
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 13:03   #8
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pedeo

Har upptäckt att de tåg som installeras genom en install.exe-fil sällan fungerar. Har upprepade gånger försökt installera t ex TGOJ litt MA, v.2 men det vill sig inte!
Den exe-filen installerar sig i C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator. Har du installerat MSTS i en annan mapp eller på en annan partition så händer det som du beskriver, dvs att det inte funkar.

Men leta i C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator så skall du se att TGOJ litt MA, v.2 finns där. Då är det bara att klippa och klistra den till den mapp där du har MSTS installerat.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 19:22   #9
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Problemet är att när det finns en .exe-fil att klicka på så laddas inte alla filer som hör till tåget. Installationen avbryts när det är problem med en fil. När man laddar hem en .zip-fil ser man vilka filer som finns med och det är bara att klippa och klistra, medan .exe-filen dessvärre omöjliggör en hel installation eftersom en .bmp-fil eller en .s-fil ställer till det. När jag kollade installationen av Litt Ma så fanns där dessvärre bara två ensamma stackars filer... [xx(]

Är det bara för mig .exe-installationerna krånglar? Det har hänt en tre-fyra gånger nu.

Var hittar man samma tåg som .zip-fil? Något tips?

En stor [:X] till den som kan hjälpa mig!
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 20:28   #10
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Har du provat att ladda ner den igen och prova att installera en gång till? Ibland händer det ju att filer "skadas" när man laddar ner dom vilket tyvärr kan ge lite konstiga fel.

Prova att ladda ner den igen så skall du att det funkar felfritt!


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 20:44   #11
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Tack för dina uppmuntrande svar, Rogge, men dessvärre har jag laddat ner filerna om och om igen med samma resultat. Det hakar sig vid samma fil hela tiden. Jag är emellertid obotlig optimist och vill så gärna ha tågen att jag kommer att fortsätta försöka tills det går...

Såvida du inte har fler goda idéer... [8D]
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-21, 20:51   #12
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Nope! Samma fel igen trots ny nedladdning. install.exe stannar på filen MA/ma_sj.s

I brist på gråtande smiley sätter jag in denna:
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-23, 20:37   #13
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Hei pedeo

Hvis du har en brannmur aktiv kan du få dette problemet ved nedlastinger. Prøv å slå av brannmuren og se om dette hjelper. Har hadt det samme problemet flere ganger å dette hat hjulpet.
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Installationsproblem JBJ Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-06-12 20:17



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009