Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Visa resultat för omröstning: 3D-släppsalternativ
Payware -- jajjamensan fullfjädrad modell vill jag ha 14 25.45%
Donationware m minisumma -- Ja en liten peng är väl skäligt 18 32.73%
Donationware frivillig -- jag bestämmer själv om det är värt nått 25 45.45%
Freeware -- Ingen kostnad är mysigt 12 21.82%
Flervalsomröstning. Antal röster: 55. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-10, 23:47   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Funderingar modellsläpp

Lite funderingar runt det här med att släppa 3D-skapelser, vad tycker ni? Ingen har väl undgått att notera att när jag bygger nått, så tar det tid. Ibland väldigt med tid... Men mitt primära mål med denna hobby är just 3D-byggandet och att få ut det i simulatorn. Därför kan det hända att när exporten inte vill som jag vill, så sätter man projektet på vila tills inspirationen återkommer. För det gör det, förr eller senare.

Jag kan förstå att det kan bli kanske en frustration när jag visar grejjer på gång, sen tar det herrejösses tid innan det blir tillgängligt... det här är en delikat kamp om tillgänglig tid i konkurrens med hem, familj, Nora och annat... Men som en ansträngning ändå att faktiskt få ut det jag håller på med, så har jag faktiskt inte påbörjat nya projekt på väldigt länge. Finns ett knippe "det-vill-jag-bygga", men har faktiskt skärpt mig att inte påbörja nytt utan att faktiskt jobba med redan påbörjade projekt så det kommer ut saker ändå.

Jag känner inte att jag är begränsad till att vänta in TSW, TS2017 hanterar väl det jag vill bygga i detaljeringsgrad tycker jag. Kanske ändrar jag mig när man väl har TSW, men just nu begränsar jag mig inte av det. Men ibland är man inspirerad av att bygga i TS ibland kommer det annat som tar fokus. Just nu är jag dock väldigt "på" för TS-byggandet och är lite nyfiken på vad ni har för synpunkter på det här med freeware, donationware eller payware... och den lilla varianten donationware, med en blygsam minisumma.

Att göra payware-modeller är för mig helt otänkbart, men tar upp det som alternativ ändå. Anledningen för mig är att tar man marknadsmässigt betalt för nått, så pliktar det även att det ska vara fullt fungerande i alla aspekter. Inte säkert jag har möjlighet att kunna svara upp mot ett sånt upplägg.

Att släppa sakerna som donationware med minisumma knepar till det så till vida att man måste se till att det inte kopieras och inte kan hämtas hem förrän man betalt minisumman osv. Inte ett alternativ för mig, vill inte ha den administrationen. Är minisumman av ringa värde kan man nog inte säga att man tar på sig ett underhållsansvar i en sån här lösning tror jag.

Att släppa sakerna som donationware med helt frivilligt bidrag skulle kunna vara tänkbart för min del. Har tidigare varit helt otänkbart för mig att ta in pengar för nått, då jag inte vill hamna i en plikt-situation som jag inte kan uppfylla tidsmässigt. Helt frivillig donationware skulle dock kunna vara ett alternativ, men fortfarande utan ansvar att underhålla. Dock skulle formen vara en inspirationsgenerator och skulle saker behöva uppdateras skulle det såklart vara mer motiverat, det kan jag inte sticka under stolen med.

Att släppa saker helt som freeware är ju naturligtvis den bekvämaste ur ansvarssynpunkt, det är "take it or leave it" helt enkelt.

Så vad tycker ni? Lägger en liten poll om de här alternativen bara för att se vad ni kan tänka er.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009