Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-22, 21:43   #1
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Question Ändra plats på tyfon till Y6-serien/YP för privat bruk.

Hej igen.

Jag undrar hur man ändrar plats på tyfonen till Y6 rälsbussarna och om jag får ändra plats på den. Jag ska bara använda den till privat bruk hade jag tänkt.

Det jag hade tänkt göra är att flytta upp tyfonen till taket på rälsbussen så som det var innan SJ sänkte ner den för att det fanns risk att den slog i taket på många tunnlar.

Jag vet att jag kanske låter som en nörd, men det är vad man får lära sig om man frågar om saker under en översikt av en YP.

Hade uppskattats om jag kunde flytta den på något sätt.

//Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 18:36   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Detta är svårt att göra utan tillgång till original-mesherna. I detta fallet är mesherna gjorda av Lan, som nog gärna hade lånat ut dem om han kunnat, men de försvann i ett hårddiskhaveri på hans burk för ett antal år sedan.

Om man bara ska ha det för privat bruk så finns det något program någonstans som kan konvertera tillbaka .im-filer till ett format som går att läsa av vanliga 3d-program, som Blender. Man skulle kunna använda ett sådant för att plocka ut meshen för korgen och flytta på tyfonen, exportera den och ersätta den gamla .im-filen.
Jag har aldrig använt något sådan program själv, men någon annan här på forumet vet kanske hur man gör.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 18:54   #3
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack för svaret korvtiger. Jag ska se om det finns något sådant program. Det är ju inte världens viktigaste detalj, men som en liten nörd så är det ju något man tycker är kul .

Jag kanske säger till när jag har löst det (om jag löser det) och kan säga hur jag gjorde om det är någons som vill veta.

//Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 19:38   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sök på internationella forumet, där har detta säkert diskuterats (https://forums.auran.com/trainz/forum.php)

Detaljer är ju det som är kul! Själv sitter jag och räknar nitar så att det stämmer med verkligheten och kollar att frimärkena på breven i mina postvagnar är av rätt årgång. Korrekt placering av en tyfon är ju en självklarhet!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-24, 21:06   #5
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Jag har letat ett tag och det mesta som jag hittat har liknat virus eller andra dåliga filer.

Jag såg även på det internationella forumet (tråden: https://forums.auran.com/trainz/show...tingg-IM-files) att endast skaparen kan redigera .im filerna, tyvärr.

Jag får se hur jag ska göra. Det går säkert på något sätt, det är bara att jag inte har hittat det ännu.

Det låter ju väldigt kul att räkna nitar och kolla årgångar på frimärken, men det är sånt man gör för att få det att se bra ut.

//Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009