Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-06, 15:51   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Tjuven Auran i farten

Häromdagen berättade jag hur Auran med hjälp av kofoten "Trainz Database Assets" bröt sig in i min dator och stal en hel DEM-bana (TRS 2009 vers. 3.3), visserligen utan objekt men med massa arbete inlagt.

Sent i går kväll öppnade jag min Cab-bana för att ta en tur. Då upptäckte jag att samtliga semaforer var utslagna, att två blocksignaler hade lagts in, att några delar av kontaktledningen hade tagits bort. Förmodligen m m.

Att vandaliseringen är kopplad till stölden råder ingen tvekan om. Vad säger målsägarna Svenolle och Korvtiger om ingreppen i deras filer?

Minns f ö Aurans stöld av Benkeqbgs värmlandsbana.

Stina: Det är nog dags att du öppnar en polisstation så att vi kan polisanmäla Aurans upprörande stölder.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg cab 1.jpg (74.9 KB, 229 visningar)
Filtyp: jpg cab 2.jpg (150.1 KB, 229 visningar)
Filtyp: jpg cab 3.jpg (173.4 KB, 228 visningar)
Filtyp: jpg cab 4.jpg (196.6 KB, 228 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 22:11   #2
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Cool Jaha du Nils..

Poliser har jag ju haft en hel del utav på mina banor.. kan det vara så att de använt sig av en fil för att bryta sig in i din bana, när tillgreppet gjordes.. och de kanske var från amerikat.. o då förmodligen använt sig av cell-phones.. för att kommunicera under tillgreppet... Moster Hulda o hennes barnaskara.. låter hälsa att de har noterat ditt dilemma...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 00:22   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

De här problemen är tydligen betydligt allvarligare än jag först trodde. Tänkte att en ominstallation av Svenolovs "grundbultar" ordnar saken. Så var inte fallet, problemen har i stället förvärrats.

Samtliga semaforer är utslagna, Trainz vill ha felrapporter och varningstext dyker upp när jag klickar på frågetecknet till Osynlig master (se bild).

Röd varning gäller för Signal Library 3.11.2b11. Här får jag också upp texten "Could not read file scripts mshtmlstub.gs"

Gul varning för Signal Source.

När det gäller Osynlig master och Osynlig klarerare saknas kuid:177292:209002.

Kör jag View dependencies för en av semaforerna får jag röd varning för Signal Library 3.11.2b11 och gul för Signal Source. Motsvarande för Signal Library 3.11.2b11: Gula varningar för Common source och Signal Source 3,11,2.b2.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1 kopiera.jpg (173.6 KB, 196 visningar)
Filtyp: jpg Namnlöst-2 kopiera.jpg (284.0 KB, 194 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 09:47   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Ladda hem allt igen och installera. Se till att du inte har några objekt som är "open for edit"

Jag har inte trainz på denna dator, så jag kan inte hjälpa dig mer än så just nu.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 11:48   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Nisse, du skriver citat "När det gäller Osynlig master och Osynlig klarerare saknas kuid:177292:209002".

Det är nog där skon klämmer, att det script som verkar saknas, finns i det kuidet.
Så du har tydligen missat något vid din sista installation.
Gör som leoj föreslog, installera om rubbet.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 12:47   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag är rädd för att det här är ett synnerligen allvarligt fel. Allt har tagits bort enligt listan (bifogade bilden) och installerats igen.

När det gäller de två osynliga har jag fortfarande frågetecken för kuid: 177292:209002 plus röd varning för Signal Library.

Jag är dock övertygad om att det allvarligaste felet ligger i Signal Library 3.11.2.b11 kuid:177292:209011;1 plus frågetecken för kuid:177292:209002.

Observera att för de två osynliga gäller gul "pusselvarning" medan RÖD varning har utfärdats för Signal Library. När det gäller den röda varningen skriver Content: "Kan inte läsa fil mshtmlstub.gs".

Allt har tidigare fungerat perfekt. Det enda som har hänt och kunnat påverka är att Trainz kört Database Assets. Jag tänker nu kontra med stor databas-reparation.

Fungerar inte detta är det nog dags att kalla in Svenolov.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1 kopiera.jpg (214.5 KB, 181 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 13:12   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det hjälpte - förhoppningsvist. Nästa steg blir nu att installera semaforerna och därefter (om det går bra) att testa banan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 13:40   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Inga varningar på semaforerna - men dom fungerde inte i banan. Trainz ville skicka felrapport. Nästa steg ominstallera banan och event klicka på den röda knappen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 14:00   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nya banan fungerade inte. Det är nog dags kalla in Svenolov.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-3 kopiera.jpg (174.5 KB, 177 visningar)
Filtyp: jpg Röda pricken.jpg (194.9 KB, 177 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 15:51   #10
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Om du skapar en helt ny bana och provar att namnge alla signaler rätt och provar igen.

Fungerar det?

ArrayOutofBounds brukar betyda att något objekt har exempelvis ett ett nummer (11) som egentligen borde ligga inom en gräns (1-10). Så en sak att kolla kan vara att alla objekt är korrekt namngivna. Därav att skapa en ny bana och prova att skapa ett par signaler.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:48   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Satte upp en enkel bana med ett rundspår. Det gick åt helsicke.
A/ Det gick inte att namnge växlar (ex. te vx2)
B/ Det gick inte att skriva in slutpunktstopplykta vid stoppbockarna. Stor varningstext.
C/ Det gick inte att installera semafor. Då bröt Trainz in med felrapport. Fick inte ens chansen lägga in osynlig master.

Jag har byggt upp två mycket väl fungerande banor med fyra stationer - sju trevingade semaforer och sex försignaler etc.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009