Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-02, 13:19   #16
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Fråga till er som provat på 06'

Det är helt klart att TRS2006 hanterar skript på ett mera restrektivt sätt än vad TRS2004 gör. Ibland får jag känslan av att det inte är mina skript som är problemet, utan att det är själva kombinationen av regler och kommandon som man har i en och samma session, som skapar problem. Jag har 06' installerad på två olika datorer och samma session med samma regler och kommandon uppför sig lite olika, beroende på vilken maskin jag använder.
Därför har jag en fråga till er som har laddat hem och provkört mina demon för MSL Dispatcher på 06'.

Finns det någon av er som har fått Demo 242 eller 243 att fungera i 06' precis som det ser ut i 04'?

När jag testar i 06' finns det inga meddelanden nere i vänstra hörnet, samt att knapparna för info, varningar och ljud på HUD:en inte finns tillgängliga.

Tacksam om någon kan ge mig lite ledtrådar.

EDIT: jag är också tacksam för svar från er, som har exakt samma problem!

-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Clipboard01.jpg (7.4 KB, 314 visningar)
Filtyp: jpg Clipboard02.jpg (13.2 KB, 315 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-10-02 klockan 15:58.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 13:35   #17
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

jag har råkat ut för gigantiska script error på Ostagia II banan..men bara på den banan. så fort jag passerar en hastighets skylt rasar det och script error. så jag misstänker att de är skyltarna de är fel på. men jag har som sagt inte testat demot. ska göra det. är annars myckert förtjust i dina grejor
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 13:47   #18
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

jag får ingen text i trainz2006 när jag testar demot
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 13:47   #19
melin1971(avregistrerad)
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Jönköping / Norrahammar
Inlägg: 307
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

ja just de..inga varningsknappar heller. men nån av de gamla versionerna hade jag de knapparna.
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 14:16   #20
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Fråga till er som provat på 06'

Hej! svenolov demon 242 och 243 fungera inte trainz 2006 + SP1

MVH Gubben50

//John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 14:55   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av melin1971
ja just de..inga varningsknappar heller. men nån av de gamla versionerna hade jag de knapparna.
Ja, det är det som är det konstiga. I demo 240 och 241 finns både meddelanden och knappar. Det är EXAKT samma komponenter i dessa demos förrutom Path Command och något annat kommando. Ett tag trodde jag det var HUD:en som det var fel på, men den fungerar ju alltid utmärkt i andra sessions.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 15:37   #22
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! svenolov demon 242 och 243 fungera inte trainz 2006 + SP1

MVH Gubben50

//John
Jag tror att ditt problem är kanske lösnigen, jag vet inte, men det du tog upp i HUD-tråden tyder på ett allvarligare problem.
Om du skulle vilja göra följande test på din maskin och rapportera resultatet vore jag tacksam.

Ta ett scenario, vilket som hellst som du har (inte något av mina), lägg till MSL Custom HUD och aktivera "Information pane". Lägg också till MSL Autopilot, välj lok och aktivera autopiloten. I Driver lägger du till "Just drive to trackmark", d.v.s. den enklaste formen av autopiloten. Provkör och rapportera om det fungerar och vad du kom fram till.

EDIT: Om du får upp meddelanden om script error vill jag se dom!

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-10-02 klockan 16:01.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 19:28   #23
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Jag lägger TRS2006 på hyllan.

Tills vidare lägger jag TRS2006 på hyllan och lägger inte ner mer arbete för mina komponenter för '06.
TRS2006 har blivit en besvikelse för mig då '06 sätter mera stopp för mig, än ger mig fler förutsättnigar.

Det är inte bara negativt. Trots att jag INTE inom den närmaste tiden kommer att befatta mig med TRS2006, har erfarenheten givit mig att TRS2004 "is still going strong".
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-10-07 klockan 20:11.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 12:46   #24
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Tills vidare lägger jag TRS2006 på hyllan och lägger inte ner mer arbete för mina komponenter för '06.
TRS2006 har blivit en besvikelse för mig då '06 sätter mera stopp för mig, än ger mig fler förutsättnigar.

Det är inte bara negativt. Trots att jag INTE inom den närmaste tiden kommer att befatta mig med TRS2006, har erfarenheten givit mig att TRS2004 "is still going strong".
Det var tråkigt att höra. Jag hoppas att du kommer tillbaka till TRS2006 så småningom i alla fall.
Själv har jag bestämt mig för motsatsen, att satsta på TRS2006 istället, men det är säkert olika förutsättningar beroende på inom vilket område man håller på.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 10:50   #25
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Det var tråkigt att höra. Jag hoppas att du kommer tillbaka till TRS2006 så småningom i alla fall.
Själv har jag bestämt mig för motsatsen, att satsta på TRS2006 istället, men det är säkert olika förutsättningar beroende på inom vilket område man håller på.

mvh .... Mats
Eftersom jag håller dig för att vara helt outstanding när det gäller landskapsdesign så känns det mycket glädjande att du kommer att fortsätta satsa...

Mvh,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 11:12   #26
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag skall förtydliga mig litet.

Jag kommer att fortsätta med nyutveckling av regler/kommandon och även underhålla dom gamla. Men jag jobbar tillsvidare bara i TRS2004-miljön, då den känns stabilare. Jag gör även configfilerna så att de blir kompatibla med TRS2006 i den mån det går, så det mesta av det jag gör kommer också i fortsättningen att fungera till TRS2006.

Det jag INTE kommer att göra:
Om en komponent som jag gjort för TRS2004 och den inte fungerar i TRS2006, är att försöka konvertera den för TRS2006.

Jag vill alltså bara underhålla en version.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-11-03 klockan 17:02.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-13, 17:16   #27
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Nya regler och kommandon

En ny uppdaterad klarerare tillsammans med ett scenario (aktivitet-session) finns att ladda hem från downloads.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-13 klockan 17:44.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-16, 15:56   #28
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Väldigt många nyheter är det…

Och fler blir det…

Detta gäller för den senaste versionen som finns för nedladdning (2.44)

• Du kan växla mellan autopilot eller manuellt kommando i Driver med [A] tangenten som finns längst upp i HUD:en.

• Du kan välja mellan engelsk eller svensk text för standard informationen (i surveyor), samt att du kan redigera eller stänga av varje enskilt meddelande lokalt för varje session (och även välja vilket ljud du vill ha för ett specifikt meddelande).

• Utökade funktioner för klareraren, bl.a. hantering av meddelanden (events) från andra tåg, och den största och mest användbara funktionen…

• …du kan numera köra till en signal i stället för en trackmark. Denna funktion är även tillgänglig när du använder växlingsfunktionen, så du kan även backa till en signal istället för förbi en växel.

• Avståndsmätningen när du backar eller skjuter vagnar framför dig är nu exakt i varje situation. Mätningen sker alltid från den första eller sista vagnen (beroende av färdriktningen). Detta gäller f.n. enbart för ”dispatchers command” men kommer att införas även i HUD:en (HUD:en mäter f.n. enbart från lokets förarplats).

Köra till en signal, är den mest användbara funktionen när man använder min egna inbyggda path-funktion (istället för path-command som har en egen signal funktion, som är utmärkt när man skall köra över längre block t.ex. från en station till en annan). Med min inbyggda path-funktion kan man följa ett annat tåg på behörigt avstånd utan problem.
Men man kan naturligtvis även använda ”kör-till-en-signal” tillsammans med path-command.

Jag ska förklara skillnaden mellan dessa path kommandon senare, för båda har klara fördelar i olika situationer.

Du som har en fungerande session från den senaste nedladdningen, prova med att växla mellan autopilot/manuell förare, så kanske du får en känsla av hur det hela fungerar.

Innan du byter tåg i Driver, kom ihåg att sätta det tåg du lämnar i autopilot läge!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-16 klockan 17:20.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 13:19   #29
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det har hänt en hel del med autopiloten och klareraren sen sist. De är stabilare, de har förbättrade funktioner och de är numera kompatibla med TRS2006.

Autopilot regeln är mer användarvänlig med en ny funktion som medger snabbval av manuell förare. Man kan också numera skifta mellan autopilot eller manuell förare när man är i driver.

Autopilot regeln sköter om alla definierade piloter, d.v.s. du behöver bara en regel för alla lok, istället för en regel för vart och ett. Koden är kompatibel med den äldre varianten, men du ska inte använda båda varianterna i samma session. Byt till den nya versionen så snabbt som möjligt, då jag inte kommer att underhålla den äldre versionen.

Längst till höger i AutoPilot Setup har du snabbvalsknapparna som väljer vilken pilot som ska ha manuell förare. När man väljer en, sätts de andra piloterna i auto läge. Man kan fortfarande ha alla i auto läge, genom att markera check boxarna.

Kommer snart att laddas upp på Dowloads.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg AutoPilot Setup.jpg (154.3 KB, 188 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-03-21 klockan 13:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 22:56   #30
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Vilket grymt jobb du har höller på med!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009