Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-12, 19:27   #1
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard Hur får jag rätt skala med basemaps?

När jag zoomar in till 500 meter över marken så blir det väldigt otydlig och det är svårt att se var spåren ska ligga. Jag zoomade in till 35 meter, då såg jag allting perfekt och det blev enkelt att bygga. Men då fick jag problem, allting blev mycket större än i verkligheten. När det var dubbelspår på riktigt och spåren var 1 meter ifrån varandra så blev det ungefär 15 meter i trainz. Hur ska jag kunna zooma in till 35 meter men samtidigt få en verklig skala på allt när jag bygger? Att det blir många kartor när jag zoomar in så mycket gör ingenting för mig.
Julian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 11:31   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

tja.. :/
inte alls med på vad du menar just nu

Jag brukar typ alltid vara inzommad max när jag bygger, det blir enklast så.. Avstånd mellan spåren fixar jag med lite objekt som vår kära tomas (rätt säker på att det är han) fixat i ordning. Det är ett "dubbelspår" bit, som finns som ett fast objekt, så det är bara placera ut detta. Det kommer i allt från 4m till lite mer i avstånd mellan spåren.

använd linjalen!
det är ett mycket vacker verktyg, jag kan inte få nog av det, allt från att räkna ut kurvradier till att mäta längden på plattformar! (även ta och räkna ut lutning)

Annars så får man väl tänka på att en baseboard är 720x720 m stor, och att varje ruta är 10x10m (i trs09 har man även gråare sträck som är 5x5m)

jag förstog inte riktigt vad du svamlade om i ditt inlägg med att vara inzoomad 500/35m hur kan du veta det så exakt? :/
Du fick iaf lite idéer hur man kan få det mer realistiskt (hoppas jag)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 14:24   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Den här sidan beskriver hur man går tillväga. Den är gjord för TRS2004 men idéen går att applicera på alla versioner av Trainz (med lite knep och knåp).
http://www.g0akh.f2s.com/Trainz/Basemap_tutorial.html
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 16:44   #4
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
tja.. :/
inte alls med på vad du menar just nu

Jag brukar typ alltid vara inzommad max när jag bygger, det blir enklast så.. Avstånd mellan spåren fixar jag med lite objekt som vår kära tomas (rätt säker på att det är han) fixat i ordning. Det är ett "dubbelspår" bit, som finns som ett fast objekt, så det är bara placera ut detta. Det kommer i allt från 4m till lite mer i avstånd mellan spåren.

använd linjalen!
det är ett mycket vacker verktyg, jag kan inte få nog av det, allt från att räkna ut kurvradier till att mäta längden på plattformar! (även ta och räkna ut lutning)

Annars så får man väl tänka på att en baseboard är 720x720 m stor, och att varje ruta är 10x10m (i trs09 har man även gråare sträck som är 5x5m)

jag förstog inte riktigt vad du svamlade om i ditt inlägg med att vara inzoomad 500/35m hur kan du veta det så exakt? :/
Du fick iaf lite idéer hur man kan få det mer realistiskt (hoppas jag)
När man ska ta en bild i Google Earth så kan man ju se höjden. Jag fick höra att man skulle zooma in till 500 meter över marken för att få en lagom skarp bild och slippa ta för många bilder och använda för många kartor. Men jag zoomade in till 35 meter över marken och sparade bilder. Sen fixade jag dom som basemaps och fick in det i Trs. Men när jag då skulle bygga stämde inte avstånden mot hur det ser ut i verkligheten. Det är totalt onödigt att använda sig av basemaps om dom är i fel skala.

Jag tror du tänkte att jag snackade om Baseboards men jag pratar om Basemaps, så jag förstår att du tycker mitt inlägg verkar svårt att förstå.
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009