Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-31, 19:22   #1
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard MSN Messenger-virus i omlopp!

Vill varna för ett virus som drabbat mig. Det sprider sig genom att det skickar sig själv till alla i din msn messenger-kontaktlista. Om du får en zip-fil som du inte känner till. Ta inte emot den innan du vet vad den är!
Jag har blivit tvungen att avinstallera msn messenger, och letar nu efter ett antivirusprogram som kan bota datorn.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 20:19   #2
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Så länge man inte öppnar den så ska inte viruset kunna spridas.
Fil namnet är nåt på "photos" och zip filen är runt 100 kb.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 20:24   #3
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Så länge man inte öppnar den så ska inte viruset kunna spridas.
Fil namnet är nåt på "photos" och zip filen är runt 100 kb.
Grejen är bara den att, iaf jag, inte brukar fråga folk som skickar filer vad det är för nåt vännerna "skickar"..
Jag var själv drabbad av det här viruset i början av Juni, och installerade om Windows dagen innan jag köpte kameran.
Det sprider sig alltså så, att man själv/ någon annan, inte är medveten om det över huvud taget, därför kan det bli lite förvirring när man frågar varför man skickar virus, eller nåt i den stilen.
Så jag fortsätter vara mer försiktig med sånt. Viruset gör mer skada än vad man kan tro...
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 00:57   #4
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag misstänker alltid om det är ett virus eller ej. Kännetecken? Oftast står texten på engelska och låter ungefär så här: "Wanna see my nude pics?" eller dylikt.

Filerna är oftast på under 20kb, en storlek som ingen kontakt brukar skicka. Dessutom brukar filikonen vid överföring visas som en okänd fil.

Oftast vänner skickar sådant, så detta borde alla beakta och avslå filöverföring.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 15:57   #5
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Men det är väl så på Windows Live Messenger att de filer kontakterna skickar och du tar emot viruskontrolleras innan du kan öppna de...
Så är de för mig...?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 19:33   #6
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Men det är väl så på Windows Live Messenger att de filer kontakterna skickar och du tar emot viruskontrolleras innan du kan öppna de...
Så är de för mig...?
Det är möjligt. Jag använder inte Live Messenger för det är så mycket sämre än MSN Messenger 7.1, som jag använder.

Jag har dock fått kontakter som skickat ett meddelande som lyder: "Gå in och kolla om du är borttagen på listan www.messengerbiz.net", ungefär. Det är ett tecken på att en kontakt inte uttrycker sig på detta vis. Det är snarare företag och reklam som använder sig av denna typ av grammatik.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 20:09   #7
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Vad är det för ett virus då?

Spyware, worm, keylogger?
Det mesta tas bort med ett bra antivirusprogram.

Men tack för varningen!
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 20:49   #8
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid Nilsson
Vad är det för ett virus då?

Spyware, worm, keylogger?
Det mesta tas bort med ett bra antivirusprogram.

Men tack för varningen!
Men det här är nåt som är helt ofarligt så länge man inte öppnar det. Brandväggen varnar som vanligt för att det kan vara virus i filerna, men när man tror att vänner och bekanta som skickar filerna, så är det lättare att öppna utan att vara misstänksam..
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 21:03   #9
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid Nilsson
Vad är det för ett virus då?

Spyware, worm, keylogger?
Det mesta tas bort med ett bra antivirusprogram.

Men tack för varningen!
Vad jag har förstått så sprider sig viruset vidare via din kontakt lista och försöker skicka över sig själv till dina kontakter utan din vetskap.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 21:04   #10
patrik629
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 31
Standard

Starta om datorn i felsäkert läge och ta bort filerna C:/WINDOWS/system32/syshelps.dll och C:/WINDOWS/photos.zip så försvinner viruset.

Annars gör viruset inget annat än att sprida sig.
patrik629 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 22:52   #11
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det bästa för att undvika virus och spam är att använda Firefox. Men sen har ju inte MSN något med Firefox att göra, så var försiktig när det gäller Messenger.

Du slipper i princip popups och spam, jämfört med IE, som inte har en inbyggd popupkiller. Externa popupkillers brukar aldrig funka.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 23:24   #12
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Det bästa för att undvika virus och spam är att använda Firefox. Men sen har ju inte MSN något med Firefox att göra, så var försiktig när det gäller Messenger.

Du slipper i princip popups och spam, jämfört med IE, som inte har en inbyggd popupkiller. Externa popupkillers brukar aldrig funka.
Nja, det där är ju inte helt sant...

För det första så har IE haft popupkiller både i IE6 och IE7 och den funkar lika bra som hos Firefox.

Sen har även Firefox sina öppna hål som i takt med att den blivit mer populär utnyttjas mera flitigt. Var en ganska kritisk sådan för ett tag sen.

Webbläsaren har heller inte så mycket med att undvika virus att göra utan fortfarande är det uppdaterad virusscanner som gäller. Skulle man sen ändå får en mask så är en mjukvarubrandvägg viktig för att larma om något okänt program vill nå nätet. Men allra viktigast är sunt förnuft och att tänka INNAN man öppnar en fil eller klickar OK på en fråga... En annan bra regel är att slå ifrån epostläsarens förhandsgranskning så man kan radera spammail utan att ens öppna dem.

Själv tillhör jag den äventyrliga typen som visserligen har uppdaterad virusscanner installerad men den är normalt sett frånslagen och jag scannar bara misstänkta filer manuellt.

simonbertilsson: Du kan scanna datorn online via sidan här: http://www.bengan.com/it/virus/

En skaplig GRATIS antivirus att installera: http://free.grisoft.com/
Observera att det är utan branvägg... Jag kör fortfarande med en gammal version av ZoneAlarms brandvägg som funkar bra, tror den fortfarande finns som gratis med.
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2007-08-01 klockan 23:44.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 01:10   #13
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag kör med Firefox 2.0 och gamla hederliga Norton Antivirus, virusuppdateringar sker hela tiden och eftersom jag sitter på en 24Mbit-lina så är det inga problem.

Som sagt, sunt förnuft och försiktighet (tänka först handla sen) är nog det enda riktigt billiga motgiftet mot dessa virus, innan det är försent.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 14:32   #14
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Jag har senaste verisionen av F-secure och det har upptäckt alla virus som har kommit in / Försökt komma in.

Sen får man ju skylla sig själv om man går in på någon sida som www.xxxddfjj.com
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 15:37   #15
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Får man fråga hur du är säker på att den upptäckt alla virus som kommit/försökt kommit in? Jag har själv kört flera tester mellan olika antivirusprogram och skickat in ett virus i ena änden och sett om det kommer ut i andra. T.ex. så hittar inte Norton alla virus som Karspesky hittar å vice versa.
Men å andra sidan så är det väl tråkigt att bygga in sig med alla väggar som finns. Live hard (and wild) and die free!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009