Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-28, 21:18   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up Elrutt med spår utan tråd, går det?? Javisst!!!

Hej!

Ja som jag skrev i rubriken ovan så visst går det att få en rutt där vissa spår ej har någon tråd...Kan ju vara bra om man bygger en rutt där man vill ha vissa avsnitt till att enbart köra diesel på.

Det har ju inte gått tidigare utan att man ha fått tråden till ett antal meter ovanför spåret eller på något annat sätt fixa detta...

Men nu behöver man knappast bry sej om att sätta tråden på 6000 m för att den inte skall synas....

Metoden som jag har hittat på denna sida: http://steam4me.railpage.org.au/trai.../hidewire.html

bygger på att göra om spåren till statiska objekt...Det gör man genom att följa dessa enkla anvisningar och ladda hem det lilla program som man behöver till detta...Det är enkelt att göra detta, men som alltid vid arbete med RE: BACKUP!!!

Skickar med 1 bild som visar hur det ser ut..Växeln är "trådfri" och stickspåret likaså....

Synpunkter mottages gärna om detta av mera erfarna byggare om detta är bra eller dåligt!!!

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-28, 21:27   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Snyggt!

vi hade iof uppe detta för inte så länge sen:

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=8688

Det jag skulle vilja kommentera är att metoden är utmärkt, men vänta tills rutten är så gott som klar innan man "o-elektrifierar" den... Anledningen är att när du behöver köra en rebuild, så kommer de oelektrifierade spåren at försvinna ur spårdatabasen och måste läggas til igen. Och, rebuild kommer man förr eller senare att behöva göra...

Men, förutom det, så är det bara o tuta o köra...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 00:12   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har inte provat detta än, men undrar hur det fungerar med signaler och övergångar, när spåren blir statiska objekt? Fungerar det ändå? Nån som provat?

Annars skulle jag hellre vilja ha en kontaktledning som objekt, då orginalledningen inte alls ser verklighetstrogen ut! Kanske ätta ut dom som man sätter ut gantrys!????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 07:54   #4
HAI
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Trondheim, Norway.
Inlägg: 83
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Standard

Dette her er genialt, mange takk for linken!
Eneste ulempe er at animasjonen i sporvekslene forsvinner under avelektrifisert spor.
__________________
Mvh
HAIr
HAI besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 08:37   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jag har inte provat detta än, men undrar hur det fungerar med signaler och övergångar, när spåren blir statiska objekt? Fungerar det ändå? Nån som provat?

Annars skulle jag hellre vilja ha en kontaktledning som objekt, då orginalledningen inte alls ser verklighetstrogen ut! Kanske ätta ut dom som man sätter ut gantrys!????
Som Mazz säger, det hela fungerar så länge du inte behöver göra någon större operation på spåren.
Detta är bör göras som sista steg innan man släpper rutten om man tänker använda det och man bör ha kvar en icke konverterad variant som original när man tänker bygga vidare.

Kontaktledning som gantrys är ju en ide men kräver förmodligen mycket handpåläggning för att få dem riktigt bra. Att få tråden att se naturlig och kontinuerlig ut är inte lätt.

Att göra kontaktledningen som en del av spårbitarna kan ni glömma, vansinnigt mycket jobb och sedan växer utbudet av spårsektioner till det dubbla i tsection.dat och object selector.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 13:19   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej igen...

Ja precis som Mazz sa tidigare så fanns det en annan tråd om detta...Men i den tråden så fick man gå in i worldfilerna och rota...Då är detta sättet enklar eftersom man kan ladda ner ett litet program som fixar detta...

Dessutom (jag glömde det, tack Mazz) så är der ju precis som Mazz säger att detta skall absolut inte göras förrän rutten är helt klar.

Jag testade själv detta innan jag la upp tråden och det fungerade bra, men sen när jag gick in i RE igen så hände det lite konstiga saker...

Men metoden fungerar och det känns bra att det finns något som kan fixa detta...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 15:47   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det optimala vore om orginal tråden gick att ändra, men det är väl omöjligt!?

Luftledning som objekt finns i en del rutter och visst så lär det vara ett väldigt krångel att få det se bra ut, men det ser fasen så mycket bättre ut än orginal (även inkl. missar här och där!).

Och jag tror (skriver tror!) att man kan få till det riktigt bra om man lägger ner tid på det. Se t.ex. på: http://www.lnps.info/

Lessen Knebert, att jag börja bli lite OT i din tråd!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 15:11   #8
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Hej!

Pierre jag testade att göra tråden som objekt vid ett tillfälle....
Inget jag rekomenderar om man inte tänkt sitta i timmar och justera!

Det skulle naturligt vis gå att göra ett verktyg för att sätta ut stolpar och tråd
automatiskt, men jag har inte tid att göra det dessutom vet jag inte hur det skulle funka riktigt.

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 08:08   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

En rutt som har en massa trådar som objekt är L&PS. Må hända det är ett jäkla jobb, men jag tycker det är värt det. Vad tycker ni?

__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 08:17   #10
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Snyggt.

Det är onekligen mycket snyggt, men jag tror det skulle ta väldigt lång tid att göra något sådant på exempelvis NEJ, LLJ etc?
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 08:56   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Håller med! Det skulle ta väldigt lång tid att gör nått sånt här på NEJ, LLJ m.fl. rutter...

Men alla rutter är inte så långa/stora. Det finns ju faktiskt mindre/kortare rutter!

Att själv bygga en rutt i LLJ´s storlek är snudd på vansinne (förstå mig rätt Mazz!). Man ska egentligen vara flera personer som bygger en sån, annars tar det evigheter (med eller utan "objekt-ledningar").
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 14:27   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Förstår dig helt o hållet, Pierre och håller med dig! Tur man är lite vansinnig iallafall...

Ja, dessa separata objekt som trådar är ju onekligen snyggt som tusan. Men, som vi redan säger, för en rutt redan i litet format är det ett stort jobb... Jag tror nästan att jag skulle välja att göra hela gantrysarna inklusive tråd som ett eget objekt, dvs flytta över arbetet till 3D istället i stora objekt. Samma texturt används ju då om och om igen, bara shaparna som blir ett antal av, kanske kan man standardisera några moduler. Men, det är ju när spåren börjar luta, som det blir extra kinkigt att få det att passa in.. Modellerar man det i 3D, så är det bara att man lägger in dummyspår som kopior av linjestäckning, byggar stolpar och trådar, sen tar bort dummyspåren. Tror det är det enda vettiga sättet att jobba isåfall... Men, det är teorier, kanske är ett hästjobb ändå... Fast, fördelen är ju dock att man kan passa på och lägga in massa andra grejer samtidigt, såsom snygga övergångar, ogräs etc etc... Plus, möjligheten att lodda grejerna... Kan vara värt ett test, det kanske kan gå fortare totalt sett till o med att göra landskap... hmmm...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 18:25   #13
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Post

Hejsan.

Håller med er.
Jag och Hawk pysslade lite med detta tidigare och gjorde då t.ex. en shape, "stolp-ledning-mall" (se exempelbilder) som kunde hjälpa till vid befintliga rutter som redan hade stolpar. Det som behövdes var bara att lägga in mallen (som har samma namn som en stolpe) och justera vid kurvor samt lutningar i RE. Sedan när allt är klart så är det bara att byta ut mallarna mot färdiga stolpar med ledning (40 meters ledning är logiskt).
Allt detta krävs mycket arbete så inget blev klart och göra även bryggor med ledningar så att allt skulle passa in blev lite för mycket samt vid t.ex. växlar så får man placera in lösa ledningar mm.

Får hoppas att de kommande nya simulatorerna har snyggare "inbyggda" ledningar.
Bifogade bilder
  
__________________
tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 20:45   #14
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

hej, en fråga bara, LMV:n som är på första bilden finns den för nedladdning?
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 16:50   #15
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej med Jer

Min Rute Denmark 2000 Elektric har netop skiftet navn til Denmark 2000 netop fordi der er tilføjet ca 200 km jernbane uden køretråd. Hovedstrækningen Helsingør/Malmö - Neumünster Har stadig køretråd, men Kalundborgbanen samt hele Sydbanen ( til Gedser - Rødby Havn og Nakskov )
Har ingen køretråd. Og en lille fidus til jer i Sverige: I må IKKE bruge Dynamictrack på de strækninger hvor i vil fjerne køretråden. Det er nemlig ikke muligt at ændre statussen for et Dynamic track.
Bifogade bilder
 
__________________
https://t.me/pump_upp

Senast redigerad av Erich den 2005-10-26 klockan 19:52.
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009