Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-30, 19:59   #31
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Nu är det ett tag sen som det sas något om detta fina lok. Hur går det Jonatan, är det klart snart?


//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 00:53   #32
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Nja kan inte svara ärligt på den serru. Modelleringsintresset drattade i backen efter ett annat lok gick i stöpet.[V] Har egentligen bara texturerna kvar att göra men det är ett sånt jobb så man tappar fort lusten. Speciellt med tanke på att det fina jobbet med skuggning och sånt sabbas i MSTS. [xx(]


Men det blir nog klart... nån gång... i framtiden... kanske...

/Jonatan


Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 20:53   #33
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Jonatan mycket snyggt lok!

B har jag alltid gillat

Ingen ny bild men jag har byggt lite... så det kommer...

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 21:11   #34
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Zzarr: Härligt att du fortsatt bygga! Ser fram emot dom kommande bilderna....

Jonatan: Tråkigt att bygget stannat av (nu när det är så nära!). Kan du inte ta hjälp av nån med texturerna? Om du inte har lust/ork att göra dom själv!?

Annars så skulle man nästan villa ha loket ändå.... En tidig beta version kanske?????


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 22:44   #35
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Mazz har erbjudigt sej att göra fototexturer. Ljud skulle också vara upskattat. Speciellt en fin inspelning av visslan.

/Jonatan


Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 09:25   #36
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Hej igen!

Tänkte slänga upp en ny bild...
Håller på med lite koppelstänger...



...annars lär mitt lok inte komma långt

Ändring: Liten notis är att det ligger på 13 996 polygoner, hehe

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 14:50   #37
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

14000 hua!![:0] B-loket med tender är endast 9000-10000 fast med mer detaljer.

Hjulen skulle kunna göras som skivor med texturer, att modellera hjulen käkar polys. Flänsarna behövs egentligen inte häller.

/Jonatan


Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 21:08   #38
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Jonatan

14000 hua!![:0] B-loket med tender är endast 9000-10000 fast med mer detaljer.

Hjulen skulle kunna göras som skivor med texturer, att modellera hjulen käkar polys. Flänsarna behövs egentligen inte häller.

/Jonatan


Ångloksdåren
Jo, jag vet....

Men.. utan flänsar... det beror på om man vill hålla sig på spåret eller inte []

Nä, men jag sattsar på att det ska komma så nära värkligheten som möjligt..

Jo, det drariväg med polys, men jag tycker det är ok för ett ånglok.

Kan naturligtvis göra en bantad version senare (hade tänkt det) men, man ska väl göra den riktiga först?

Jonatan jag förstår hur du tänker, men jag vill tävla lite med MadMike.

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 21:54   #39
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

[]

Hej
Så ska de låta Zzarr.

Hjulen är viktiga som tusan, lok och vagnar med fula hjul, dom åker direkt till "Bin"

Varför denna "rädsla" för antal polygoner [?]

Ta en koll på MadMike's ånglok S2/6 Antal Polygoner inkl. tender 56.730 [:0]
Jag kör ofta mä detta lok plus snygga vagnar, inga som helst problem.


Sedan är det ju en självklarhet, att hjulen inte går ner i rälsen eller flyger ovanför, sen ska hjulen givetvis rulla...........

Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 22:05   #40
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

När vi väl är inne på Bayerksa maskiner så tycker jag det är synd att ingen har tagit sej tid att göra detta vackra tåg.




Loket Tristan är ju en personlig favorit, något som både jag och Ludvig II av Bayern håller med om. Här kan vi snacka polygonkäkare. []

/Jonatan


Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 22:43   #41
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Hawk

[]


Varför denna "rädsla" för antal polygoner [?]

Ta en koll på MadMike's ånglok S2/6 Antal Polygoner inkl. tender 56.730 [:0]
Jag kör ofta mä detta lok plus snygga vagnar, inga som helst problem.


Hawk



"Rädsla" för antal polygoner för att en järnväg består av mer än ett lok o några vagnar... Om man har en station, typ Kvarndalen, med 4 tåg vid perrong och kanske ett eller två godståg därtill... Om då alla lok skulle vara lika fina som detta, med 43000poly, plus 10000 till på tendern, så skulle man snabbt vara uppe i 300000 ploysar bara på loken och då är alla vagnarna oräknade... Jag vet inte exakt, men min magkänsla säger mig att det blir nära stillbild även på en mallig dator... Fast, kör man bara ett tåg i taget är det ju ok, förståss...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 09:13   #42
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Citat:
quote:Tidigare skrev Hawk

[]


Varför denna "rädsla" för antal polygoner [?]

Ta en koll på MadMike's ånglok S2/6 Antal Polygoner inkl. tender 56.730 [:0]
Jag kör ofta mä detta lok plus snygga vagnar, inga som helst problem.


Hawk



"Rädsla" för antal polygoner för att en järnväg består av mer än ett lok o några vagnar... Om man har en station, typ Kvarndalen, med 4 tåg vid perrong och kanske ett eller två godståg därtill... Om då alla lok skulle vara lika fina som detta, med 43000poly, plus 10000 till på tendern, så skulle man snabbt vara uppe i 300000 ploysar bara på loken och då är alla vagnarna oräknade... Jag vet inte exakt, men min magkänsla säger mig att det blir nära stillbild även på en mallig dator... Fast, kör man bara ett tåg i taget är det ju ok, förståss...

/Mats A

Hej Mazz!

Ett bra inlägg!

Men om man vill ha flera lok samtidigt kommer man ju kunna välja den "lättare" varianten, men jag håller med Hawk, man ska inte vara rädd för polygoner, jag lyckades ju köra 5 st MadMike lok samtidigt och få det att rulla ganska bra ändå... (på Wupper-e. 8).

Jonatan, jag hoppas värkligen att du fortsätter på ditt ånglok!

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 09:23   #43
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jadå, det ska jag, bara att jag behöver börja bå texturerna vilket är ett jobb som inte är så kul (för mej iaf).

/Jonatan


Ångloksdåren
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 09:54   #44
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Det är ju så att så länge vi inte har en simulator med grafikmotor / hårdvara som klarar i det närmaste obegränsat med polygoner, så MÅSTE man som konstruktör vara "rädd" för att slösa med polygoner.Om man inte vore det, så skulle man snabbt då komma o tycka att egentligen spelar det ju ingen roll om man gör att hus eller annat objekt med massa polygoner... Ett växelklot eller nått på 1000 poly, vad spelar det för roll då?

Problemet är ju att ju större polysar du gör ett lok med, desto sämre marginaler har du till att använda loket i scener där det är mycket objekt o liv o rörelse, med bibehållen njutning. Då spelar antalet polysar in. Allt adderas ju, simulatorn hanterar inte ett lok annorlunda än ett växelklot eller nått annat.

Jag säger inte att man inte ska göra detaljerade lok, tvärtom. Lok är en av centralpunkterna i simulatorn och ska vara snygg. Men, det går att designa med lite finess och ändå få rimliga polyantal. Exemplet som Jonatan nämnde är ju bra, om man vill modellera ett lokhjul med ekrar o allt, så drar det iväg väldigt i polyantal. En lokeker är ju en smidd historia i verkligheten, med både avtagande tjocklek och runda ekrar. Att enskilt modellera upp en sådan skulle dra iväg väldigt om man vill göra det trovärdigt jämfört med verkligheten. Och att försöka förenkla en riktig modellering av en eker, blir då ett synintryck som inte blir snyggt, då det blir nån annan eker än förebildens man då modellerat. Rimligast, tror jag, är då en kombination mellan alfatextur-bestyckade skivor, som gör ett korrekt synintryck, samtidigt som man monterar in "skyddspolygoner" så att det inte blir genomlysning på oönskade ställen. Ungefär den teknik som man använt i ScaleRail. Du får intrycket att varje sliper är modellerad, men det är den inte. Samma sak här, du får intrycket att varje eker är modellerad, men det är den inte. Samma sak med flänsarna, det drar inte mycket extra att lägga til dessa, men gör mycket på synintrycket. Sedan ska man ju naturligtvis utnyttja möjligheten med smooth, som ger direktiv till grafikkortet att betrakta två ytor som avrundning och ger då en återgivning på skärmen som är rund o fin, fast den består egentligen av ett fåtal plana ytor.

Men, som alltid, inget är rätt eller fel i dom här sammanhangen... Du som konstruktör gör det du anser är rätt. Det jag skrivit här är mina egna uppfattningar, utifrån en tro att kombinera både snygghet och rimligt poly-antal.

Passar på o tacka Jonatan för att han överlät den här tråden til mer allmän ångloksdiskussion, istället för hans B-lok, som tråden började som. Nu även med poly-diskussion, men ånglok drar ju en del, så det är kanske inte fel att diskutera det här.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 17:42   #45
Zzarr
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: , , .
Inlägg: 895
Standard

Hej igen!

Jag gjorde ett litet test att smooth:a loket lite
här är resultatet (hade ändå tänkt göra det men..
Jag ska köpa en ny dator och innan dess kommer det
inte bli något gjort på loket.

Resultat:




Titta på hjulen!

Jag tycker det blev bra... appropå det så Mats
visst kan man göra det som du skrev med ekrarna men
då skulle smoothingen inte funka lika bra..
För det bygger ju på att det är samma objekt eller
lite mindre polygoner. Men annars är det ju en bra ide
och jag kommer nog använda den på den lättare varianten.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på smoothingen, tycker
själv det ser oenhetligt ut på vissa ställen, men det
kanske löser sig med texturer.

MVH Zzarr
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Svenska ånglok G-Klav Off-topic 4 2004-04-08 17:30
Små trevliga ånglok Mazz MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-12-21 19:05
Ovanliga ånglok Srj28 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-12-20 16:22
SVENSKA ånglok till msts? Srj28 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 12 2002-12-10 18:37



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009